علمی و پزشکی

تفاوت درمان شوره سر چرب و خشک

آفتاب‌‌نیوز:

اگرچه اکثر افراد می دانند که شوره سر چیست ، اما در تشخیص اینکه شوره سر روغنی دارد یا خشک است ، این اشتباه را انجام می دهند که در بسیاری از موارد باعث می شود از محصولات نامناسب استفاده کنند و شوره سر بیشتری پیدا کنند. به همین دلیل ، در این مقاله تصمیم گرفتیم دو نوع اصلی شوره سر (شوره روغنی و خشک) را با هم مقایسه کنیم و درمان هر یک را توضیح دهیم.

وقتی پوست سر پوسته پوسته می شود ، پوسته هایی به نام شوره ایجاد می شود. بعد از کندن پوست ، این فلس ها به صورت دانه های نمک روی موها یا شانه ها و کمر قابل مشاهده هستند و به همین دلیل به آنها شوره می گویند.

این فلس ها سلول های مرده ای در پوست سر هستند و به طور طبیعی هنگام استحمام از پوست سر جدا می شوند و بنابراین قابل مشاهده نیستند. اما هنگامی که میزان پوسته پوسته شدن پوست سر افزایش و تشدید می شود ، این پوست سر نیز در طول روز از پوست سر جدا شده و منجر به ایجاد شوره می شود.

شوره سر بسته به نوع پوست سر دو نوع کلی دارد: شوره چرب و شوره خشک.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که مردم هنگام تشخیص شوره سر مرتکب می شوند ، متفاوت بودن پوست سر و نوع مو است. این بدان معنی است که پوست سر آنها چرب است ، اما موهای آنها خشک است. یا پوست سر آنها خشک و موهای آنها چرب است. در این موارد ، تشخیص نوع شوره برای اکثر افراد دشوار است. بنابراین ، اولین قدم در درمان شوره سر ، تشخیص شوره خشک و شوره چرب است. صرف نظر از این ، درمان شوره سر مثر نیست. برای کمک به این مسئله ، جدول زیر تفاوت بین شوره های روغنی و خشک را ذکر می کند.

تفاوت بین درمان شوره های روغنی و خشک

تفاوت بین درمان شوره های روغنی و خشک

به دلیل تفاوت زیاد بین شوره های روغنی و خشک ، در شوره های روغنی باید از محصولاتی برای کاهش چربی پوست سر و لایه برداری از پوست سر استفاده کنید و خاصیت ضد قارچی داشته باشید. اما برای درمان شوره خشک باید از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت و چربی پوست سر شما را افزایش می دهد.

محصولاتی که برای درمان شوره های روغنی استفاده می شوند معمولاً شامپوها یا محلول های ضد شوره هستند که حاوی یکی از محصولات زیر هستند: صفاق روی ، سولفید سلنیوم ، اسید سالیسیلیک ، کتوکونازول ، روغن درخت چای یا روغن سلتیک.

محصولاتی که برای درمان شوره خشک استفاده می شوند معمولاً شامل نرم کننده های مو یا روغن های مو و پوست سر هستند. این محصولات معمولاً حاوی روغن آرگان ، روغن نارگیل ، روغن جوجوبا ، کره شی و ترکیبات ضد التهاب و ضد خارش هستند.

بهترین محصولات برای درمان شوره خشک عبارتند از: روغن آرگان پروا ، روغن نارگیل آرمان ، سرم نرم کننده مو اویدرم ، سرم موی کریستال

توجه داشته باشید که اگر برای درمان شوره خشک از محصولات شوره ای روغنی استفاده کنید ، باعث خشکی شدیدتر و قرمزی پوست سر شما می شود و شوره سر خشک افزایش می یابد. اگر از محصولات شوره خشک خشک که باعث افزایش چربی پوست سر می شوند برای درمان شوره چرب نیز استفاده کنید ، چربی پوست سر شما افزایش می یابد و در نتیجه علائم شوره سر شما بسیار بدتر و شدیدتر می شود.

نکات مهم در درمان شوره سر خشک و شوره های روغنی
با آب گرم دوش نگیرید: دوش گرفتن با آب گرم باعث التهاب و تحریک پوست سر می شود و باعث بدتر شدن شوره های روغنی و خشک می شود. این امر خصوصاً در مورد شوره خشک وجود دارد. همچنین اگر شوره خشک دارید ، زمان دوش گرفتن باید کوتاه باشد. مدت طولانی ماندن در زیر آب چربی پوست سر را می شوید و باعث خشک شدن بیشتر پوست سر و بدتر شدن شوره سر می شود.

شوره سر هیچ درمان قطعی و دائمی ندارد: نه شوره سر روغنی و نه خشکی درمان قطعی و دائمی ندارند. شوره سر یک بیماری مزمن است و فقط می توان آن را کنترل کرد و عوارض آن را کاهش داد. البته در بسیاری از موارد پس از استفاده از محصولات ضد شوره که در بالا ذکر شد ، شوره کاملاً از بین می رود. اما هیچ محصولی نمی تواند تضمین کند که می تواند به طور کامل تمام موارد شوره سر را درمان کند.

شامپوها و نرم کننده ها ممکن است باعث تشدید شوره سر شوند: محصولات مو یکی از دلایل عمده ایجاد شوره سر است. شامپوهایی که حاوی ترکیبات روغنی برای کسانی هستند که پوست سرشان چرب است و شامپوهایی که دارای پاک کننده های قوی برای کسانی که پوست سرشان خشک است ممکن است باعث ایجاد شوره سر و عوارض جانبی شدیدتری شوند. پوست سر بسیاری از افراد نسبت به نرم کننده های مو مانند اسپری و ژل مو نیز حساس و شوره سر است. به همین دلیل اگر شوره سر دارید بهتر است قبل از انتخاب و خرید محصولات مو با داروساز یا متخصص پوست مشورت کنید.

شوره خشک در زمستان بدتر می شود: در زمستان به دلیل خشکی هوا ، رطوبت پوست سر کاهش می یابد و کسانی که مشکل شوره خشک دارند معمولاً در زمستان دچار شوره سر شدیدتری می شوند. بهتر است در زمستان از بخور در خانه استفاده کنید تا خشکی پوست سر شما کاهش یابد.

در این گزارش سعی کردیم تفاوت شوره های روغنی و خشک را توضیح دهیم و محصولات لازم را برای درمان هر نوع شوره سر معرفی کنیم. اما لازم به ذکر است که اگرچه گال در بین افراد یک بیماری شایع است ، اما بهتر است تحت نظر متخصصان پوست آن را درمان کنیم.

منبع: روزیاتو

دکمه بازگشت به بالا