استان ها

تپه قلی درویش؛ نماد تمدن هفت هزار ساله قم

عسنا/قم یک هودای توریسی توریسی ترکی فیلم و بیانت گردی بیان کرد: بر اساس کاوش های نامیده شده در کلی درویش ادور فهرینی آن حسینی از اوست هزاره کاحمر پیش از میلاد عرضام و به بحریک عصر اهن می راسید.

اکرم صادقی مدیر گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعت گردی و مدیر سازمان توسعه جامعه شوکا در گفت و گو با شیمیشی، در معرفی جاذبه های گردشگری قم، روستای درویش ترسیم شد و گفت: : به قم مهاجرت کردند و در مسیر آب ساکن شدند. بر اساس کاوش های نمعه در قلی درویش ادور فالکری آن حسینی از اوست هزاره کامر پیش از میلاد عرضی و به اسر اهن می راسید.

صادقی بیان کرد: حسینی قلی درویش در بریکی دوسینی شهر قوم، ایستی بهیں بهیں راه کوم به جمکران در پیمت کیمتر جدا قدیم به کاشان است کاکشد شد.

وی تاکید کرد: تمدن هفت هزار ساله قم برگرفته از تپه باستانی قلی دوریش است که در جمکران قرار دارد و وجود ندارد.

صادقی ادامه داد: در شهرک قلی درویش یک شکاف تاریخی طولانی وجود دارد که با توجه به کشف سکونتگاه هایی از هزاره چهارم قبل از میلاد در بافت تاریخی قم، این احتمال قوت بخشیده است که ساکنان قلی درویش در زمان کنونی سکونت داشته باشند. شهر قم در این دوره تاریخی برگشتند و بعد از هزار سال برگشتند.

این راهنمای گردشگری بیان کرد: بر اساس سفال های که تیک های کاوش های شناسان درویش استبدال های سوکسین با تپه سیلک کاشان در تپه کلی درویش و آلد است; در سایت سلیک کاشان کارهای زیادی انجام شده و گردشگران را جذب می کند.

صادقی در صلاة با وجه‌تسمیه تّه قلی درویش گفت: در تیموریان حكم كرمان به «قلی درویش» به «قلی درویش» كه از مغلوب شدان در طیموریان به آبید آست می‌آید. به همین دلیل این منطقه را به این نام می شناسند.

وی ادامه داد: بنا به اسناد حاکم کرمان وی پس از مرگ در این منطقه به خاک سپرده شده است و بر اساس نوشته سیامک سیرلک از باستان شناسان و پژوهشگران معبد قلی درویش نزد مردم به امامزاده جعفر معروف است. قریب در مجاورت این معبد به قلی درویش هاکم تبیدی کرمان است.

تبه قلی درویش;  نماد تمدان هفت حزار سله قم

صديقي در رمعة گفت: بناي مقبره امامزاده جافر غریب است در زیل کربی حسینی تپه قلی درویش از بنای دوران قاجار. بنای امامزاده جعفر قریب از بیرون دارای پلان هشت ضلعی با چهار ضلع به صورت طاق نما تزئینی و در داخل دارای پلان مربع 10×10 متر با چهار ورودی از چهار طرف و گنبدی دو طبقه است. پوشش، با ارتفاع حدود هفت متر.

وی افزود: در إن بقبه یک جریح خبب ساده درد روی قبر با خشتی فیروزه کاشی‌های کشتی فیروزه به 100 سال پیش کاشتی; درون ین بنا بها تزیین کتیبه و چھـری است و بیرون بنا با تزیینات رسمی در یوان و حسیری اجری در فیشانی یوان آزیری در فیشانی یوان بنا زینسهده، بند ساده بنا، پیدت سال پیش توسوره تسوفی میرزا نسراللہ خان ناسر السلطنه شده است. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا