درمان ناباروری، بخشی از توریسم درمانی کشور است

رئیس پژوهشکده رویان بخشی از گردشگری درمانی کشور را مربوط به درمان ناباروری عنوان کرد و گفت: اگر داروی خوبی ارائه کنیم می توانیم میزبان بیماران زیادی از کشورهای دنیا باشیم. همچنین به دلیل مسائل اخلاقی و دینی می توانیم میزبان مسلمانان جهان باشیم.

به گزارش شیمیشی، دکتر عبدالحسین شاهوردی در نشست هم اندیشی درمان ناباروری و جنین شناسی کشور که امروز پنجشنبه 20 مرداد ماه از سوی انجمن جنین شناسی و زیست شناسی تولید مثل در پژوهشگاه رویان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در سال 1385 به عنوان یکی از عوامل موثر در درمان ناباروری و جنین شناسی در کشور برگزار می شود. وی ادامه داد: در کشور برنامه های علمی زیادی با موضوع عدم انطباق برگزار می شود، اما انتخاب رویکرد برای چالش های این حوزه موضوع مهمی است که در این سمپوزیوم بر آن تاکید شده است.

وی به مشکلات موجود در زمینه عدم رعایت در حوزه تجهیزات، دارو و فرآورده های مراقبت فردی اشاره کرد و گفت: با تلاش محققان و شرکت های علمی اقدامات خوبی در زمینه تولید داخلی این محصولات انجام شده است. رابطه خوبی وجود دارد بین متخصصان این حوزه و تولیدکنندگان، اما برای اینکه این رابطه شکلی نهادی پیدا کند، زمان می برد.

رئیس پژوهشگاه رویان ابراز امیدواری کرد افرادی که کار خاص انجام می دهند رویکرد علمی داشته باشند و باعث رشد این دانش در آثار شوند تا مشکلات جامعه و کشور از نظر بی اعتمادی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این سمپوزیوم زمینه فراهم شده تا شرایط همکاری این محققان و شرکت ها برای رفع مشکلات با تبادل نظر فراهم شود.

شهوردی همچنین به تلاش های قدیمی در زمینه درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: با تلاش و کوشش مردم آن منطقه مراکز مختلفی در کشور ایجاد شده و دانش در این زمینه توسعه یافته و امروز کشور در دنیا در زمینه ناباروری می درخشد.

وی ادامه داد: در ابتدای ورود این دانش به ایران که در کنگره بین المللی خاورمیانه شرکت کردیم، ایرانیان به عنوان اعضای هیات مدیره، سخنرانان، پنلیست ها و … پذیرفته نشدند تا جایگاه بالایی داشته باشند. در سطح بین المللی.”

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه جنین شناسان در مسائل اخلاقی بسیار مسئولیت پذیر هستند، گفت: مسئولیت جنین شناسان به ویژه در امر اهدای تخمک، جنین و… بسیار سخت است. موضوع اهدا و قسمت درمان باید علم و منطق در کنار هم باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر مسائل اخلاقی رعایت نشود به وضعیت جنین شناسی و اختلال در کشور آسیب وارد می کند.

شهوردی به پیشرفت های علمی در زمینه درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: پیشرفت های خوبی در دنیا در زمینه تکنیک ها، تجهیزات و مواد مصرفی صورت گرفته است. امروزه بحث استفاده از هوش مصنوعی در درمان اعتیاد در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین باید در بخشی از زندگی علمی خود با مشکلات روزمره برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: شروع خوبی در درمان ناباروری داشته ایم اما باید مراقب بود از علم روز دنیا عقب نمانیم.

مدیر کنوانسیون پژوهشی رویان به برگزاری نشست هم اندیشی مشکلات درمان ناباروری و جنین شناسی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت های این نشست تبادل تجربیات بین مراکز مختلف است. موفقیت درمان ناباروری مبتنی بر تجربه است و در صورت انتقال این تجربه، میزان درمان در کشور افزایش می یابد و برای کشور موهبت خواهد بود.

وی تاکید کرد: بخشی از گردشگری پزشکی کشور مربوط به درمان ناباروری است و در صورت ارائه داروی خوب می توانیم میزبان بیماران زیادی از کشورهای دنیا باشیم. همچنین به دلیل مسائل اخلاقی و دینی می توانیم میزبان مسلمانان جهان باشیم.

شهوردی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی می تواند مراکز درمان اختلالات را برای یکپارچه سازی و استانداردسازی خدمات و پروتکل ها هدایت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا