اقتصادی

«خانه مسافر» که آرایشگاه و آبمیوه‌فروشی نیست!

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ابلاغیه اعطای مجوز به «خانه مصافیر» موافق نیست.

اسماعیل برات، موضع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص اعطای مجوز راه اندازی خانه مسافر به شیمیشی گفت: خانه آشغال به انواع واحدهای مسکونی مستقل اطلاق می شود که برای مقاصد مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای ملک شخصی هستند. . ، که از نظر قانونی و قانونی در حال احیاء هستند و لذا پس از اخذ پروانه بهره برداری مجاز به پذیرش و اسکان گردشگران می باشند. از اواسط دهه 80 سازمان گردشگری برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در ایام گردشگری (سال نو میلادی) سعی در ساماندهی خانه هایی که اهالی و بومی ها برای اقامت یک روزه یا چند روزه به گردشگران و گردشگران اجاره کرده اند را ساماندهی کرده است. و تابستان) به طور ناگهانی از مسافران، ظرفیت هتل ها و سایر امکانات توریستی تکمیل می شود و می تواند نیازهای گردشگران را برطرف کند. اخیراً با تصویب هیات وزیران، از سال 1393 «خانه مصافیر» در 29 مورد تعیین شده در آیین نامه تأسیسات گردشگری قرار گرفت و از آن سال به بعد مجوز این گونه واحدها در چارچوب آن صادر می شود. بخشنامه اجرایی

دستیار نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تصویب هیأت مقررات زدایی در مورد خانه های مسافری گفت: در اواسط سال 1401 هیأت مقررات زدایی و بهبود آژانس فضای کسب و کار در شصت و هفتمین جلسه خود، با وجود مخالفت صریح وزارت گردشگری، پیشنهاد «اجازه مسکن بر اساس ثبت نام» را تصویب کرد و این موضوع مشکلات زیادی را برای حوزه گردشگری ایجاد کرد.

برات درباره مشکلات ثبتی صدور پروانه خانه توضیح داد: تصمیم هیأت اغتشاشات هم از نظر حقوقی و هم از نظر قانونی اشتباه است، مشکلات فنی و حرفه ای وجود دارد و بلاتکلیفی وجود دارد. چالش های موجود در حوزه اجرا و ایجاد سردرگمی در مدیریت صنعت گردشگری، پیامدهای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بی شماری را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: یکی از الزامات اصلی در تصمیم گیری های اجرایی صداقت و پرهیز از بزرگ نمایی است. تا آنجا که اضافه کاری در ایجاد فرآیندهای پیچیده صدور مجوز، بوروکراسی طولانی مدت، شرایط دشوار یا مبهم، امضاهای طلایی و غیره. قانون سیاست کلی اصل (44) قانون اساسی یکی از قوانین پیشرفته ای است که واقعاً انقلابی در تسهیل اعطای جواز کسب کرده است و در این راستا همکاران وزارت دارایی که به صورت شبانه روزی در این زمینه خدمت می کنند. باید در نظر گرفته شود. قدردانی شود از ابتدا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از نهادهایی بود که همکاری مستمری با وزارت اقتصاد و هیئت رسیدگی به شکایات بازرگانی داشت. مصوبات هیئت مدیره مقررات زدایی عموماً تأییدیه های خوبی هستند، اما انعطاف پذیری لازم است.

برات به مشکلات اعلام جواز خانه مسافر توجه کرد و گفت: مجوز اقامت با سایر مقوله ها متفاوت است و بسیار حساس است. مسافرخانه ای که آرایشگاه و آب میوه فروشی نباشد. افراد با اتکاء به مجوز و پروانه صادره از سوی دولت به همراه خانواده خود در مسافرخانه اقامت می کنند و اگر خدای ناکرده مسافری که در آن واحد شب را سپری می کند به دلیل نبود ایمنی مثلاً حشره آسیب می بیند. در گرما یا در شومینه چه کسی مسئول است؟ !؟ در صورت عدم رعایت حداقل استانداردهای حفاظت در برابر حریق یا مقاومت ساختمان چه کسی مسئول است؟

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره مصوبه هیات نظارتی در خصوص بازدیدکنندگان اعلام کرد: اولاً به لحاظ قانونی و بر اساس نص صریح قانون، مصوبات هیات نظارت بر خلاف قانون است. یا مصوبات دولتی نیاز به تایید و تایید مرجع مربوطه دارد. بنابراین زمانی که شرایط صدور پروانه بازدید در آیین نامه مصوب هیأت وزیران تصویب شود، مصوبه هیأت مذکور بدون تأیید و تصویب هیأت وزیران قابل اجرا نیست. ثانیاً کلیه مجوزهای اقامت مانند هتل، متل، هتل آپارتمان، خانه مسافر، گردشگری و غیره بر اساس تاییدیه است. تمامی الزامات ایمنی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی واحدهای مسکونی برای اقامت گردشگران نیز صادق است، پس چرا تنها یکی از 29 نمونه تأسیسات گردشگری «ثبت شده» است؟ نکته دیگر اینکه برخلاف نص صریح آیین نامه، اعطای پروانه ارتباطی دائمی است و نحوه رفتار در خصوص نتایج و مسئولیت های فروش ملک، تحویل آن به غیر، عدم رعایت شرایط ایمنی و بهداشتی. . ، عدم ثبت اطلاعات مسافر، نحوه ابطال تمبر، نحوه تعیین و وصول مالیات و … مشخص نشده و فرآیندی برای تغییر، تمدید یا تغییر مجوز وجود ندارد. نکته دیگر اینکه روند تعیین و صدور فهرست بهای واحدهایی که در سامانه پرتال ملی مجوز مجوز موفق دریافت کرده اند مشخص نیست و مشخص شده است که صاحب پروانه صلاحیت تصمیم گیری را دارد. تعیین نرخ و دریافت از مشتری . این موضوع به ویژه در زمان اوج سفر و گردشگری باعث سردرگمی و دردسر شده است، مرجع رسیدگی به شکایات گردشگران و گردشگران (وزارت آموزش و پرورش، گردشگری و صنایع دستی) قادر به رسیدگی و رفع شکایات واصله نیست.

وی به بررسی ها و نظرات در خصوص صدور پروانه خانه های مسافری اشاره کرد و گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علیرغم مشکلات فراوان تلاش کرده تا چارچوب و محدوده اجرای مصوبه مذکور را تعدیل کند. خروج مسافران اما گزارش های دریافتی از ادارات استانی حاکی از آن است که افرادی که از درگاه ملی صدور مجوز مجوز بهره برداری مسافرخانه را دریافت می کنند، خود را ملزم به همکاری و ارائه مدارک نمی دانند. و حتی مانع ورود کارشناسان این وزارتخانه برای انجام وظایف نظارتی شد. این در حالی است که تاکنون نحوه انجام رصد پیشینه و نحوه اعمال تصمیمات در صورت تخلف از سوی کاربران تعریف نشده است. نکته مهم این است که امکان نظارت بر آینده برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و واحدهای مرتبط استان ها و شهرستان ها مشخص نشده و نظارت ما به نتیجه نرسیده است.

برات به آسیب این روند پرداخت و گفت: در جلسات و پیام های خود این مشکل و مشکل را به دوستان و همکاران وزارت اقتصاد اعلام کردیم. اما با وجود این مشکلات، وزارت گردشگری خود را ملزم و متعهد به اجرای قوانین و مقررات می‌داند، اما اقدامات لازم را برای اصلاح این تصمیم از طرق قانونی انجام خواهد داد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا