علمی و پزشکی

راز گنجینه بی پایانی که با 6000 سرباز محافظت می شود / تصاویر

غزال زیاری: کین شی هوانگ، اولین امپراتور چین بود که دلیل اصلی شهرتش علاوه بر تاسیس امپراتوری متحد چین، به مقبره اش برمی گردد؛ آرامگاه عظیمی به مساحت 5700 هکتار که با ارتشی سفالین از شش هزار جنگجو در ابعاد واقعی محافظت می شود.

گرچه امپراتور در طول عمرش بین سال های 259 تا 210 قبل از میلاد مسیح، دستاوردهای زیادی داشت ولی هدف نهایی اش شکست دادن مرگ بود که در این زمینه موفق نشد. شی هوانگ برای محافظت از خود، شهر زیرزمینی بزرگی متشکل از زره ها، سلاح ها، پیاده نظام، اسب ها، ارابه ها، ارتشی از جنگجویان سفالی در اندازه های واقعی و سایر تجهیزات جنگی ساخته بود تا بدین ترتیب از خودش در برابر مرگ محافظت کند.

راز گنجینه بی پایانی که با 6000 سرباز محافظت می شود / تصاویر

مقبره ای خاص و متفاوت

مقبره کین شی هوانگ، بزرگ ترین مقبره جهان با وسعتی در حدود 57 کیلومترمربع (5700 هکتار) است. در طول این سال ها کاوش های زیادی در این مقبره انجام شده ولی به دلیل نگرانی های موجود درباره آسیب های ناشی از فعالیت های لرزه ای و ورود غارتگران، هنوز کاوش در بخش های زیادی از آن انجام نشده است.

در حفاری های انجام شده در سال 2010، کاخی عظیم با 18 خانه که در اطراف ساختمانی مرکزی واقع شده بودند، کشف شد؛ اندازه این شهر زیرزمینی، یک چهارم شهر ممنوعه پکن است و شواهد و قراین حاکی از آن است که این شهر برای زندگی پس از مرگ امپراتور طراحی شده بود.

راز گنجینه بی پایانی که با 6000 سرباز محافظت می شود / تصاویر

در محوطه مقبره، تابوت 16 تنی عظیمی با گنجینه های فراوان یافت شد که به نظر می رسد متعلق به شاهزاده گائو، پسر اولین امپراتور چین، کین شی هوانگ باشد.

در طول بیش از 2000 سال، اسطوره شاهزاده گائو نسل به نسل منتقل شده و در روایات به جای مانده از مورخی به نام «سیما کیان» که در حدود سال 85 قبل از میلاد زندگی می کرد، نقل شده است.

طبق روایت سیما کیان (که با نام شیجی نیز شناخته می شود)، پس از مرگ کین شی هوانگ، هو های، کوچک ترین پسر پادشاه با کشتن تمام رقیبان، تاج و تخت را در دست گرفت. در آن زمان، شاهزاده گائو به برادرش گفته بود که حسرت می خورد داوطلبانه مسیر پدرش را در زندگی پس از مرگ دنبال نکرده و از برادر کوچکترش خواست تا او را بکشد و در مقبره پدر دفن کند. هو های هم با خوشحالی به خواسته برادرش عمل کرد.

البته این احتمال وجود دارد که داستان شاهزاده گائو ساختگی باشد؛ چرا که شیجی در بسیاری از مواقع، افسانه و سنت را با واقعیت درآمیخته است. مثلاً او در یکی از روایت هایش گفته بود که از میان این مقبره بزرگ، 100 رودخانه جیوه عبور می کرده. گرچه عدد 100، برای تعداد رودخانه ها اغراق آمیز است، اما کاملاً ساختگی نیست؛ چرا که با آزمایش خاک محدوده، مشخص شد که سطح جیوه در مقبره، 100 برابر بیشتر از حد معمول است.

راز گنجینه بی پایانی که با 6000 سرباز محافظت می شود / تصاویر

کشف تابوتی عظیم

حالا کشف تابوتی 16 تنی در اتاق بزرگ تدفین، نزدیک به مقبره کین شی هوانگ و همچنین جنگجویان سفالی او ممکن است از رازهای جدیدی پرده بردارد.

در این تابوت، ذخایر ارزشمندی مثل سلاح، زره، یشم، یک جفت شتر طلا و نقره، مجموعه ای از ظروف پخت وپز و حدود 6000 سکه برنزی یافت شد و بدین ترتیب، به نظر می رسد که متوفی احتمالاً یکی از پسران امپراتور کین یا جنگجویی رده بالا باشد.

در جریان کاوش های سال 2011، 9 مقبره دیگر هم کشف شده بود که تابوت های بزرگ آنها طبق سیاست های دولت چین در جای خود رها شد. اما امسال و بعد از تهدیدهای هواشناسی درباره بارندگی، باستان شناسان برای بازیابی تابوت ها به این مکان بازگشتند و محتویات داخل آنها در محیطی کنترل شده حفاری و خارج شد.

راز گنجینه بی پایانی که با 6000 سرباز محافظت می شود / تصاویر

جیانگ ونشیائو، رهبر حفاری این پروژه در این باره گفت: «هر بار که پایین می روم باز شگفت زده می شوم. پس از مرگ اولین امپراتور، پسرانش با سرنوشت بدی جان دادند؛ در نتیجه من بیشتر متمایلم باور کنم که این مقبره متعلق به یکی از اشراف بلندپایه یا رئیس ارتش است و نه شاهزاده گائو.»

ونشیائو ادامه داد: «این قبر خیلی دقیق و عمیق ساخته شده و مقیاس بسیار بزرگی دارد. البته بیشتر مقبره های باستانی مورد سرقت قرار گرفته اند؛ در نتیجه ما امید زیادی نداشتیم که در اتاق تابوت به چیز خاصی برسیم؛ اما مشاهده کردیم که اینجا سرقتی انجام نشده و از همین رو، واقعاً شگفت زده شدیم.»

راز گنجینه بی پایانی که با 6000 سرباز محافظت می شود / تصاویر

در عین حال گروه مشترکی از محققان بریتانیایی و چینی که دسترسی اختصاصی به محل مقبره داشتند، از این کشف فیلمبرداری کردند. مستند اسرار جنگجویان تراکوتا ( The Mysteries of the Terracotta Warriors) که در نتفلیکس پخش خواهد شد، برپایه همین اکتشافات خواهد بود.

منبع: arkeonews

54321

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا