علمی و پزشکی

جیمز وب در مسیر کشف حیات فرازمینی

به گزارش شیمیشی و از دهان فضاجیمز وب می تواند احتمال وجود حیات فرازمینی را بسیار دقیق تر از دستگاه های دیگر مطالعه کند.

به گفته ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب گام مهمی در یافتن بهترین اطلاعات در مورد پتانسیل حیات سیارات فراخورشیدی است.

مرکز تحقیقات دره سیلیکون ناسا در مرکز تحقیقات ایمز در کالیفرنیا قصد دارد با استفاده از اولین تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیارات فراخورشیدی را مطالعه کند.

به طور طبیعی، با افزایش تعداد سیارات مورد مطالعه، تنوع نیز افزایش می یابد. ناتاشا باتالیا، محقق چندین برنامه جیمز وب و دانشمند پژوهشی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا، گفت: «تنوع سیاراتی که ما در کهکشان کشف کرده‌ایم بیشتر از تنوع سیارات منظومه شمسی است. در منظومه شمسی، دنیاهای ما بین سنگ و گاز قرار دارند، اما بیشتر سیارات فراخورشیدی که می بینیم واقعاً چیزی در این بین هستند.

تیم بالتالیا 11 سیاره را همانطور که نام دارند کاوش خواهد کرد. هدف آنها دستیابی به درک اساسی از چگونگی شکل گیری و تکامل این سیارات فراخورشیدی است تا ببینند آیا چنین سیاراتی جو دارند یا در کجا امکان حیات وجود دارد.

توماس گرین، اخترفیزیکدان مرکز تحقیقات ایمز می‌گوید: جو یک سیاره به همان اندازه که ما می‌دانیم برای امکان حیات مهم است. ما ابزارهای جیمز وب را برای جمع‌آوری داده‌هایی توسعه دادیم که نه تنها جو سیارات را شناسایی می‌کند، بلکه تعیین می‌کند از چه چیزی ساخته شده‌اند.

انتظار می رود جیمز وب اطلاعاتی در مورد یک سیاره سنگی فراخورشیدی به نام TRAPPIST-1b جمع آوری کند. اگرچه اطلاعات در مورد این سیاره کمیاب است، اما واضح است که “TRAPPIST-1b” درونی ترین سیاره منظومه آن است و از فواصل بسیار نزدیک به دور ستاره کوچک، سرد و پر ستاره خود می چرخد. با اطلاعات ارائه شده توسط جیمز وب، اطلاعات بیشتر در مورد این سیاره می تواند نشان دهد که آیا این سیاره توانایی حفظ حیات را دارد یا خیر.

ناتاشا بالتالیا در حال تحقیق بر روی پنج سیاره فراخورشیدی است که دو سیاره آن‌ها TRAPPIST-1h و TRAPPIST-1e در منظومه‌ای با سیاره TRAPPIST-1b نامیده می‌شوند. همچنین مشخص است که سیاره “TRAPPIST-1e” در منطقه ای است که آنها زندگی می کنند.

در پایان، در پایان رصد جیمز وب، می توان مشخص کرد که آیا این سیارات دارای اتمسفر هستند و اگر چنین است، اتمسفر آنها از چه چیزی تشکیل شده است.

هنوز چیزهای زیادی در مورد زمین، از منظومه شمسی، برای کشف وجود دارد. اما یادگیری بیشتر در مورد سیارات خارج از خورشید می تواند به ما در درک معابد ساکنان کمک کند و به ما امکان می دهد راه ها و ابزارهای بهتری برای کاوش در فضا پیدا کنیم.

46

دکمه بازگشت به بالا