راز بزرگ کلیسای مشهور پاریس پس از آتش‌سوزی آشکار شد

غزل زیاری- در سال ۲۰۱۹ بود که آتش سوزی کلیسای نوتردام پاریس خسارات زیادی به این بنای تاریخی وارد کرد. البته این فاجعه این فرصت را به محققین داد تا معماری این بنا را بهتر از گذشته بررسی کنند.

چند ماه پس از آتش سوزی، محققان دریافتند که سنگ های استفاده شده در ساخت این کلیسای جامع که به سبک گوتیک ساخته شده است، با گره های آهنی به هم گره خورده است. طبق گزارشی که در مجله PLOS One منتشر شده است، این تکنیکی است که قبلاً برای هیچ ساختاری در آن دوره گزارش نشده بود.

ساخت کلیسای نوتردام در چند مرحله انجام شد که در آغاز قرن دوازدهم شروع شد و سیصد سال ادامه یافت.

ماکسیم لاریتیر، استاد بخش تاریخ دانشگاه پاریس، گفت: کلیسای نوتردام اولین ساختمانی است که در آن چیزی شبیه به این را می بینیم. این نشان می دهد که سازندگان در آن دوره سعی داشتند سبک های جدید ساخت و ساز را امتحان کنند.»

لاریتیر و اعضای تیمش دوازده نمونه پیچ آهنی را که حدود 50 سانتی متر طول داشتند و بخشی از اسکلت آهنی که ساختمان را نگه می داشت، بررسی کردند.

notre-dame-cathedral.jpg

این ستاره ها به عنوان تقویت کننده طاق کلیسای جامع پاریس که طاق های بزرگ در برج های دوقلوی 69 متری ساختمان را در کنار هم نگه می داشت، استفاده می شد. بر اساس این بررسی، اگر از این اجناس آهنی استفاده نمی شد، ساخت این شاهکار معماری در سال 1160 امکان پذیر نبود.

لاریتیر ادامه داد: وقتی دیگر کلیساهای گوتیک آن دوره را بررسی کردیم، متوجه شدیم که در هیچ کدام از آنها از آهن استفاده نشده است، ما معتقدیم که این مصالح به سازندگان اجازه می دهد که این سازه را به این شکل بسازند. ارتفاعات خارق العاده ای بسازند.

وی ادامه داد: محققان رادیوکربن قدمت گذاری این گوه های آهنی را انجام داده و دریافتند که در مراحل اولیه ساخت از آن ها استفاده می شده است و این نشان می دهد که این گوه ها همزمان با تراش سنگ های ساختمانی یعنی حدود سال 1160 تولید شده اند.

بیشتر بخوانید:

با این حال، لاریتیر خاطرنشان کرد که برای تعیین منشأ واقعی این آهن‌ها به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز است. وی ادامه داد: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این اجناس از آهن محلی بوده یا از راه دور آمده است. در عین حال، به نظر می رسد بسته به اینکه این کلیسا در قرن 12 یا 13 ساخته شده باشد، از معادن مختلفی برای تهیه این مواد استفاده شده است. می دانیم که اسقف کلیسا در پایان قرن دوازدهم درگذشت. بنابراین ممکن است در سال های بعد از آن از منابع جدید معادن استفاده شود. در یکی دو سال آینده در مورد این موضوع بیشتر خواهیم دانست.”

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در مدت چهار سال پس از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام، بازسازی این بنای تاریخی انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود که درهای آن در دسامبر 2024 به روی بازدیدکنندگان باز شود.

منبع: livescience

5858

دکمه بازگشت به بالا