اقتصادی

جایگزینی لوله و اتصالات ایرانی با نمونه‌های خارجی در صنایع با خوردگی بالا

محققان یکی از شرکت های علمی با استفاده از قطعات و مواد نانو لوله و کفشی برای صنایعی که خوردگی بالایی دارند مانند نفت، گاز و فاضلاب ساخته اند و این محصول جایگزین نمونه خارجی شده است.

به گزارش شیمیشی، خوردگی یکی از مهم ترین عوامل خرابی قطعات و یکی از مشکلات اساسی صنعت است که به معنای تغییر خصوصیات و خواص مواد و کاهش مقاومت مکانیکی و در نهایت تخریب آنها است که ناشی از محیط زیست است. عوامل. یا مواد شیمیایی در اطراف آنها قرار داده شده است.

از این رو هر ساله هزینه های هنگفتی را بر صنایع تحمیل می کند و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه های شیمیایی و دارویی، صنایع سنگین تولیدی مانند فولاد، آب و فاضلاب از جمله صنایعی هستند که بیشتر در معرض پدیده خوردگی هستند.

استفاده از لوله ها و اتصالات کامپوزیت به جای نوع فلزی یکی از راه های مقابله با مشکل خوردگی است. از آنجایی که پلیمرها به طور کلی نسبت به فلزات در برابر بسیاری از عواملی که باعث خوردگی می‌شوند، مقاوم‌تر هستند، به دلیل وزن سبک، استحکام بالا و هزینه‌های نگهداری کمتر، نسبت به همتایان فلزی خود ترجیح داده می‌شوند.

لوله ها، اتصالات، مخازن و تجهیزات کامپوزیت برای حمل و نقل مایعات و گازهای آلوده در 60 سال گذشته کاربردهای فزاینده ای در صنعت داشته است.

در همین راستا یکی از شرکت های علمی در ایران اقدام به تولید لوله، تجهیزات، مخازن و سایر اجزای کامپوزیتی و چسب های اپوکسی کرده است. این شرکت تولید کننده انواع محصولات مقاوم در برابر خوردگی مورد استفاده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری می باشد.

محصولات اصلی این شرکت لوله و اتصالات میدان پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه، ساخته شده از پلی استر ترموست، وینیل استر و رزین های اپوکسی می باشد.

این محصول دارای خواص منحصر به فردی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و خواص مکانیکی، مقاومت حرارتی و الکتریکی، مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشد. از این رو این نوع لوله ها به بهترین گزینه برای حمل فرآورده های نفت و گاز فشار قوی تبدیل شده اند.

عطیه انداکسیده، مدیرعامل این شرکت علمی در گفت وگو با شیمیشی.وی در این خصوص گفت: تولیدات ما لوله های کامپوزیت از الیاف شیشه و انواع رزین است که بسته به شرایط مایعی که از آن عبور می کند از انواع الیاف استفاده می شود.

وی تصریح کرد: تخصص محصولات کامپوزیت نسبت به لوله های فلزی این است که لوله های کامپوزیت دارای استحکام مکانیکی مشابه محصولات فلزی هستند اما مقاومت شیمیایی آنها بسیار بالاست.

اندکسشاید به این نکته توجه کرد که مقاومت شیمیایی این لوله ها با توجه به محیط های آلوده ساخته می شود و گفت: بر این اساس می توان از این لوله ها در حوزه های پتروشیمی، نفت و گاز و آب و فاضلاب استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بانیان با بیان اینکه تاکنون از نمونه های خارجی این محصول استفاده شده است، اظهار داشت: محصول تولیدی ما جایگزین نمونه آلمانی شده است.

به گفته وی، تولیدکنندگان این محصول از کشورهایی مانند آمریکا، هلند و آلمان هستند و با تولید این محصول کشور به حد کافی رسیده است.

اندکساید همچنین گفت: قرارداد تجاری سازی این محصول با چند شرکت پتروشیمی منعقد شده و جایگزین نمونه های خارجی شده است.

این فناور عمر اسمی این محصول را 50 سال عنوان کرد و گفت: این عمر مفید با توجه به آلودگی های زیست محیطی کاهش می یابد اما این محصول در فرآیندهای صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون مشکلی پیش نیامده است. .

این مصاحبه کننده به بخش تحقیق و توسعه این شرکت اشاره کرد و گفت: برای تولید محصولات علمی، مرحله اول تحقیقات انجام می شود و پس از ساخت نمونه اولیه، خط تولید با توجه به محصول طراحی می شود. خط تولید ما نیز همه در داخل ساخته شده است.

اندکس شیده با تاکید بر مواد اولیه به کار رفته در این محصول خاطرنشان کرد: در تولید این لوله های کامپوزیت علاوه بر استفاده از مواد موجود، از ترکیب و سنتز مواد نانو نیز استفاده شده است که دلیل آن ویژگی های خاص و مطلوب این خلقت است. یک محصول

مجری طرح از ویژگی های این نوع لوله ها که با استفاده از نانو به آنها داده می شود، خواص مقاومتی و الکتریکی آن را بیان کرد و گفت: موفق شدیم تاییدیه اندازه نانو این محصول را از مرکز نانو دریافت کنیم.

به گزارش شیمیشی، این محصول علمی به کشور عراق ارسال شده و هم اکنون توسط شرکت Sert LTD برای خدمات نفتی در یکی از پروژه های نفتی کشور در حال نصب است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا