فرهنگ و هنر

حجاج از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب دوری کنند

هشدار وزارت بهداشت عربستان؛

حجاج از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب دوری کنند

مراسم حج امسال در حالی برگزار می شود که افزایش دمای هوا به یک چالش برای سلامتی زائران تبدیل شده است و به همین دلیل وزارت بهداشت عربستان توصیه هایی برای ایمنی زائران دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم حج امسال از روز جمعه 14 ژوئن (25 خرداد) آغاز می شود. مرکز ملی هواشناسی عربستان هشدار داده است که در این حج شاهد افزایش یک و نیم درجه ای دمای هوا در مکه و سایر اماکن مقدس خواهیم بود.

این مرکز همچنین نسبت به احتمال موج گرما هشدار داد و اعلام کرد که زائران باید منتظر دمای متوسط بالای 44 درجه سانتیگراد در مکه باشند که در آن هوا در طول روز گرم تا بسیار گرم حدود 50 درجه سانتی گراد خواهد بود.

از همین رو زائران باید دستورالعمل ها را برای پیشگیری از گرمازدگی در نظر داشته باشند. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید، نوشیدن مقدار کافی آب و اطمینان از وجود دوره های استراحت کافی بین مناسک برای کاهش خستگی و استرس گرمایی برخی از این موارد هستند.

وزارت بهداشت عربستان، در دستورالعمل های ایمنی خود، آفتاب زدگی را «اورژانس پزشکی» نامیده است که باید با انتقال فرد آسیب دیده به مکان خنک، تامین مایعات و اطمینان از قرار گرفتن در معرض هوای سرد درمان شود.

در مورد «استرس گرمایی»، هم این وزارتخانه گفت: «زمانی که زائران برای مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می گیرند، این وضعیت رخ می دهد که منجر به تعریق شدید و از دست رفتن مقدار زیادی آب و املاح در بدن می شود».

به زائران توصیه می شود از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب دوری و از گرما و شلوغی پرهیز کنند و حتماً مایعات بنوشند.

این وزارتخانه برای جلوگیری از کم آبی بدن در انجام مناسک حج، به زائران توصیه کرد که روزانه آب کافی بنوشند و از مواد غذایی سرشار از آب مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنند.

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.
دکمه بازگشت به بالا