ترندهای کسب و کارعمومی

چه قهوه ای برای لاغری خوبه؟

آیا می‌دانستید که بیش از 160 میلیون کیسه قهوه در سال مصرف می‌شود؟! به دنبال راهی آسان برای کاهش چربی بدن و کاهش وزن یا به دنبال هستید؟ خرید قهوه گانودرما سوپریم یا قهوه برای لاغری ممکن است همان چیزی باشد که شما به دنبال آن هستید! بر کسی پوشیده نیست که نوشیدن قهوه باعث افزایش بیرون‌روی می‌شود و حتی گفته می‌شود قهوه‌های لاغری، متابولیسم چربی‌سوزی را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

شاید تعجب کنید که طبق تحقیقات، برخی از ترکیبات قهوه دارای خواص ضد چاقی هستند و می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. این ترکیبات شامل نیاسین، پتاسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که عملکرد ماهیچه‌ها، گوارش و سلامت کلی قلب را بهبود می‌بخشد. قهوه همچنین حاوی کافئین است که متابولیسم و انرژی را افزایش و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد و همه اینها می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

قهوه چربی سوز چیست؟ 2 نوع اصلی قهوه چربی‌سوز کدام‌اند؟

کنجکاو هستید که قهوه چربی سوز چیست؟ قهوه چربی‌سوز قبل و بعد از تمرین است که به سرعت بخشیدن به متابولیسم و سوزاندن چربی‌های سرسخت کمک می‌کند و برای سفر کاهش وزن شما عالی است. آیا می‌دانستید که نوشیدن قهوه نیز ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند؟ بله، کلید کاهش وزن ممکن است فقط در فنجان قهوه شما باشد!

بااین‌حال، نحوه درست‌کردن قهوه و طرز استفاده قهوه برای لاغری تأثیر قابل‌توجهی بر سلامتی شما دارد، زیرا افزودن مقدار زیادی شکر و خامه می‌تواند جلوی کاهش وزن شما را بگیرد. به نظر شما کدام قهوه سریع‌تر لاغر می‌کند؟  قهوه سیاه یا بلک کافی ساده یکی از در دسترس ترین نوشیدنی‌ها برای تهیه قهوه چربی سوز است. اگر بعد از صرف شام قهوه سیاه بنوشید، وجود اسید کلروژنیک باعث کاهش تولید گلوکز در بدن شما می شود. علاوه بر این، تولید سلول‌های چربی جدید کاهش می‌یابد که به معنای کالری کمتر در بدن شماست.

یک شات ساده بلک کافی برای بهبود متابولیسم و افزایش سطح انرژی کافی است. اسید کلروژنیک موجود در قهوه نیز به تسریع فرآیند چربی سوزی کمک می کند. همچنین قهوه قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. شما می توانید برای برجسته کردن عطر و اثربخشی نوشیدنی قهوه خود، کمی جوز هندی اضافه کنید. اگرچه کافئین می تواند در کوتاه مدت به سرعت بخشیدن به متابولیسم شما کمک کند، اما این اثر برای کسانی که قهوه مصرف می کنند در طولانی مدت به دلیل تحمل کاهش می یابد. بنابراین، اگر فقط برای کاهش وزن به قهوه علاقه دارید، بهتر است عادت های نوشیدن خود را تغییر دهید تا از ایجاد تحمل نسبت به کافئین جلوگیری کنید.

قهوه سبز نوع دیگری از نوشیدنی قهوه چربی سوز است و لاغری با قهوه سبز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دانه های قهوه سبز، دانه های میوه های قهوه بو داده نشده هستند. این دانه های قهوه حاوی مقادیر زیادی اسید کلروژنیک است که گفته می شود فواید زیادی برای سلامتی دارد. قهوه سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی است. همراه با کمک به کاهش وزن، می تواند به تنظیم سطح قند خون و فشار خون کمک کند. برای خرید و قیمت قهوه ماسالا دکتر بیز با آقای بیز تماس بگیرید.

مزایا و معایب رژیم لاغری با قهوه

قهوه بهترین نوشیدنی شما در صبح و شاید در طول روز است! قهوه به خودی خود فواید زیادی دارد: تحقیقات نشان می دهد که قهوه ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید، بدنتان را قادر به پردازش بهتر گلوکز (قند) کند و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند بیماری آلزایمر، سرطان روده بزرگ و نارسایی قلبی را کاهش دهد. ولی آیا نوشیدن قهوه فوایدی هم برای کاهش وزن دارد و می تواند لاغرمان کند؟ آیا از مزایای رژیم قهوه یا معایب رژیم قهوه اطلاع دارید؟!

فواید قهوه برای لاغری و کاهش وزن

  • دمای بدن شما را افزایش می دهد.

برخی می گویند یکی از دلایلی که قهوه می تواند روند کاهش وزن را افزایش دهد به دلیل تأثیر آن در افزایش دمای بدن است. دمای بدن که بالاتر می رود، باعث می‌شود متابولیسم شما سخت‌تر کار کند، در نتیجه زمان لازم برای سوزاندن چربی و کالری بدن را افزایش می‌دهد.

  • توزیع چربی بدن شما را تسریع می کند.

قهوه می تواند توزیع چربی بدن را تسریع کند، به این معنی که قهوه می تواند به بدن شما کمک کند تا چربی بیشتری را به راحتی بسوزاند.

شاید قهوه نباشد اما استفاده از قهوه برای لاغری با سرکوب اشتهای شما مرتبط است، به این معنی که اگر اواسط صبح یک فنجان قهوه بنوشید، می توانید تا زمان ناهار از میان وعده ها اجتناب کنید. هرچند برای برخی، اشتهاآور است!

مضرات قهوه برای لاغری و کاهش وزن

  • می تواند باعث عصبانیت، بی خوابی و سرگیجه شود.

از آنجایی که قهوه یک محرک است، مصرف بیش از حد آن نیز می تواند باعث بی حالی، تحریک پذیری و بدخلقی شود.

  • می تواند قند خون شما را افزایش دهد.

ممکن است شما این را ندانید، اما بدن در واقع در هنگام نوشیدن قهوه در واکنش به شوک قرار می‌گیرد. این واکنش شوک شامل ترشح قند در خونی است که آماده می شود تا به عنوان سوخت توسط ماهیچه‌ها مصرف شود. به دلیل همین واکنش، چند ساعت بعد هوس‌ قند می کنید و در حالت بی‌قراری هستید! در نتیجه به جای پایبندی به برنامه خود، به سمت کمد میان‌وعده می شتابید.

  • اغلب با موقعیت هایی مرتبط است که شامل خوردن می شود.

کافه‌ها انواع کیک، بیسکویت و… را با قهوه سرو می کنند و بسیاری از مردم وقتی قهوه می خورند، چنین میان‌وعده‌های را انتخاب می‌کنند. اگر در هر بار قهوه نوشیدن وسوسه ‌شوید که چیزی همراه آن بخورید، کاهش وزن بسیار سخت‌تر خواهد بود. قهوه اغلب با صبحانه های فست فودی سرو می شود، و به همین دلیل، می توانید هنگام نوشیدن قهوه، هوس این نوع غذاها را بکنید.

5 دستور آماده سازی و طرز تهیه قهوه چربی سوز

اعتقاد بر این است که دارچین به سرعت بخشیدن به متابولیسم کمک می کند. افزودن یک قاشق چای خوری پودر دارچین به قهوه سیاه معمولی شما می تواند مزایای سلامتی آن را افزایش دهد. علاوه بر این، ترکیب کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در دارچین می تواند با تسریع سرعت متابولیسم، روند کاهش وزن شما را تقویت کند. فقط باید قهوه سیاه خود را دم کنید، سپس یک قاشق چای خوری پودر دارچین به آن اضافه کنید. برای کاهش تلخی آن می توانید عسل اضافه کنید.

افزودن آب لیمو به قهوه یکی دیگر از قهوه های کاهش دهنده چربی است. مخلوط ویتامین C، اسید سیتریک و کافئین موجود در این نوشیدنی قهوه باعث تحریک متابولیسم و فعال شدن هورمون های چربی سوز می شود. نوشیدن قهوه لیمو نیز می تواند باعث سیری شود و به بهبود سیستم گوارش شما کمک کند. برای لاغری با قهوه و لیمو، کافی است نصف آب لیمو را به فنجان قهوه تلخ خود اضافه کنید. همچنین می توانید پودر دارچین را برای تسریع فرآیند چربی سوزی اضافه کنید. این نوشیدنی قهوه می تواند به دفع سموم از بدن شما، سرعت بخشیدن به متابولیسم و حتی تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند.

  • قهوه بولت پروف (Bulletproof Coffee)

بولت پروف یکی دیگر از قهوه های چربی سوز و یک نوشیدنی غلیظ غنی شده با چربی های سالم است و می تواند به سرعت بخشیدن به فرآیند چربی سوزی کمک کند. این قهوه خامه ای ترکیبی از قهوه دم کرده، تری گلیسیرید با زنجیره متوسط یا روغن MCT، و کره بدون نمک یا کره غیر لبنی است. این مخلوط ساده قهوه می تواند به بهبود میزان متابولیسم، افزایش سیری و کاهش وزن کمک کند. درست کردن قهوه بولت پروف آنقدرها هم سخت نیست! شما به ۱ و نیم فنجان قهوه دمی داغ (قهوه فرانسه یا کمکس)، یک تا دو قاشق غذاخوری کره بدون نمک یا محلی، یک قاشق چایخوری MCT یا روغن نارگیل و کمی نمک (بسته به ذائقه خودتان) نیاز دارید. آن را خوب هم بزنید تا کرم رنگ شود و از نوشیدنی خود لذت ببرید!

  • قهوه سبز نعناع زنجبیل (Ginger Mint Green Coffee)

طرز تهیه قهوه تلخ برای لاغری چگونه باید باشد؟

در درجه اول باید قهوه سیاه را برای کاهش وزن بنوشید. شیرین کننده ها یا شکر اضافه شده کالری را به مصرف روزانه شما اضافه می کند و کاهش وزن را مختل می کند، بنابراین باید تا حد امکان از مصرف آنها اجتناب کنید. نوشیدن قهوه می تواند با افزایش بهره وری، تحریک میزان متابولیسم و ارتقای سلامت کلی به کاهش وزن کمک کند، اما اگر کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی روزانه مصرف کنید، مهم نیست که چقدر قهوه می نوشید، مطمئن باشید که وزن کم نمی کنید!

شیرین کننده های اضافه شده می توانند به سرعت کالری زیادی به کل کالری روزانه دریافتی شما اضافه کنند، بنابراین از آنها اجتناب کنید یا شیرین کننده های طبیعی و سالم مانند عسل، شربت افرا یا استویا (یک گیاه مرکب بومی آمریکای جنوبی که برگ‌های آن منبع شیرین‌کننده غیرکالری است) را انتخاب کنید.

برای بهره گیری بهتر از رژیم قهوه برای لاغری چه توصیه هایی دارید؟

  • مراقب نوشیدنی‌های قهوه‌ای که حاوی شیر یا طعم‌دهنده هستند، باشید، زیرا این کار می‌تواند شمار کالری دریافتی شما را افزایش دهد.
  • قهوه را تلخ و بدون افزودن شیر، شکر و شکلات بخورید.
  • قهوه را در حد اعتدال، حداکثر 4 فنجان در روز و حداقل چند ساعت قبل از خواب یا قبل از وعده های اصلی غذایی بنوشید.

چه نوع نوشیدنی قهوه کافئین بیشتری دارد؟

ما در ایران سه نوع نوشیدنی قهوه رایج داریم:

  • اسپرسو و خانواده اش (مثل لاته، کاپوچینو و آمریکانو)
  • قهوه فرانسه
  • قهوه ترک

از بین این سه نوع قهوه، اسپرسو و فرانسه برای لاغری مناسبتر است.

قهوه ترک برای لاغری مناسب نیست.

قهوه پرکافئین (لاغری) را با چه دستگاهی باید درست کرد؟

­­­­اگر در خانه یکی از وسایل زیر را دارید می توانید خودتان قهوه درست کنید:

  • اسپرسوساز
  • قهوه جوش روگازی (موکاپات)
  • قهوه ساز برقی
  • فرنچ پرس

همه چیز را آماده کردیم، حالا قهوه را چطور مصرف کنیم؟

متخصصان تغدیه، برنامه زیر را برای مصرف قهوه لاغری در طول روز پیشنهاد می کنند:

  • روزی حداقل 2 فنجان و حداکثر 4 فنجان قهوه بخورید
  • قهوه را به صورت تلخ و بدون شکر، شکلات یا شیر بخورید
  • قبل از شروع به ورزش، قهوه بخورید
  • بین زمانهای خوردن قهوه در روز، فاصله بیندازید.

مثلاً اگر بنا دارید روزی 4 فنجان قهوه بخورید، از برنامه زیر استفاده کنید:

  • یک فنجان صبح ساعت 9
  • یک فنجان ساعت 2 بعداز ظهر
  • یک فنجان ساعت 5 عصر
  • یک فنجان ساعت 8 شب

نکته مهم:

اگر قهوه باعث بی‌خوابی تان شد، در روز بیشتر از دو فنجان نخورید.

و سعی کنید تا بعد از ساعت 2 عصر دیگر قهوه نخورید.

آیا خوردن منظم قهوه در روز، عوارض ندارد؟

قهوه یک نوشیدنی سالم است. و اکثر مردم به صورت مرتب  و بدون مشکل  هر روز قهوه می‌خورند.

اما زیاده روی در آن ممکن است عوارضی داشته باشد. مثلاً ممکن است ترش کنید، یا دچار سردی شوید یا موارد دیگر.

اگر با خوردن قهوه احساس ناراحتی کردید، با یک متخصص مشورت کنید.

نکته مهم:

اگر با یکی از بیماری های زیر درگیر هستید، با پزشک‌تان مشورت کنید:

  •  بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • تنگی نفس
  • زخم معده

نظر یک متخصص تغذیه در دانشگاه تهران درباره قهوه

دوز قهوه استفاده شده اگر خیلی بالا باشد می‌تواند مضر واقع شود و باعث بی‌قراری، دلهره، اضطراب، برافروختگی و عصبی شدن فرد شود اما اگر در حد متعادل (3 تا 4 فنجان در روز) استفاده شود این اثرات مضر را ندارد و این وضعیت بی‌قراری و دلهره را ایجاد نمی‌کند.

دکمه بازگشت به بالا