بین المللترندهای کسب و کار

شرایط تحصیل پزشکی هند چگونه است؟

تحصیل پزشکی در هند و مقدمه ای بر آن

سالانه تعداد زیادی از دانشجویان جهت دریافت ویزای هند اقدام کرده و کشور هندوستان را به عنوان مقصد برای تحصیل در رشته ی پزشکی انتخاب می کنند. کشور هند که در جنوب قاره ی آسیا واقع شده است، به مدت طولانی در گذشته مستعمره ی انگلستان بوده است. همین موضوع باعث شده است که کشور هند از نظام آموزشی انگلیس تا حدودی تبعیت کند و زبان انگلیسی زبان آموزش در این کشور باشد. پس یکی از علل جذب شدن دانشجویان پزشکی به کشور هندوستان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور است. علاوه بر این، هزینه ی تحصیل و زندگی در هندوستان پایین است.

به عبارتی دیگر اصلی ترین دلیل برای انتخاب کشور هندوستان برای تحصیل در رشته ی پزشکی این است که افراد می توانند این رشته را با هزینه های کمتری به زبان انگلیسی بخوانند. به همین منظور ما سعی کرده ایم با نگارش این مقاله تمامی اطلاعات لازم درخصوص ویزای تحصیلی هند و خصوصا تحصیل پزشکی در هند و شرایط مهاجرت به هند از طریق تحصیل را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شرایط تحصیل پزشکی در هند

پزشکی در هندوستان در اکثر دانشگاه های آن به زبان انگلیسی ارائه می شود، پس تسلط به زبان انگلیسی اولین شرط برای تحصیل پزشکی در هند می باشد. افرادی که دیپلم 12 ساله دارند واجد شرایط برای تحصیل پزشکی می باشند. متقاضیان علاقه مند به تحصیل پزشکی در کشور هندوستان باید در دوره های پیش پزشکی که دانشگاه ها ارائه می کنند شرکت کنند و سپس می توانند برای دریافت ویزای کار هند اقدام نمایند.

به عبارتی دیگر گذراندن دوره های پیش پزشکی برای تحصیل در رشته ی پزشکی در هند مانند کشورهای اروپایی الزامی است. در این دوره ها دروس زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و زبان انگلیسی را به دانشجویان آموزش می دهند و در پایان این دوره دانشجو باید در آزمون ورودی پزشکی شرکت کند. در صورتی که دانشجو موفق به قبول شدن آزمون ورودی پزشکی شود می تواند در دانشگاه های کشور هند تحصیلات خود را در رشته ی پزشکی شروع کند. آزمون National Eligibility Cum Entrance Test که به اختصار Neet نامیده می شود، آزمون ملی پزشکی کشور هند است که تحت نظر وزارت بهداشت و رفاه این کشور برگزار می شود.

علاوه بر این، آزمون ورودی پزشکی در هند توسط دو موسسه  (AIIMS)All India Institutes of Medical Sciences و موسسه آموزش و تحقیقات پزشکی جواهریال نیز برگزار می شود. کسانی که بتوانند نمره ی بالاتری در آزمون ورودی پزشکی هند کسب کنند، شانس تحصیل در رشته ی پزشکی در این کشور را دارد.

دانشگاه های پزشکی هند

دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در هند دارند را می توان به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول کسانی هستند که بعد از فارغ التحصیلی در رشته ی پزشکی در دانشگاه های کشور هند قصد مهاجرت به کشور دیگری، کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکا و کانادا را دارند. برای این گروه از دانشجویان رتبه ی دانشگاه در میان تمام دانشگاه های جهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

گروه دوم افرادی هستند که بعد از به اتمام رساندن درس خود در رشته ی پزشکی در هند تمایل دارند در همین کشور بمانند ؛ یا وارد بازار کار هند شوند و یا تحصیل خود را در هند ادامه دهند. معتبر بودن مدارک دانشگاه های هند در خود این کشور و توسط دیگر دانشگاه های آن برای این گروه از دانشجویان حائز اهمیت می باشد. گروه سوم دانشجویانی هستند که قصد بازگشت به ایران را دارند، برای این دسته از دانشجویانی که می خواهند بعد از به پایان رساندن درس خود در هند به ایران بازگردند موضوع مورد تایید بودن دانشگاه توسط وزارت علوم و بهداشت ایران مورد اهمیت می باشد.

کشور هندوستان 1111 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد که دروس پزشکی را به دانشجویان آموزش می دهند، اما فقط تعداد محدودی از این دانشگاه ها و موسسات مدارک معتبر به دانشجویان ارائه می کند. به عبارتی دیگر، تنها بعضی از دانشگاه های پزشکی هند دارای رتبه در میان تمام دانشگاه های جهان هستند و حتی خود این کشور مدارک بعضی از دانشگاه هایش را قبول دارد.

پس توصیه ی ما به افرادی که قصد تحصیل پزشکی در هند را دارند، این است که قبل از انتخاب دانشگاه خود، در مورد رتبه و رنک دانشگاه های پزشکی هند در جهان ودر خود کشور هند تحقیقات لازم را انجام دهند و با آگاهی کامل دانشگاهی را انتخاب کنند که مدارک آن در جهان معتبر باشد. به همین منظور ما در جدول زیر 12 دانشگاه پزشکی هند را با رنک آنها در جهان و در خود کشور هند ارائه کرده ایم. لازم به ذکر است که دانشگاه های پزشکی نام برده در جدول زیر همه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران هستند.

نام دانشگاه رنک جهانی رنک کشوری
دانشگاه فناوری هند بمبئی 519 1
دانشگاه فناوری هند مدرس 615 2
دانشگاه فناوری کان پور 656 3
دانشگاه فناوری دهلی 681 4
دانشگاه فناوری هند، خرگ پور 717 5
دانشگاه علوم هند 827 8
دانشگاه هندوی بنارس 1149 12
دانشگاه علوم پزشکی هند AIIMS 1267 16
دانشگاه اسلامی علیگر 1305 17
دانشگاه امریتا 1389 21
دانشگاه آموزشی و تحقیقاتی پزشکی چندیگار 1866 35
کالج پزشکی کریستیان ولور 3447 153

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در هند

داشتن دیپلم 12 ساله و قبولی در آزمون ورودی پزشکی هند که توسط موسسات مختلف برگزار می شود، شروط اصلی تحصیل پزشکی در هند می باشد. برای این منظور افرادی که 17 تا 25 سال دارند، می توانند دوره های پیش پزشکی را در هند بگذرانند و بعد از شرکت در آزمون ورودی پزشکی و در صورت قبول شدن می توانند وارد رشته ی پزشکی شوند و به مدت 4 یا 5 سال در این رشته تحصیل کنند. از آنجایی که پزشکی در هند به زبان انگلیسی آموزش داده می شود، آشنایی با زبان انگلیسی و ارائه ی مدرک زبان مورد نظر برای تحصیل پزشکی در هند مورد نیاز می باشد. از مدارکی که برای تحصیل پزشکی در هند نیاز است، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مدارک هویتی که عبارتند از پاسپورت و شناسنامه

مدارک تحصیلی دبیرستان

دیپلم 12 ساله

مدرک زبان انگلیسی موردنظر دانشگاه

انگیزه نامه

به آن دسته از دانشجویانی که تمایل به تحصیل پزشکی در هند را دارند، اما تسلط کافی به زبان انگلیسی را ندارند، پیشنهاد می کنیم که پکیج های آموزش زبان موسسه ملک پور را تهیه کنند و زبان خود را تقویت کنند. با استفاده از این پکیج ها، علاوه بر این که شما با تکنیک های آیلتس آشنا می شوید، سطح زبان خود را در 4 اسکیل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن تقویت خواهید کرد.

شرایط تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در هند

داروسازی : دانشجویانی که به شیمی علاقه مند هستند می توانند رشته ی داروسازی را برای تحصیل خود انتخاب کنند. با تحصیل در رشته ی داروسازی، فرد با مبانی ترکیب و تجویز دارو و کاربردهای آن آشنا می شود. افرادی که تمایل به تحصیل در این رشته دارند باید به مدت 2 سال در مقطع دیپلم این رشته را بخوانند و بعد از گذراندن دوره ی کارآموزی 6 ماهه وارد دوره های لیسانس شوند. در مقطع لیسانس دانشجو 4 سال اصول و مبانی داروسازی را یاد می گیرد و بعد از تمام کردن تحصیل خود موظف به گذراندن دوره ی کارآموزی به مدت 6 ماه است. در صورتی که شخص در آزمون ورودی داروسازی که Pharmacy College Admission Test نام دارد و به اختصار PCAT نامیده می شود، قبول شود می تواند به صورت مستقیم وارد رشته ی داروسازی شود و 6 سال در این رشته درس بخواند. دانشجویان داروسازی به طور میانگین حدود 5 هزار تا 10 هزار دلار بابت تحصیل خود در سال پرداخت می کنند.

دندانپزشکی : دندانپزشکی دومین رشته ی پرتقاضا میان دانشجویان است. دانشجویان رشته ی دندانپزشکی به مدت 5 سال تمام دروس مربوط به دندان، لثه، سلامت، بهداشت و درمان آنها را آموزش می بینند. برای تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در هند که به زبان انگلیسی ارائه می شود، شخص باید در آزمون ورودی شرکت کند. در صورت قبول شدن در این آزمون دانشجو مجاز به تحصیل در رشته ی دندانپزشکی می باشد. هزینه ی تحصیل در این رشته در دانشگاه های هند به طور میانگین 15 هزار دلار تا 25 هزار دلار در سال است. دانشجویان رشته ی دندانپزشکی بعد از به اتمام رساندن درس خود باید یک سال دوره ی کارآموزی را نیز در کلینیک ها یا بیمارستان های هند بگذرانند.

پرستاری : تسلط داشتن به زبان انگلیسی و قبولی در آزمون ورودی از شروط تحصیل پرستاری در هندوستان است. به دانشجویان رشته ی پرستاری به مدت 4 سال تمامی اصول مراقبت و نگهداری از بیماران در سنین مختلف آموزش داده می شود. دانشجویان این رشته هزینه ی 4 هزار دلار تا 8 هزار دلار بابت شهریه ی دانشگاه خود می پردازند.

هزینه های تحصیل و زندگی در هند

در این بخش به توضیح هزینه های تحصیل و زندگی در هند پرداختیم. همان طور که گفته شد مقرون به صرفه بودن کشور هند دلیل دیگری برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد برای علاقه مندان به تحصیل پزشکی می باشد. اکثر افراد به اشتباه تصور می کنند که هزینه ی تحصیل پزشکی در هند پایین است. در حالی که در صورتی که شخص بخواهد در دانشگاه ی پزشکی هند که مدارک معتبری دارند و دارای رنک می باشند درس بخواند باید سالانه حدود 20 هزار دلار تا 30 هزار دلار بابت تحصیل خود در رشته ی پزشکی بپردازد.

باید این نکته را نیز اضافه کرد که تمامی شهر های هند مناسب برای زندگی دانشجویان نمی باشد. همانطور که می دانید کشور هندوستان شهرهای فقیر زیادی دارد که شرایط زندگی در آنها مناسب نیست. در مورد هزینه های زندگی در هند نیز دانشجو به طور متوسط 500 تا 800 دلار بابت خورد و خوراک و محل اسکان خود در هند می پردازد. در جدول زیر هزینه های زندگی و قیمت برخی از مواد غذایی را در این کشور به روپیه، واحد پول کشور هند، بر اساس جدید ترین آمار ارائه کرده ایم. با توجه به این جدول هزینه ی زندگی در هند 37.91 درصد کمتر نسبت به هزینه های زندگی در ایران است

قیمت به روپیه       هزینه های زندگی در هند

98،623.85           خرید هر متر مربع خانه در مرکز شهر

51،442.54           خرید هر متر مربع خانه در مناطق دیگر

12،254.89           اجاره ی آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

7،569.33            اجاره ی آپارتمان یک خوابه در مناطق دیگر

2،829.44            هزینه ی ماهانه برق، آب، وسایل گرمایشی و خنک کننده برای 85 متر مربع

815.65   هزینه ی ماهانه اینترنت 60 مگابیت بر ثانیه

76.85     یک لیتر بنزین

160.00   غذا در رستوران ارزان قیمت

قیمت به روپیه       مواد غذایی

366.28   گوشت گاو (یک کیلو گرم)

226.51   گوشت مرغ (یک کیلو گرم)

53.48     برنج (یک کیلو گرم)

136.43   سیب (یک کیلو گرم)

70.43     پرتقال (یک کیلو گرم)

26.05     سیب زمینی (یک کیلو گرم)

32.04     پیاز (یک کیلو گرم)

65.02     تخم مرغ (12 عدد)

28.33     آب (بطری یک و نیم لیتری)

48.86     شیر (یک لیتر)

دکمه بازگشت به بالا