بین الملل

دانشگاه خلّاق و اثرگذار باید جایگاه رهبری در جامعه داشته باشد

دانشگاه خلّاق و اثرگذار باید جایگاه رهبری در جامعه داشته باشد

مشاور قائم مقام و دبیر دبیرخانه تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: یک دانشگاه خلّاق و اثرگذار باید به حفظ جایگاه رهبری در هر استان توجه داشته باشد؛ چراکه دانشگاه در هر منطقه و کشور اثرگذار‌ترین ارگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش «دانشگاه؛ مظهر همگرایی ملی و بین‌المللی اقوام و مذاهب» با حضور مسیب داوری مشاور قائم مقام و دبیر دبیرخانه تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی و محمد نخی مدیرکل آموزش مجتمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.

مشاور قائم مقام و دبیر دبیرخانه تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش اظهار کرد: کرمانشاه یک استان غنی از نظر فرهنگی باسابقه تمدن و گذشته مثالزدنی است که برگزاری اینگونه جلسات با هدف معرفی هرچه بیشتر این استان در سطح کشور صورت می‌گیرد و آنچه شایسته این استان است، اینکه مُبلّغی باشیم که این الگو را به کشور معرفی کنیم.

داوری اضافه کرد: دانشگاه مأموریت‌ها، اهداف، استراتژی و راهبردی با تعریفی خاص در عرصه جهانی دارد و باید بدانیم حضور ما در دانشگاه به‌عنوان استاد، دانشجو یا کارمند چه اهدافی را دنبال می‌کند و هدف عالی را از دانشگاه بشناسیم، من کتابی را با عنوان «دانشگاه‌ها چطور کار می‌کنند» به شما معرفی می‌کنم، در این کتاب نخستین فاکتوری که دانشگاه‌ها در راهبرد خود به آن توجه می‌کنند موضوع رهبری سازمان‌های علمی است.

دانشگاه خلّاق و اثرگذار باید جایگاه رهبری در جامعه داشته باشد

وی یادآور شد: یک دانشگاه خلّاق و اثرگذار باید به حفظ جایگاه رهبری در هر منطقه و استان توجه داشته باشد؛ چراکه دانشگاه در هر منطقه و کشور یا استان اثرگذار‌ترین ارگان است و نبض یک جامعه دانشگاه آن است و اینکه ما چگونه می‌توانیم برای رهبری یک جامعه نقش‌آفرینی کنیم و سلبریتی جامعه، ما دانشگاهیان هستیم.

مشاور قائم مقام و دبیر دبیرخانه تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: فرهنگ سازمانی دانشگاه باید بررسی و کارایی آن مشخص شود و این جلسات نیز به همین دلیل برگزار می‌شود.

داوری با طرح این سؤال که آیا هدف غائی ما فقط گرفتن یک مدرک است؟ گفت: متأسفانه اگر کارایی و اثرگذاری دانشجو و دانشگاه در جامعه کم شود ممکن است تبعاتی برای دانشگاه داشته باشد و ما برای این مسئله باید فرهنگ سازمانی اثربخش داشته باشیم.

وی در ادامه توضیح داد: نخستین مسئله می‌تواند پایش محیطی باشد و یک دانشجو و استاد خلّاق باید نسبت به مسائل محیطی پایش داشته باشند و ساده از کنار آن نگذرند؛ در ضمن باید ارتباطات فراسازمانی داشته باشیم و استاد حلقه واسط دانشگاه با اقتصاد، صنعت، محیط، درآمدزایی و کارآفرینی باشد، درصورتی که دست دانشجو در دست صنعت و اقتصاد باشد، آن دانشگاه توانمند خواهد شد، بنابراین باید توانمندسازی استادان و دانشجویان در اولویت باشد.

دانشگاه خلّاق و اثرگذار باید جایگاه رهبری در جامعه داشته باشد

مشاور قائم مقام و دبیر دبیرخانه تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: تحول در تعلیم و تربیت موضوع مهمی است و باید بدانیم زمانی می‌توانیم از مشکل اقتصادی رهایی یابیم که در دنیا مرجعیت علمی و اثربخشی اقتصادی داشته باشیم و این موضوع با علم و تکنولوژی امکانپذیر است.

داوری با تأکید بر اینکه صنعت و اقتصاد ریشه در تکنولوژی و علم دارند، ادامه داد: درآمدزایی، کارآفرینی و هر رشته دیگر هم باید همانند دانشگاه و صنعت به هم متصل باشند، از سویی باید در علم خود تغییر اساسی ایجاد همت کنیم تا به سمت کارآفرینی و اشتغال برویم و این نیاز به انعطاف و تحولات زیست محیطی دارد، چراکه اطلاعات و علم هر روز در حال به‌روز شدن و جهان با سرعت در حال تحول است.

دبیر دبیرخانه تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سرعت تغییر و پیشرفت علمی در جهان بسیار زیاد شده و اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید به تحولات خود سرعت‌بخشی را اعمال کنیم و دانشگاه محل سرعت‌بخشی به تحولات است، سازگاری، خوداصلاحی، ارزیابی عملکرد و از مهم‌تر همگرایی با جامعه هم از دیگر موارد مهم است.

نویسنده تحریریه مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با رویکردی منحصر به فرد. با توانایی تحلیلی قوی و طرح سوالات کلیدی، شما را در قلب اتفاقات جهانی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده، به شما اخبار جهانی را منتقل می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا