سرهمبندی به جای واردات/ ارز برای مونتاژ هست برای واردات نیست! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
خبرگزاری آنلاین – سامیه رسولی; 16 ماه از انتشار واردات خودرو گذشت و تنها نتیجه ای که در این ماه به دست آمده است ، ترخیص 4،386 اتومبیل است. در مقابل این خبر کارشناسان و برخی مسئولان دولتی تاکید کردند که روند صادرات خودرو به دلیل مشکلات مالی با کندی روبه رو است. تا اینکه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه روز سه شنبه جامعه اسلامی آب پاکی را روی دست این افراد ریخت و اعلام کرد که پول لازم را به وزارتخانه خواهند فرستاد. سکوت جدایش، جدایی
چه زمانی فرزین وی گفت: 31 میلیارد و 402 میلیون دلار به این وزارتخانه داده شده است سکوت جدایی و این وزارت سکوت برای استفاده از آن باید ابتدا بیاید. 5 میلیارد و 406 میلیون دلار برای میدان اتومبیل و قطعات اختصاص یافته است که در مقایسه با سال گذشته 8 درصد افزایش یافته است.
محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تایید سخنان فرزین اعلام کرد که «دوستان بانک مرکزی می گویند سهم ارز مربوط به خودرو را به صنایع داده اند؛ در حالی که در این جلسه، این موضوع را در اختیار داریم. به همین دلیل دیگر فرصتی برای وزیر بودن وجود ندارد سکوت این است.”
فرزین در عین حال رقم 5.4 میلیارد دلاری را فاش کرد و وزیر صامت تاکید کرد: «تاکنون با توجه به پولی که به خود اختصاص داده خودرو مربوطه را وارد کرده ایم». ارزش خودروهای وارداتی 86 میلیون و 478 هزار دلار بوده است، در حالی که بر اساس آیین نامه واردات خودرو باید سالانه یک میلیارد یورو برای واردات خودرو ذخیره شود، بنابراین هم اکنون 1.5 درصد پول مورد انتظار وجود دارد. اختصاص به بخش خودرو
صندلی ماشین کجاست؟
گفتنی است 1.5 درصد از یک میلیارد یورو برای صادرات خودرو اختصاص یافته است بنابراین وزارت حراست پاسخ دهد با پولی که از بانک مرکزی دریافت کرده چه کرده است.
اگر کمی عمیق تر به ماجرا نگاه کنیم، متوجه می شویم که وزارت امنیت که از بیرون طرفدار واردات و از داخل ضد واردات است، بخش زیادی از پول مورد بحث را به توسعه مونتاژ اختصاص داده است. خودرو، زیرا طبق آمار وزارتخانه برای مونتاژ هر دستگاه ایمنی به طور متوسط 14 هزار و 500 دلار نیاز است و در بازه زمانی 9 ماهه امسال تولید انواع خودرو در بخش خصوصی افزایش یافته است. توسط 69. از طرف دیگر ، آمار گمرک نشان می دهد که در بین 10 دسته برتر کالاهای صادر شده ، قطعات اتومبیل مسافری فعال هستند. بنابراین می توان گفت که ارز واردات برای جمع کننده ها پرداخت شده است. این آمار زمانی جالبتر می شود که بدانیم در بازه زمانی 9 ماهه امسال سهم خودروهای مونتاژی در بازار خودروی کشور به 22.5 درصد رسیده است.
جدول زیر نرخ ارز خودروهای مونتاژ شده را بر اساس آمار وزارت حراست نشان می دهد. البته این آمار مربوط به ماه آوریل امسال است و به نظر می رسد که این تعداد در 9 ماه گذشته افزایش یافته است.
با توجه به جدول فوق که میزان پول مصرف شده برای 28 محصول مونتاژ شده را نشان می دهد، پول تولید شده برای هر دستگاه 12 محصول مختلف بیش از 10 هزار دلار بوده است. به عنوان مثال ، هر دستگاه Heima X7 برای تولید 19،228 دلار هزینه دارد و هر دستگاه Heima S8 Turbo 16.865 دلار قیمت دارد.
این در شرایطی است که پیش بینی می شود سقف صادرات هر خودرو خارجی بین 10 هزار تا 20 هزار دلار باشد و با توجه به جدول فوق میانگین ارز مورد نیاز برای جمع آوری هر دستگاه 14 هزار و 500 دلار است. دلار است ، که طبق رشد تولید در این بخش نیز است. علاوه بر این
پول شوراست نه واردات!
همانطور که گفته شد ، تا امروز تنها دلیل کندی روند صادرات خودرو نرخ ارز بود. بهانه ای که فرزین آن را رد کرد و مشخص شد وزارت امنیت از ابتدای امسال بیش از 31 میلیارد دلار دریافت کرده و پول اختصاص یافته به بخش خودرو 5.4 میلیارد دلار بوده است.
وزارت امنیت به جای واردات خودروهای فول سایز از کشورهایی مانند ژاپن و کره که مشتریان بیشتری در بازار دارند و نقش موثرتری در تعیین قیمت های بازار آزاد دارند، به مونتاژ خودروهای چینی یارانه می دهد که هر دو هم هستند. آنها از نظر کیفیت نامشخص هستند و قطعات آنها در بازار گران و نادر است.
علیرضا نیکآیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در این خصوص به خبرنگار آنلاین گفت: نسل جدید خودروهای چینی در بازار کمیاب هستند و به همین دلیل قیمت این قطعات به صورت کاذب افزایش یافته است. صاحبان خودرو در سردرگمی هستند.” “
این شرایطی است که طی سال جاری که تنها اخبار و وعده های مسئولان صنعت مبنی بر واردات خودرو پخش می شد و عملا خبری از خودروهای وارداتی پخش نمی شد، شور و هیجان ورود خودروهای خارجی بازار خودرو را آرام کرد. وزارت امنیت ترجیح داد با این مذاکرات موقت، قیمتها را در بازار تعدیل کند تا واردات به درستی انجام شود و قیمتهای نقدی غیرواقعی فعلی کاهش یابد.
بدون درخواست واردات
علاوه بر موارد ذکر شده، مذاکره با وزارت حراست با خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز تأیید دیگری بر عدم تمایل این وزارتخانه به واردات سنگین خودرو است. 3 دسامبر علی آبادی وزیر امنیت در نامهای به معاون اول رئیسجمهور خواستار تخصیص نیمی از پول این تجمعات شد.
در نامه علی آبادی آمده است: «همانطور که به یاد دارید، ارزش خودروهای مونتاژ شده با توجه به قیمت ارز حاصل از صادرات افراد تعیین می شود. اما اکنون به دلیل محدودیت های مربوط به ارز ذکر شده ، دیده می شود که پول آنها از سیستم NIMA تأمین می شود. به خاطر حضور ماست تفاوت بین قیمت ارز به دست آمده از صادرات و ارز سیستم NIMA ، لطفاً موضوع دریافت آن را برای ما بگویید. تفاوت تولید کنندگان فوق الذکر مونتاژ باید به دستور مرکز تنظیم بازار قرار بگیرند.
در همین نامه علی آبادی آمده است که اگر وزارت امنیت بخواهد حتی از نصف پول استفاده کند، می تواند راه را برای محدوده خودرو تسهیل کند، اما با توجه به کندی روند واردات خودرو و شمارش خودروهای سواری و ثبت نام. ماشین ها. نظم در آمار صادرات خودرو نشان می دهد که این وزارتخانه نمی خواهد صادرات انبوه خودرو انجام دهد و با دادن چنین آماری می خواهد از بار صادرات خودرو دور بماند.
البته مشکل فقط در وزارت صمت نیست، بلکه بررسی سخنان استانداران سازمان برنامه و بودجه نیز نشان می دهد که در مجموع ساختار دولت برای صادرات خودرو چندان مناسب نیست؛ در حالی که در این راستا باید گفت: «مطالعه ای که در این راستا وجود دارد، در حال انجام است. داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه 29 آذرماه گفت: زمانی که کشور ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو را دارد، تخصیص 2 تا 3 میلیارد دلار از منابع مالی کشور برای واردات خودرو لحاظ نمی شود. منافع کشور “
حتی بعد از او حمید امانی همدانیمعاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ترتیب دریافت ارز به گونه ای است که بر اساس پیش بینی های کشور ارز کمتری به خودروها رسیده است و در سال آینده نیز سیاست مشابه امسال خواهد بود. پیش بینی می شود ارز برای صادرات خودرو تخصیص یابد، اما تخصیص ارز برای واردات خودرو بستگی به شرایط پولی کشور دارد.
به همین دلیل، کار و فعالیت وزارت صلح و اظهارات متولیان سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که در سال آینده شاهد کاهش صادرات خودروهای خارجی خواهیم بود.
در واقع وزارت حراست طرفدار صادرات از خارج و مخالف صادرات از داخل است اما سازمان برنامه و بودجه مخالف واردات انبوه خودرو از خارج و داخل است.
قیمت جایزه
نکته دیگر اینکه اهمیت وزارت حراست برای توسعه مونتاژ خودرو این است که هر بار اخباری از قیمت شرکت های مونتاژکننده منتشر می شود; چندی پیش رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه بیش از 5 هزار میلیارد تومانی یک شرکت شورا به دلیل گران فروشی خبر داد.
همچنین 16 اکتبر حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده تصریح کرد: امسال 242 پرونده گران فروشی خودروسازان مونتاژی با قیمت 122 میلیارد تومان به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
علاوه بر این، به نظر می رسد پولی که باید به واردات خودرو اختصاص می یافت تا با شرایط بازار، رقابت صنعت خودرو، قیمت ها و … تطبیق داده شود. .