اجتماعی

ثبت ۱۴۰۰۰ بیمار هموفیلی در کشور / برنامه‌ افزایش حفاظت مالی از بیماران خاص در ۱۴۰۳

رئیس مرکز پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با ارائه گزارشی از وضعیت بیماران خاص و بیماران هموفیلی، نحوه پوشش بیمه ای این بیماران و وضعیت دسترسی به داروهای لازم را تشریح کرد.

امیرحسام علیرضایی – رئیس مرکز پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت – در گفت وگو با شیمیشی.وی همزمان با روز جهانی هموفیلی درباره آخرین آمار این بیماری در کشور گفت: در حال حاضر حدود 14 هزار بیمار در سیستم هموفیلی کشور ثبت شده اند که از این تعداد 5550 نفر هموفیلی کمبود فاکتور هشت، یک هزار و 892 بیمار فون ویلبراند هستند. و 1200 مورد کمبود فاکتور 9 و سایر اختلالات خونی است.

دسترسی برابر به خدمات برای همه اختلالات خونی

وی گفت: در حال حاضر 78 بخش انتقال خون در بیمارستان های دولتی خدمات تزریق فاکتور و سایر خدمات روزانه مانند آزمایش های تخصصی از قبیل سطح فاکتور و انتقال خون و دندانپزشکی را در بخش های قطب ارائه می دهند. با توجه به شعار روز جهانی 2024 فدراسیون جهانی هموفیلی (دسترسی برابر برای همه: به رسمیت شناختن بیماری‌های خونی) مبنی بر (دسترسی برابر برای همه بیماران: برای همه بیماری‌های خونی) این حوزه برای یک سیاست مطابق با موجود است. منابع . و مدیریت بهتر منابع با هدف ارتقای کیفیت زندگی بیماران هموفیلی علاوه بر مراکز قطب، همچنین در مناطق اطراف.

کدام استان ها بیشترین آمار هموفیلی را دارند؟

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه در استان‌های تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، زاهدان و البرز کمبود دارو وجود دارد، گفت: کمبود دارو در استان‌های تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و البرز وجود دارد. تولید داخل کشور برای بیماران هموفیلی: فاکتورهای انعقادی تولید داخل فاکتورهای 8 و 9 به اندازه کافی وجود دارد. کنترل و تضمین کیفیت داروهای تولید داخل نیز توسط ادارات ذیربط سازمان غذا و دارو انجام می شود.

وضعیت بیمه هموفیلی در کشور

وی درباره بیمه این بیماری نیز تصریح کرد: فاکتورهای انعقادی 100 درصد تحت پوشش بیمه هستند. در خصوص پیشگیری از مبتلایان به هموفیلی A شدید با داروهای بازدارنده، شروع با هملیبرا و بیمه آن در دستور کار شورای عالی بیمه و سازمان های بیمه گر قرار دارد.

بسته های جامع ایجاد کنید تشخیص و درمان هموفیلی

علیرضایی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه درمان بیماری های خاص و صعب العلاج توضیح داد: در این زمینه بسته های جامع تشخیص و درمان بیماری های خاص و صعب العلاج به بیمه های پایه و صندوق بیماران صعب العلاج پیوند خورده است. . افزایش تعداد بیماری های تحت پوشش و افزایش تعداد خدمات در هر بسته حمایتی، کمیته های مشاوره علمی مربوطه در بخش درمان ایجاد شده است.

پوشش بیمه ای رایگان برای تمامی بیماران خاص

برنامه ریزی برای افزایش حمایت مالی از بیماران خاص در سال 1403

وی همچنین درباره برنامه های وزارت بهداشت در سال جاری در خصوص بیماری های صعب العلاج توضیح داد: امسال افزایش حمایت مالی، کمک به تامین هزینه های اعتبارات بیمه پایه و صندوق ویژه بیماران، افزایش بیماری های تحت پوشش پیش بینی شده است. نکته بسیار مهم در زمینه بیمه بیماری های خاص و در مراقبت های پزشکی کلیه بیماران خصوصی دارای بیمه رایگان هستند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت همچنین با اشاره به بیمه رایگان بیماری های خاص، درباره بودجه لازم برای تامین بیماری های خاص و صعب العلاج نیز اعلام کرد: در سال 1402 هفت همت (7 هزار میلیارد تومان) برای تفکیک این صندوق اختصاص یافت در سال 1403 با افزایش تعداد بسته های خدماتی تایید شد.

شایع ترین و صعب العلاج ترین بیماری ها در کشور کدامند؟

وی درباره شایع ترین و صعب العلاج ترین بیماری ها در کشور گفت: از جمله بیماری های شایع و صعب العلاج کشور می توان به ام اس، تالاسمی، هموفیلی، سرطان و … اشاره کرد و شیوع بیماری ام اس حدود 100 هزار نفر است. ، تالاسمی 18 هزار و 800 نفر، هموفیلی 14 هزار نفر در رده بیماران خاص و بیماری های صعب العلاج مانند سرطان حدود 400 هزار نفر هستند.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا