علمی و پزشکی

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در این دو سال اخیر با آمدن یک مهمان ناخوانده کوچک و سرسخت روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. بیماری عروق ویروس کرونا قلب علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، تأثیر عمیقی بر سلامت انسان گذاشته است. از ابتدای این بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از انواع جدید بیماری عروق ویروس کرونا، آسیب های دسته جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری متناوب نیز می تواند رخ دهد. سلامت روان رکاملا گیج کننده و باعث استرس مزمن، اضطراب و افسردگی می شود.

به گفته علی الاسد، معاون دفتر سلامت روان، امور اجتماعی و مواد مخدر وزارت بهداشت، 60 درصد مردم از افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی رنج می برند، اما نوروز فرصت خوبی برای کاهش اضطراب و افسردگی است. به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا قلب و زندگی روزمره.

برخی از مردم فکر می کنند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید به سلامت روان توجه کنند. اما واقعیت این است که احساسات، افکار و نگرش های شما بر انرژی، بهره وری و سلامتی شما تأثیر می گذارد. سلامت روان، توانایی شما را برای رویارویی با مشکلات روزمره و بحران‌ها و مسائل جدی‌تر تقویت می‌کند. بنابراین یکی از کارهایی که می توان برای کاهش سطح استرس انجام داد این است که از فعالیت های کاری استراحت کنید، کمی مرخصی بگیرید و از تعطیلات نهایت استفاده را ببرید.

تعطیلات عامل بسیار مهمی در سلامت روان افراد است

دکتر زهرا شایگان منش، روانشناس بالینی و عضو مدرس دانشگاه آزاد. به ایرنا گفت: مردم دارند. مطالعات متعدد نشان داده است که تعطیلات منظم منجر به زندگی سالم تر، امید به زندگی بیشتر و سلامت روانی بهتر می شود. تعطیلات همچنین در کاهش افسردگی و اضطراب، بهبود عملکرد کاری و اجتماعی موثر است.

از فصل تعطیلات غافل نشوید

شایگان منش درباره کسانی که با موضوع تعطیلات، تعطیلات و استراحت موافق نیستند و کسانی که فکر می کنند تعطیلات اتلاف وقت است و در کار و اهداف عقب هستند، گفت: اینها عموماً دارای الگوی کمال گرایی و حواس پرتی عاطفی هستند. با این حال، واقعیت این است که تعطیلات و تعطیلات موضوعات مهمی هستند که هم در سلامت جسمی و هم از نظر روحی مهم هستند. تعطیلات پر از پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت. گوش ندادن به تعطیلات در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند خستگی، فرسودگی شغلی، افسردگی و اضطراب می شود. بنابراین تعطیلات و تفریح ​​را به یکی از مهمترین موضوعات زندگی تبدیل کنید.

یک سفر

شادترین کشورها، کشورهایی که بیشترین تعطیلات را دارند

وی گفت: اگر به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سایر کشورهایی که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه کنیم، می بینیم که میزان تعطیلات در این کشورها بیشتر از سایر کشورها است. به عنوان تعطیلات آخر هفته دو روزه و ساعات کاری کوتاه. ساعات کاری این کشورها بسیار بیشتر است، اما بهره وری آنها بسیار بالاتر از ما است، زیرا فصل تعطیلات این کشورها به گونه ای برنامه ریزی شده است که کیفیت زندگی را بهبود بخشد. آنها را بهبود بخشید و سلامت روان آنها را بهبود بخشید تا در حین کار از حداکثر توان خود برای انجام … استفاده کنند.

اثرات تعطیلات بر بدن

شیگان منش یکی از فواید تعطیلات را به جسم و روان پرداخت و گفت: ممکن است به دلیل شرایط در طول هفته و روزهای کاری استراحت، خواب، استراحت و ورزش کافی نداشته باشیم، اما در طول این تعطیلات فرصت داریم. تعطیلات . . بازسازی جسمی و ذهنی “همچنین تعطیلات ما را از محیط کاری پر استرس و محیط اجتماعی دور می کند تا تجدید قوا شود.”

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در خصوص این سوال که آیا فقط تعطیلات می تواند برای جسم و روح مفید باشد یا تعطیلاتی که باید با کیفیت باشد، گفت: این درست است که ما به تعطیلات نیاز داریم حتی اگر بی کیفیت باشد. اما ما اصرار داریم که انجام دهید این است که سعی کنید تعطیلات را با بالاترین کیفیت داشته باشید. همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی کنید و سرگرم شوید و با افراد مثبت ارتباط برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن خود را متعادل نگه دارید. برنامه سفر خاصی برای تاج نداشته باشید، نیازی به انجام کارهای عجیب و غریب ندارید، اما می توانید وقت خود را با بازی های سرگرم کننده خانوادگی، بیرون رفتن و تماشای فیلم های کمدی بگذرانید.”

باعث خستگی و افسردگی در اواخر تعطیلات شود

شیگان منش در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات دیر خسته و افسرده می شویم؟ وی افزود: مردم عموماً دوست دارند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و این محیط در ایام تعطیل برایشان فراهم می شود اما بعد از تعطیلات دوباره زندگی پر استرسی را پشت سر می گذارند که با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و بی منطقی مواجه می شود. در آنها دیده می شود. افسردگی پس از تعطیلات ممکن است پس از یک تعطیلات کوتاه آخر هفته یا پس از یک تعطیلات طولانی مانند تعطیلات عید رخ دهد. طبیعتاً بعد از تعطیلات احساس افسردگی و اضطراب می کنیم، اما در این شرایط برای پیشگیری از افسردگی بعد از تعطیلات اقداماتی انجام می شود.

ذهن آگاهی

چگونه می توان سال جدید را با انرژی آغاز کرد؟

اما فقط پایان تعطیلات می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود و شروع ماه مبارک رمضان بلافاصله پس از تعطیلات می تواند منجر به بازگشت به زندگی عادی شود، اما بهتر است خودمان این کار را انجام دهیم. گانیگان منش در پایان سخنان خود گفت: برای ماه مبارک رمضان آماده شوید و از اخبار بد دوری کنید، برنامه ریزی کنید، کارهای خوب انجام دهید، عادت های مثبتی مانند کتاب خواندن و ورزش کردن را در خود ایجاد کنید، دیگران را ببخشید و از ابهامات دوری کنید، چاله را بردارید، فکر کنید. انرژی و غیره بیایید با روحی و جسمی شروع کنیم.»

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا