ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

بله ، از اولین روزی که مرد خردمند بر روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز آن بود ، این شگفتی وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق ذهن و مغز انسان احساس شده است به طوری که نجوم بخشی از دانش محل مطالعه و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل های منطقی که آنها در آن قرار دارند ، شده است. مستقر.
این علم ، مانند بسیاری از علوم باستانی ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک علم نیمه عمده به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این رویای فلسفی-علمی همراه است که تأثیرات عمیقی بر مغز و جامعه انسان می گذارد. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است و شاید یکی از تأثیرگذارترین آنها کتاب خوابگردان باشد ، کتابی که زندگی انسان را از طریق دانش های نجومی از دوران باستان تا به امروز دنبال می کند.
شخصاً تحت تأثیر کارهای کوستلر قرار گرفتم ، و این علاقه در عشق من از بهشت ​​از زمانی که مادرم تختم را در هوای آزاد پهن کرد ، افزایش یافته است ، و در میان عشق و ترس در سرم ، گاهی اوقات خود را از نگاه بالا بیرون می آورم. در آسمان ، و کمی بعد من از ترس آن را روی صورتم کشیدم.
چگونگی تغییر علم نجوم در قرن های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین داستان تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داده است ، موضوعی است که در بسیاری از کتاب ها و مجلات رخ داده است.
در ایران ، مجله نجوم عمداً این دانش را در اختیار متقاضیان ایرانی قرار داده است ، هم از طریق تاریخ و هم برای تحقیق و توسعه فعلی. من به اندازه هر ایرانی که به این حوزه دانش علاقه مند بود ، اغلب به این مجله نگاه می کردم. اما در طول سالها و متاسفانه متوجه شده ام که استرس کمتری دارد. این بار ، هنگامی که در مورد موضوعات مختلف آن بحث کردم ، به اهمیت انتشار این مجله هم از نظر انتشار دانش در بین مردم برای تقویت دیدگاه های آنها و هم برای اهداف دیگر پی بردم ، که به آنها اشاره خواهم کرد.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بخش زیادی از اشتباهات کنونی مردم مربوط به تصورات غلط درباره بهشت ​​است. این بر اساس وجود شبه دانش در بین انسان ها است که هزاران سال است انسان های غیرمسئول به طور علمی به انسان ها گفته اند و زندگی خود را بر اساس آن بنا کرده اند. در واقع ، دو موضوع در اینجا ، به ویژه نجوم وجود دارد: اول ، اطلاعات نادرست گسترده از نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود دارد ، باید دانست که بخش قابل توجهی از شکست ها و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشکی ، این یک اعتقاد قطعی است ، به عنوان مثال ما به پزشک احتیاج نداریم و همه کسانی که رنج کشیده اند شفا یافته اند. یا در طالع بینی ، به قول معروف ، چیزهای بی اساس در مورد بدبختی های آن روز گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما اینها وجود دارد و قرن ها در قالب نسخه های خطی زندگی در دسترس بشر بوده است. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مسائل داخلی خود این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی افراد تأثیر می گذارد و باعث به قدرت رسیدن یا خاتمه یک سلسله می شود یا سرنوشت افراد را بر اساس فال آنها تعیین می کند. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجوم قدیم در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم چاپ و توزیع شده است. بنابراین می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، به دلیل اعتقاد عمیق به آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره را ارزیابی کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط را از ذهن انسان حذف کند ، و این تنها از طریق پیشرفت علم در بین مردم در طول قرون به نحوی که بر ذهن های سفت و سخت جامعه تأثیر بگذارد ، امکان پذیر است. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که درک عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه ، به دلیل غفلت از این طرف مسئله ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشفیات مهم علمی در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را به خود مشغول کرده و به آنها اجازه رفتن داده است. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی نگاه می کنم که طبقه متوسط ​​جامعه را نیز هدف قرار می دهد ، و از این جهت می خواهم از کسانی که در تمام تلاش هایی که در این چند دهه انجام داده اند کمک کرده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا توسعه کلی آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم.

* چاپ شده در شماره ویژه سی ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا