اقتصادیترندهای کسب و کار

دامیننس اتریوم چیست

کاربرد دامیننس اتریوم

دامیننس اتر یکی از ابزارهای کاربردی و مهم برای تریدرها محسوب می شود. دلیل این موضوع را می توان موارد زیر دانست:

  1. به کمک این شاخص می توان شرایط کلی بازار را پیش بینی کرد.
    قیمت اتریوم جزو رمز ارزهای محبوب و بزرگ در بازار کریپتوکارنسی محسوب می شود که تغییرات قیمتی آن می تواند بر روی روند کلی بازار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بسیاری از تریدرها برای پیش بینی رفتار کلی بازار کرپیتوکارنسی، دامیننس های بیت کوین و اتریوم را بررسی می کنند. بررسی این دو شاخص در کنار یکدیگر، دید بهتری از شرایط کلی به تریدرها می دهد.
  2. میزان تقاضا برای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز مشخص می شود.
    اتریوم، بزرگترین بستر بلاکچینی برای توسعه DApp ها و ساخت قراردادهای هوشمند است. به کمک دامیننس eth می توان میزان تقاضای موجود برای استفاده از این فناوری ها را تشخیص داد.
  3. از دامیننس eth می توان به عنوان تاییدیه در معاملات استفاده کرد.
    همان طور که اشاره شد، دامیننس eth بر روی قیمت اتریوم تاثیر می گذارد و هرچه درصد دامیننس افزایش یابد، احتمال رشد قیمت نیز افزایش می یابد و بالعکس هرچه درصد دامیننس کاهش یابد، افت قیمت در قیمت اتریوم اتفاق می افتد. تریدرها می توانند در معامله ارز دیجیتال اتریوم از دامیننس اتر استفاده کنند و به آن به عنوان یک اندیکاتور نگاه کنند. تریدرها به هیچ عنوان نباید تنها برحسب تغییرات دامیننس، وارد معامله ارز دیجیتال اتریوم شوند و باید حتما پارامترهای دیگری را نیز بررسی کنند.

تاریخچه دامیننس eth

اتریوم از سال 2015 وارد بازار کریپتوکارنسی شد. در آن زمان سرمایه گذاران اندکی به این پروژه توجه داشتند و میزان دامیننس این رمز ارز زیر 10 درصد بود. تنها در فاصله 2 سال، توسعه دهندگان زیادی به کاربردهای بی نظیر این شبکه پی بردند و همین نکته باعث شد تا سرمایه گذاران زیادی وارد معاملات این رمز ارز شوند. در سال 2017 دامیننس اتر با رشد چشمگیری به بالای 25 درصد رسید و توانست توجه اکثر کاربران بازار را به خود جلب کند. در آن زمان اتریوم محبوب بیشتری نسبت به بیت کوین پیدا کرد.

از سال 2017 تا اواخر سال 2019 روندی نزولی در دامیننس قیمت اتریوم شکل گرفت. علت آن بروز مشکلاتی نظیر مقیاس پذیری و استفاده از الگوریتم اثبات کار (PoW) در این شبکه بود. بعد از مطرح شدن ایده هایی برای حل مشکلات شبکه اتریوم و ظهور توکن های غیرمثلی (NFT) در شبکه اتریوم، دامیننس این رمز ارز مجدد با رشد همراه شد.

از سال 2020، روند نزولی در دامیننس اتر به پایان رسید و این شاخص از آپریل سال 2020 در یک روند صعود بلندمدت قرار گرفته است. تصویر زیر نمودار دامیننس اتریوم را از اوایل 2020 تا به امروز نشان می دهد.

عوامل تاثیرگذار بر دامیننس اتریوم

دامیننس eth در برخی از موارد با رشد بسیار خوبی همراه می شود و همین رشد باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال اتریوم می شود. اصلی ترین عوامل در تغییر دامیننس اتریوم را می توان موارد زیر در نظر گرفت:

  1. آپدیت های شبکه اتریوم
    زمانی که اتریوم تغییراتی در جهت بهبود و حل مشکلات شبکه اعمال می کند؛ سرمایه گذاران زیادی به این تغییرات و آپدیت ها دقت می کنند. اگر این تغییرات بتواند اثرات مثبتی بر عملکرد شبکه بگذارد، سرمایه گذاران بیشتری بر روی این پروژه سرمایه گذاری می کنند و در نتیجه دامیننس eth نیز افزایش می یابد.
  2. استفاده از برنامه های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند
    زمانی که توسعه دهندگان بیشتری از شبکه اتریوم برای توسعه برنامه های DApp خود استفاده می کنند، دامیننس این رمز ارز نیز افزایش پیدا می کند. این نکته به این دلیل است که توسعه دهندگان شبکه اتریوم را در مقایسه با شبکه های رقیب همچون سولانا، کاردانو، بایننس اسمارت چین انتخاب کرده اند. افزایش توسعه دهندگان در شبکه اتریوم برای توسعه و ایجاد قراردادهای هوشمند باعث می شود تا محبوبیت این شبکه افزایش یابد، ارزش بازار آن بیشتر شود و در نتیجه دامیننس این ارز دیجیتال افزایش یابد.

پس به صورت خلاصه، زمانی که عملکرد شبکه اتریوم بهبود یابد و بتواند عملکردی بهتری از رقیبان خود ارائه کند، کاربران و سرمایه گذاران نیز بیشتر به این شبکه جذب می شوند و در نتیجه دامیننس این شبکه افزایش می یابد.

رابطه بین دامیننس اتریوم و دامیننس بیت کوین

معمولاً دامیننس اتریوم و دامیننس بیت کوین با یکدیگر رابطه عکس دارند. هر گاه اقبال عمومی به بیت کوین بالا باشد، دامیننس بیت کوین بالا می رود. در نتیجه معمولاً شاهد کاهش دامیننس اتر خواهیم بود. برعکس اگر دامیننس اتریوم افزایش یابد، حاکی از آن است که آلت کوین ها جذاب شده اند و علاقه تریدرها به این ارزها بالاتر رفته است.

رابطه بین دامیننس اتریوم و آلت کوین ها

دامیننس اتریوم با قیمت آلت کوین ها رابطه مستقیمی دارد. از آنجایی که اتریوم خود یک آلت کوین محسوب می شود؛ زمانی که دامیننس آن افزایش پیدا کند، احتمال افزایش قیمت آلت کوین ها نیز بیشتر می شود. در واقع زمانی که دامیننس eth رشد می کند؛ به این معناست که بیشتر سرمایه از معاملات بیت کوین خارج شده و در حال ورود به پروژه های اتریوم  و سایر آلت کوین ها است. برعکس این موضوع نیز وجود دارد؛ یعنی زمانی که دامیننس eth کاهش یابد، به این معناست که کاربران تمایل کمتری به سرمایه گذاری بر روی اتریوم و آلت کوین ها دارند و قصد دارند تا سرمایه خود را به بیت کوین یا تتر تغییر دهند.

آینده دامیننس اتریوم به چه صورت است؟

همان طور که مشخص است، در حال حاضر دامیننس در یک الگوی مثلث قرار گرفته است. در این حالت بهتر است تا زمان خارج شدن از این الگو، وارد معاملات ارز دیجیتال اتریوم نشویم. اگر دامیننس این رمز ارز بتواند الگو را به سمت بالا بشکند، می تواند تا سقف قبلی، یعنی 22 درصد حرکت کند. البته اگر نوع شکست شارپی باشد، احتمال رشد قیمت تا سقف کانال صعودی بلند مدت، یعنی 25 درصد نیز وجود دارد. اما در صورت شکست الگو به سمت پایین، احتمال کاهش دامیننس تا محدوده های 17 و 15 درصد وجود دارد.

همان طور که اشاره شد، تغییرات دامیننس اتر به عملکرد شبکه اتریوم و تغییرات آن وابسته است. اگر آپدیت های بعدی اتریوم موفقیت آمیز عمل کنند، می توانیم انتظار رشد دامیننس eth و قیمت رمز ارز اتریوم را داشته باشیم.

 

دکمه بازگشت به بالا