سیتروئن زانتیا؛ مشخصات فنی، مزایا و معایب

به گزارش خبرگزاری شیمیشی به نقل از اسب بخار  زانتیا را باید یکی از موفق ترین و محبوب ترین خودروهای بازار ایران دانست که از زمان ورودش به کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. زانتیا محصولی از سیتروئن بوده که در سال ۱۹۹۳ متولد شد و سایپا آن را در سال ۱۳۸۱ به بازار کشورمان آورد. طبق قراردادی که میان سیتروئن و سایپا وجود داشت نسخه فیس لیفت این خودرو در ایران مونتاژ شده و رفته رفته فروش بالایی را تجربه کرد.

زانتیا خودرویی بود که به دلایلی همچون شتاب بالا سواری نرم قدرت مناسب ویژگی های فنی کم نظیر مانند سیستم تنظیم ارتفاع و برف پاک کن هوشمند که امروزه سنسور باران نام دارد خیلی زود محبوب شد. اما رفته رفته نقاط ضعفش هم هویدا شد و مالکان خود را اذیت کرد مانند استهلاک نسبتا بالای سیستم تعلیق و مشکلات جلوبندی و نشت روغن در کنار سیل قطعات فیک آن.  

طراحی ظاهری

زانتیا

زانتیا از نظر طراحی ظاهری خودرویی است که با گذشت سال ها همچنان جذاب و جوان پسند است. در قسمت جلوی این خودروی سدان شاهد یک پوزه کشیده هستیم که بر روی آن دو چراغ نسبتا باریک و کشیده با خطوط تند و تیز و یک جلوپنجره کوچک با لوگوی معروف سیتروئن تعبیه شده است. بر روی سپر جلو نیز دو چراغ بزرگ مه شکن در کنار یک ورودی هوای ثانویه قرار گرفته است.  

زانتیا

در نمای کناری شاید تنها بخش جذاب طراحی زاویه زیاد ستون C بوده که سبب شده تا زانتیا تبدیل به یک سدان لیفت بک شود. در نمای عقب هم چراغ های اصلی مانند جلو کشیده و نسبتا باریک طراحی شده اما تنها موردی که خودنمایی می کند طول بسیار کم صندوق عقب بوده که حالتی اسپرت را به خودرو بخشیده است.

کابین

کابین سیتروئن زانتیا

زانتیا در بخش کابین اما بر خلاف نمای بیرونی پس از گذشت سال ها از طراحی آن دیگر قدیمی به نظر می رسد. نوع طراحی داشبورد میانی که شامل دریچه های تهویه مطبوع قسمت پخش خودرو پنل تهویه مطبوع بوده کاملا شبیه به خودروهای دهه ۹۰ میلادی خصوصا محصولات پژوست که البته با توجه به اتحاد پژو سیتروئن جای تعجب ندارد. مقابل راننده هم کلاستر خودرو به صورت تمام عقربه ای بوده و غربیلک فرمان هم طراحی چهار شاخه داشته و میزبان کلیدهای کنترلی سیستم پخش خودرو است.  

سیتروئن زانتیا

متریال به کار رفته در کابین خوشبختانه کیفیت مطلوبی داشته و در اغلب زانتیاهای موجود قطعات کابین هنوز همان ظاهر اولیه خود را حفظ کرده اند. همچنین فضای کابین هم بسیار جادار و مناسب ارزیابی شده که همین مورد نیز یکی از نکات مثبت این خودروی فرانسوی است. فضای صندوق هم کاملا جادار و بزرگ بوده که برای خانواده ها هم انتخاب مناسبی است.  

مشخصات فنی زانتیا

موتور زانتیا

زانتیا در بخش مشخصات فنی با دو قلب تپنده متفاوت به فروش رفته است. نسخه پایه این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی تجهیز شده بود که می توانست ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. شتاب این خودرو طبق اعلام منابع حدود ۱۱.۹ ثانیه و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.  

نسخه قوی تر زانتیا هم مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را داشت. همچنین شتاب این نسخه هم حدود ۱۰.۳ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۹.۱ لیتر است. جعبه دنده هر دو نسخه از نوع ۵ سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.  

مخزن LHM زانتیا

زانتیا اما در بخش فنی دو شاخصه دیگر هم دارد اولی سیستم تنظیم ارتفاع که در کمتر خودرویی خصوصا در آن زمان شاهد بودیم و دیگری نیز قابلیت طی مسیر با ۳ چرخ که سبب شد تا زانتیا بسیار مورد توجه قرار گیرد. البته همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم این قابلیت های ویژه استهلاک بالایی را هم برای زانتیا به دنبال دارد خصوصا اگر از قطعات تقلبی بر روی استفاده شود.  

امکانات رفاهی و ایمنی زانتیا

زانتیا در ایران از نظر امکاناتی با دو تیپ شناخته می شود و تیپ SX که نسخه فول محسوب می شود به امکاناتی نظیر ترمز ABS کیسه هوای راننده و سرنشین چراغ مه شکن عقب آینه های جانبی برقی با گرمکن کنترل سیستم پخش از روی فرمان سیستم تنظیم ارتفاع قابلیت رانندگی با سه چرخ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک برف پاک کن هوشمند یا همان سنسور باران کنونی و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز شده است.  

مزایا و معایب زانتیا

مزایا شتاب بالا
سواری و هندلینگ عالی
امکانات قابل قبول
فضای جادار 
معایب استهلاک زیاد
قطعات اصلی گران
مصرف سوخت بالا

۵۸۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا