ورزشی

حمله شدید کاپولا به کمپانی‌های فیلمسازی آمریکایی

آفتاب‌‌نیوز :

«هراس من از این است که صنعت سینما به میزان زیادی تبدیل به این مسئله شده است که آدم‌هایی استخدام می‌شوند تا بدهی‌های کمپانی‌های فیلمسازی را پرداخت کنند؛ زیرا آن‌ها بسیار بسیار مقروض هستند.» کاپولا روز جمعه در نشست مطبوعاتی فیلم «مگالوپولیس» در فستیوال کن گفت.

«و چه بسا وظیفه اصلی ساخت فیلم‌های خوب نباشد، بلکه تضمین‌کردن این موضوع باشد که آنان بدهی‌هایشان را بپردازند.»

این فیلمساز ٨٥ ساله که تاکنون دوبار نخل طلای کن را برای «اینک آخرالزمان» و «مکالمه» تصاحب کرده، در ادامه افزود: «کمپانی‌های جدید نظیر آمازون، اپل و مایکروسافت پول بسیار زیادی دارند و بنابراین ممکن است استودیو‌های قدیمی که برخی‌شان فوق‌العاده هستند، در آینده وجود نداشته باشند.»

«مگالوپولیس» که پس از حدود چهار دهه و با بودجه سنگین و شخصی ١٢٠ میلیون دلاری کاپولا به سرانجام رسیده است، روز پنجشنبه در جشنواره کن به نمایش درآمد و تماشاگران حدود هفت دقیقه به صورت ایستاده این فیلمساز کهنه‌کار و عواملش را که در سالن حضور داشتند، تشویق کردند.

آدام درایور، فارست ویتاکر، ناتالی امانوئل، جان ویت، لارنس فیشبرن، آبری پلازا، شیا لابوف، کلوئه فاینمن، کاترین هانتر و داستین هافمن از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

آنچه در مورد نخستین نمایش این اثر ١٤٠ دقیقه‌ای شایان ذکر است این نکته است که پس از سال‌ها، فیلمِ یکی از غول‌های سینما، منتقدان را کاملا به دو دسته تقسیم کرد. مخالفان، فیلم آخر کاپولا را نامنسجم، کسل‌کننده و یک ناکامی تمام‌وکمال خواندند. در حالیکه موافقان، اثر را جاه‌طلبانه و شگفت‌انگیز توصیف کردند و مدعی شدند گذر زمان ارزش این شاهکار هنری را مشخص خواهد کرد. 

در هفتادوشش دوره‌ای که از این فستیوال معتبر می‌گذرد، فیلم‌های بسیاری بوده‌اند که در زمان نمایش جشنواره‌ای‌شان تحقیر شدند، اما سال‌ها بعد ارزش‌های هنری‌شان در مقابل دیدگان تماشاگران متبلور شد؛ «ماجرا» (میکل آنجلو آنتونیونی)، «راننده تاکسی» (مارتین اسکورسیزی)، «آوای ماه» (فدریکو فلینی)، «دجال» (لارس فون‌تریه) «اینلند امپایر» (دیوید لینچ) و «خریدار شخصی» (اولویه آسایاس) شماری از این آثار هستند. این موضوعی است که طرفداران «مگالوپولیس» به آن ارجاع داده و تاکید دارند که شماری از منفورترین فیلم‌های نمایش‌داده‌شده در کن، سا‌ل‌ها بعد به شاهکار‌هایی غیرقابل‌کتمان بدل شده‌اند و این اتفاق درباره فیلم کاپولا نیز خواهد افتاد.

کاپولا در بخشی دیگر از سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی فیلم در مورد مسائل سیاسی نیز سخن گفت.

«در حال حاضر مردانی مانند دونالد ترامپ در راس کار نیستند، اما گرایشی در جهان به سمت گسترش سنت‌های نوراست‌گرایی و حتی فاشیستی در حال وقوع است که ترسناک به نظر می‌رسد.»

او با اشاره به وقایع جنگ جهانی دوم افزود که تمام کسانی که در آن دوره زندگی کرده‌اند «ترس و دلهره» را به چشم دیده‌اند و «ما خواهان تکرار آن نیستیم».

«به نظر من، نقش هنرمند و فیلم‌ها این است که نوری به آنچه در حال وقوع در دنیاست، بتابانند.»

گروه تحریریه مقالات ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با انگیزه‌ای برای به اشتراک گذاری آگاهی خود از دنیای ورزش. با استفاده از تحلیل‌های دقیق و روند داستان‌سازی شیوا، من سعی می‌کنم خوانندگان را در دنیای ورزشی همراهی کنم و آن‌ها را به سمت تجربه‌ی هیجان‌انگیز ورزش ببرم.
دکمه بازگشت به بالا