تعداد کلمات چکیده مقاله
چکیده مقاله علمی پژوهشی بخش حیاتی هر تحقیق است که خلاصهای دقیق و مختصر از محتوای اصلی را ارائه میدهد و به خواننده کمک میکند تا به سرعت با موضوع روش یافتهها و نتایج کلیدی آشنا شود. رعایت اصول نگارش از جمله تعداد کلمات چکیده برای پذیرش و دیده شدن مقاله ضروری است.

اجزای یک چکیده خوب
یک چکیده علمی پژوهشی موثر معمولاً شامل چندین بخش کلیدی است که به خواننده امکان میدهد درک جامعی از تحقیق به دست آورد بدون نیاز به خواندن کل مقاله. این اجزا ستونهای اصلی چکیده را تشکیل میدهند و هر کدام نقش مهمی در انتقال اطلاعات ایفا میکنند. اولین بخش معمولاً به معرفی مختصر زمینه پژوهش و بیان مسئله یا هدف اصلی تحقیق میپردازد. این قسمت خواننده را با اهمیت موضوع و چرایی انجام پژوهش آشنا میکند. بخش دوم به روششناسی تحقیق اختصاص دارد؛ در این قسمت نویسنده باید به صورت خلاصه نوع مطالعه جامعه آماری یا نمونه مورد بررسی ابزار جمعآوری دادهها و روشهای تحلیل آنها را شرح دهد تا خواننده از چگونگی انجام پژوهش مطلع شود. سومین و اغلب مهمترین بخش ارائه یافتههای اصلی و نتایج کلیدی تحقیق است. این بخش باید شامل مهمترین دادهها و نتایجی باشد که مستقیماً به سوال پژوهش پاسخ میدهند و از ذکر جزئیات غیرضروری یا دادههای خام پرهیز شود. در نهایت بخش پایانی شامل نتیجهگیری و ارائه implications یا کاربردهای نتایج است. در این قسمت نویسنده باید به اختصار پیامدهای اصلی یافتهها محدودیتهای پژوهش و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده را بیان کند. ترکیب منسجم و روان این اجزا چکیدهای قوی و اطلاعاتی را میسازد که توجه مخاطب را جلب کرده و او را به مطالعه کامل مقاله ترغیب میکند.
انواع چکیده مقاله
چکیدههای مقالات علمی بسته به هدف و ساختارشان به دو دسته اصلی توصیفی و تحلیلی (یا اطلاعاتی) تقسیم میشوند که هر یک ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند. چکیده توصیفی معمولاً کوتاهتر است و به جای ارائه نتایج و یافتههای کمی یا کیفی مشخص بیشتر به معرفی کلیت مقاله میپردازد. این نوع چکیده موضوع اصلی مقاله دامنه تحقیق روشهای به کار رفته و ساختار کلی مقاله را به خواننده معرفی میکند اما جزئیات نتایج و نتیجهگیریهای دقیق در آن آورده نمیشود. هدف اصلی چکیده توصیفی راهنمایی خواننده برای تصمیمگیری در مورد ارتباط مقاله با نیازهای اطلاعاتی اوست. از سوی دیگر چکیده تحلیلی یا اطلاعاتی جامعتر و معمولاً طولانیتر از نوع توصیفی است. این نوع چکیده علاوه بر معرفی موضوع و روش تحقیق یافتههای اصلی دادههای کلیدی و نتیجهگیریهای مهم پژوهش را نیز به طور خلاصه ارائه میدهد. چکیده تحلیلی به خواننده امکان میدهد تا بدون مراجعه به متن کامل مقاله درک عمیقتری از محتوای علمی و نتایج اصلی تحقیق به دست آورد. انتخاب بین این دو نوع چکیده اغلب به الزامات مجله یا کنفرانسی که مقاله به آن ارسال میشود بستگی دارد. نشریات مختلف ممکن است بسته به حوزه موضوعی یا سیاستهای انتشار خود یکی از این ساختارها را ترجیح دهند و نویسندگان باید پیش از نگارش چکیده دستورالعملهای مربوطه را به دقت بررسی کنند.
تفاوت چکیده مقاله با خلاصه
با وجود شباهت ظاهری چکیده مقاله و خلاصه تفاوتهای ماهوی و عملکردی مهمی دارند که درک آنها برای نگارش صحیح ضروری است. چکیده مقاله (Abstract) بخش استاندارد و الزامی در مقالات علمی پژوهشی پایاننامهها و گزارشهای تحقیقاتی است که هدف اصلی آن ارائه نمای کلی از محتوای مقاله برای کمک به خوانندگان در انتخاب و جستجو است. چکیده معمولاً در ابتدای مقاله قرار میگیرد و شامل اطلاعاتی مانند مسئله تحقیق روششناسی یافتههای اصلی و نتیجهگیری است. چکیده باید مختصر دقیق خودکفا و بدون نیاز به مراجعه به متن اصلی قابل درک باشد. همچنین چکیده اغلب دارای محدودیت تعداد کلمه مشخصی است که توسط نشریه تعیین میشود. در مقابل خلاصه (Summary) مفهومی گستردهتر دارد و میتواند به معنای فشردهسازی هر نوع متنی باشد از یک فصل کتاب یا گزارش تا یک سخنرانی یا حتی یک فیلم. هدف از خلاصه میتواند متفاوت باشد؛ گاهی برای سادهسازی مطلب برای مخاطبان با سطح دانش یا سن متفاوت و گاهی صرفاً برای یادآوری نکات اصلی برای خود نویسنده یا خواننده. خلاصه ممکن است شامل جزئیات یا مباحثی باشد که در چکیده علمی جایی ندارند و معمولاً از نظر ساختاری و محدودیت تعداد کلمه انعطافپذیرتر از چکیده است. به طور خلاصه چکیده ابزاری تخصصی برای اطلاعرسانی سریع و دقیق محتوای یک مدرک علمی به جامعه پژوهشی است در حالی که خلاصه کاربردهای عمومیتر و اهداف متنوعتری دارد و لزوماً به اصول و ساختارهای استاندارد چکیدهنویسی علمی مقید نیست.
روش نگارش چکیده مقاله
نگارش چکیده مقاله فرآیندی است که باید پس از اتمام کامل تحقیق و نگارش متن اصلی مقاله انجام شود. این رویکرد تضمین میکند که چکیده بازتابی دقیق و کامل از محتوای نهایی و یافتههای قطعی مقاله است. اولین گام در نگارش چکیده مرور دقیق متن کامل مقاله و شناسایی بخشهای کلیدی شامل مقدمه (بیان مسئله و هدف) روششناسی (نحوه انجام تحقیق) یافتهها (نتایج اصلی و مهمترین دادهها) و بحث/نتیجهگیری (پیامدهای یافتهها و جمعبندی) است. پس از شناسایی این بخشها نویسنده باید تلاش کند تا ایدههای اصلی و اطلاعات حیاتی هر قسمت را به صورت جملات کوتاه و گویا بازنویسی کند. بسیار مهم است که در این مرحله از کپی کردن مستقیم جملات از متن اصلی مقاله پرهیز شود و محتوا با کلمات خود نویسنده و به زبانی تازه بیان گردد تا چکیده اصالت و روانی خود را حفظ کند. در هنگام نگارش باید به محدودیت تعداد کلمات تعیین شده توسط نشریه توجه ویژه داشت و تلاش کرد تا تمام اطلاعات لازم در چارچوب این محدودیت گنجانده شود. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع تحقیق در چکیده اهمیت بالایی دارد زیرا این کلمات به نمایهسازی و جستجوی مقاله در پایگاههای اطلاعاتی علمی کمک میکنند. همچنین چکیده باید فاقد هرگونه ارجاع به منابع یا جداول و شکلهای داخل مقاله باشد مگر اینکه نشریه دستورالعمل متفاوتی داشته باشد. پس از نگارش پیشنویس اولیه بازخوانی و ویرایش دقیق چکیده برای اطمینان از وضوح دقت اختصار و رعایت قواعد دستوری و املایی ضروری است. چکیده نهایی باید به گونهای باشد که خواننده با مطالعه آن درک روشنی از کل پژوهش به دست آورد.
اصول اساسی در نوشتن چکیده مقاله خوب
نوشتن یک چکیده مقاله خوب نیازمند رعایت اصول متعددی است که کیفیت و اثربخشی آن را تضمین میکند. یکی از مهمترین اصول اختصار و ایجاز است. چکیده باید در کمترین تعداد کلمات ممکن حداکثر اطلاعات را منتقل کند و از هرگونه پرگویی تکرار یا استفاده از عبارات غیرضروری اجتناب شود. اصل دیگر دقت است؛ اطلاعات ارائه شده در چکیده باید کاملاً با محتوای مقاله اصلی همخوانی داشته باشند و هیچ نتیجه یا یافتهای که در متن اصلی وجود ندارد نباید در چکیده ذکر شود. وضوح نیز اصلی حیاتی است؛ جملات باید ساده روان و قابل فهم باشند و از به کار بردن اصطلاحات تخصصی پیچیده یا مخففهایی که در متن اصلی تعریف نشدهاند پرهیز شود. چکیده باید خودکفا (self-contained) باشد به این معنی که خواننده بدون نیاز به مراجعه به مقدمه یا بخشهای دیگر مقاله بتواند آن را درک کند. بنابراین اطلاعات زمینهای ضروری باید به اختصار آورده شوند. استفاده از زمان افعال مناسب (معمولاً گذشته برای روش و نتایج و حال برای نتیجهگیری و کاربردها) و پرهیز از نقل قول مستقیم از منابع دیگر از دیگر اصول نگارشی چکیده خوب است. همچنین گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در متن چکیده به بهبود قابلیت جستجوی مقاله کمک شایانی میکند. در نهایت رعایت دستورالعملهای خاص هر نشریه در مورد ساختار تعداد کلمات فونت و سایر جزئیات نگارشی اصلی اساسی برای پذیرش مقاله محسوب میشود.
اصول و روشهای کلی تنظیم تعداد کلمات مقاله
مدیریت تعداد کلمات بهویژه در بخشهایی مانند چکیده که محدودیتهای سختگیرانهای دارند از مهارتهای مهم در نگارش علمی است. اگرچه این بخش به تنظیم تعداد کلمات کل مقاله اشاره دارد اما اصول مطرح شده در آن بهطور مستقیم برای کاهش و تنظیم تعداد کلمات چکیده نیز کاربرد دارند. نشریات علمی معمولاً حداکثر تعداد کلمات مجاز برای چکیده را مشخص میکنند که این عدد میتواند از ۷۵ کلمه برای مقالات مروری تا ۲۵۰ کلمه یا بیشتر برای مقالات پژوهشی جامع متغیر باشد. برای رعایت این محدودیتها و همچنین مدیریت حجم کلی مقاله میتوان از روشهای مختلفی بهره برد. یکی از روشها بازنویسی جملات طولانی و پیچیده به صورت عبارات کوتاهتر و مستقیمتر است. همچنین حذف اطلاعات تکراری یا بدیهی که برای مخاطب متخصص پیشفرض تلقی میشوند میتواند به کاهش حجم کمک کند. تمرکز بر اصلیترین یافتهها و نتیجهگیریها در چکیده و پرهیز از ذکر جزئیات فرعی یا دادههای خام از دیگر راهکارهای مؤثر است. در سطح کل مقاله نیز این اصول به کار میروند؛ انتخاب دقیقترین واژگان پرهیز از افعال مجهول و استفاده از ساختارهای فعلی فعال و مستقیم و حذف عبارات توصیفی یا توضیحات غیرضروری که به درک محتوای اصلی کمکی نمیکنند همگی به مدیریت تعداد کلمات کمک میکنند. استفاده صحیح از مخففها پس از تعریف اولیه آنها نیز میتواند در کاهش حجم متن موثر باشد. رعایت این اصول نه تنها به کاهش تعداد کلمات کمک میکند بلکه باعث افزایش وضوح روانی و دقت متن علمی نیز میشود.
حذف اطلاعات پایه و بدیهی
در نگارش علمی بهخصوص در بخشهایی مانند چکیده که نیاز به ایجاز حداکثری دارند حذف اطلاعات پایه و بدیهی که برای مخاطب متخصص آشنا با حوزه پژوهش پیشفرض محسوب میشود امری ضروری است. نیازی نیست در چکیده به تعریف مفاهیم بنیادی رشته یا تاریخچه طولانی موضوع پرداخته شود مگر اینکه تحقیق به طور خاص روی آن مفاهیم متمرکز باشد. فرض بر این است که خواننده چکیده پیشزمینهای در زمینه مورد مطالعه دارد و با اصطلاحات رایج و مبانی نظری آشناست. بنابراین میتوان مستقیماً به مسئله تحقیق روش کار و نتایج پرداخت و از توضیح واضحات خودداری کرد. این اصل به فشردهسازی محتوا و حفظ تمرکز چکیده بر نکات اصلی و نوآورانه تحقیق کمک میکند و امکان گنجاندن اطلاعات حیاتی در چارچوب محدودیت تعداد کلمات را فراهم میسازد.
حذف عبارات طولانی
استفاده از عبارات طولانی و پیچیده نه تنها باعث افزایش بیمورد تعداد کلمات میشود بلکه میتواند وضوح و روانی متن را نیز کاهش دهد. برای کاهش تعداد کلمات باید به دنبال جایگزینی عبارات طولانی با کلمات یا عبارات کوتاهتر و دقیقتر بود. به عنوان مثال به جای گفتن «با توجه به این واقعیت که» میتوان از «زیرا» یا «چون» استفاده کرد. یا به جای «به منظور انجام مطالعهای در خصوص» میتوان نوشت «برای مطالعه». بازنویسی جملات و تلاش برای بیان منظور با کمترین تعداد کلمات ممکن مهارتی است که با تمرین به دست میآید و در نگارش چکیدههای مختصر و مفید بسیار حیاتی است. این روش به فشردهسازی اطلاعات و ارائه آنها به شکلی مستقیمتر و قابل فهمتر کمک میکند.
حذف افعال مجهول
استفاده بیش از حد از افعال مجهول در متن علمی میتواند باعث افزایش تعداد کلمات و همچنین کاهش پویایی و وضوح جمله شود. جملات مجهول معمولاً طولانیتر از جملات معلوم هستند زیرا نیاز به استفاده از فعل کمکی و حرف اضافه دارند. برای کاهش تعداد کلمات و افزایش روانی متن توصیه میشود تا حد امکان از افعال معلوم استفاده شود. به عنوان مثال به جای گفتن «دادهها توسط پژوهشگر جمعآوری شدند» میتوان نوشت «پژوهشگر دادهها را جمعآوری کرد». این تغییر نه تنها جمله را کوتاهتر میکند بلکه فاعل عمل (پژوهشگر) را نیز مشخصتر میسازد. این اصل به ویژه در بخش روششناسی چکیده که به شرح اقدامات انجام شده میپردازد کاربرد فراوانی دارد و به فشردهسازی مؤثر این بخش کمک میکند.
استفاده از عبارات خط تیره دار
استفاده از عبارات خط تیره دار (Hyphenated Compounds) میتواند در برخی موارد به فشردهسازی و کاهش تعداد کلمات کمک کند به ویژه زمانی که مجموعهای از کلمات به صورت یک صفت مرکب قبل از اسم قرار میگیرند. برای مثال به جای گفتن «تجزیه و تحلیل دادههایی که با استفاده از روشهای آماری انجام شد» میتوان از عبارت «تجزیه و تحلیل دادههای آماری-روشمند» (اگرچه این مثال کمی ساختگی است اما ایده را میرساند) یا به جای «مدلهایی که مبتنی بر شبیهسازی هستند» میتوان از «مدلهای شبیهسازی-مبتنی» استفاده کرد. این روش با ترکیب چند کلمه در یک واحد معنایی واحد نیاز به استفاده از حروف اضافه یا ساختارهای جملهای طولانیتر را کاهش میدهد. البته استفاده از این روش باید با دقت و تنها برای عبارات رایج یا قابل فهم انجام شود تا از ابهام جلوگیری شود.
حذف عبارت های غیر ضروری
بسیاری از متون علمی بهخصوص در پیشنویسهای اولیه حاوی عبارات یا کلماتی هستند که حذف آنها تأثیری بر معنای اصلی جمله ندارد و صرفاً حجم متن را افزایش میدهند. این عبارات غیرضروری میتوانند شامل قیدهای اضافی صفتهای تکراری یا جملات توضیحی باشند که اطلاعات جدیدی ارائه نمیدهند. برای کاهش تعداد کلمات باید متن را با دقت بازخوانی کرد و این عبارات را شناسایی و حذف نمود. به عنوان مثال به جای «نتایج به وضوح نشان میدهند که…» میتوان صرفاً نوشت «نتایج نشان میدهند که…» زیرا قید «به وضوح» در بسیاری از موارد اضافه است. یا به جای «یک مطالعه تحقیقاتی در خصوص پدیده» میتوان نوشت «مطالعهای در خصوص پدیده». حذف این عبارتهای زائد به فشردهسازی محتوا و افزایش تمرکز متن بر اطلاعات کلیدی کمک میکند.
مخفف نویسی
استفاده از مخففها و سرواژهها یکی دیگر از روشهای مؤثر برای کاهش تعداد کلمات در متن علمی بهویژه در بخشهایی مانند چکیده است که محدودیت فضا وجود دارد. این روش شامل استفاده از شکل کوتاه شده یک عبارت یا نام پس از ذکر کامل آن برای اولین بار است. به عنوان مثال اگر «سازمان بهداشت جهانی» چندین بار در چکیده یا متن مقاله ذکر میشود میتوان برای اولین بار نام کامل آن را نوشت و در ادامه از مخفف «WHO» استفاده کرد. این امر به خصوص در مورد اصطلاحات فنی یا نام سازمانها که مکرراً تکرار میشوند کاربرد دارد. البته باید دقت کرد که تنها از مخففهای استاندارد و شناخته شده در حوزه مربوطه استفاده شود و برای اولین بار شکل کامل عبارت همراه با مخفف آن در پرانتز آورده شود تا از سردرگمی خواننده جلوگیری شود. در چکیده به دلیل محدودیت فضا گاهی لازم است حتی مخففهای رایج نیز توضیح داده شوند اگر برای درک کامل چکیده ضروری باشند.
استفاده از فرم فعلی
استفاده مؤثر از فرمهای فعلی بهویژه افعال قوی و دقیق میتواند به فشردهسازی و افزایش وضوح متن کمک کند. همانطور که پیشتر اشاره شد پرهیز از افعال مجهول و استفاده از افعال معلوم و اکشنمحور باعث کوتاهتر شدن جملات میشود. همچنین انتخاب افعالی که معنی دقیقتری دارند میتواند نیاز به استفاده از قیدها یا عبارات توضیحی اضافی را کاهش دهد. به عنوان مثال به جای گفتن «مطالعه بر روی موضوعی انجام شد» میتوان نوشت «مطالعه موضوع را بررسی کرد». استفاده از فعل «بررسی کرد» مستقیمتر و کوتاهتر از ساختار «انجام شد بر روی» است. تمرکز بر استفاده از افعال کنشمند و دقیق به جای ساختارهای اسمی یا توصیفی طولانی یکی از اصول کلیدی در نگارش مختصر و مفید علمی است که به طور مستقیم بر تعداد کلمات تأثیر میگذارد و در نگارش چکیده بسیار مهم است.
چند نکته اساسی در ارسال مقالات به نشريات علمی
ارسال مقاله به نشریات علمی فرآیندی چند مرحلهای است که نیازمند دقت و توجه به جزئیات است تا شانس پذیرش افزایش یابد. اولین و شاید مهمترین نکته انتخاب نشریه مناسب است. نویسنده باید نشریهای را انتخاب کند که حوزه موضوعی آن با تحقیق انجام شده همخوانی داشته باشد و اعتبار علمی کافی در زمینه مربوطه را دارا باشد. پس از انتخاب نشریه مطالعه دقیق دستورالعملهای نگارش و ارسال مقاله (Guide for Authors) الزامی است. این دستورالعملها شامل جزئیات بسیار مهمی در مورد ساختار مقاله فرمتبندی سبک رفرنسدهی محدودیتهای تعداد کلمات برای بخشهای مختلف (از جمله چکیده) نحوه ارائه جداول و شکلها و سایر الزامات فنی و نگارشی هستند. عدم رعایت این دستورالعملها یکی از دلایل اصلی رد مقالات پیش از مرحله داوری علمی است. نکته دیگر نگارش یک Cover Letter (نامه همراه) حرفهای و متقاعدکننده است. در این نامه نویسنده باید به اختصار اهمیت و نوآوری تحقیق خود را بیان کرده و توضیح دهد که چرا مقاله برای این نشریه مناسب است. همچنین اطمینان از کیفیت بالای زبان و ویرایش مقاله چه از نظر گرامری و املایی و چه از نظر روانی متن اهمیت حیاتی دارد. در صورت نیاز استفاده از خدمات ویراستاری تخصصی توصیه میشود. در نهایت پیگیری وضعیت مقاله پس از ارسال از طریق سیستم آنلاین نشریه یا از طریق مکاتبه مؤدبانه با دفتر نشریه میتواند بخشی از فرآیند ارسال باشد اما باید از پیگیریهای مکرر و بیمورد که ممکن است باعث نارضایتی سردبیر شود پرهیز کرد.
دلايل عدم پذيرش نگارش چکیده مقاله در نشريات علمی
چکیده مقاله اولین بخشی است که سردبیر و داوران مقاله مطالعه میکنند و نقش حیاتی در تصمیمگیری اولیه برای ارسال مقاله به فرآیند داوری دارد. بنابراین نگارش ضعیف یا نادرست چکیده میتواند یکی از دلایل اصلی عدم پذیرش یا رد سریع مقاله (Desk Rejection) در نشریات علمی باشد. یکی از دلایل شایع عدم رعایت محدودیت تعداد کلمات تعیین شده توسط نشریه است؛ چکیدهای که بیش از حد طولانی یا کوتاه باشد نشاندهنده بیتوجهی نویسنده به دستورالعملهاست. دلیل دیگر عدم وضوح و گویایی چکیده است؛ اگر چکیده مبهم پر از اصطلاحات نامأنوس یا دارای ساختار جملهای پیچیده باشد خواننده نمیتواند به سرعت پیام اصلی تحقیق را درک کند. همچنین عدم پوشش تمام اجزای ضروری چکیده (مانند هدف روش نتایج و نتیجهگیری) یا عدم تناسب اطلاعات ارائه شده در چکیده با محتوای واقعی مقاله از دیگر دلایل مهم رد مقاله است. به عنوان مثال اگر چکیده یافتههای مهمی را ادعا کند که در متن اصلی پشتیبانی نمیشوند یا اگر روش تحقیق به درستی بازتاب داده نشده باشد چکیده نامعتبر تلقی میشود. استفاده از ارجاعات در چکیده (مگر در موارد استثنایی که نشریه اجازه دهد) کپی کردن مستقیم جملات از متن اصلی وجود اشتباهات املایی یا گرامری و عدم انطباق با سبک و ساختار مورد نظر نشریه نیز میتوانند منجر به عدم پذیرش شوند. در نهایت اگر چکیده نتواند اهمیت و نوآوری تحقیق را به خوبی منتقل کند و توجه سردبیر یا داوران را جلب نماید احتمال رد مقاله افزایش مییابد.
چکیده چیست؟
چکیده خلاصهای فشرده و دقیق از محتوای اصلی یک مقاله علمی است که شامل بیان مسئله روش تحقیق یافتههای کلیدی و نتیجهگیری اصلی پژوهش میشود و به خواننده کمک میکند تا درک سریعی از مقاله به دست آورد.
چرا چکیده مقاله مهم ترین بخش مقاله است؟
چکیده اولین بخش مقاله است که توسط سردبیران داوران و خوانندگان مطالعه میشود. اهمیت آن در این است که تصمیم اولیه برای خواندن کل مقاله یا ارسال آن برای داوری بر اساس کیفیت و محتوای چکیده گرفته میشود.
چکیده مقاله با خلاصه چه فرقی دارد؟
چکیده (Abstract) بخش استاندارد مقاله علمی با ساختار و محدودیت کلمه مشخص است که برای اطلاعرسانی به جامعه علمی و جستجو استفاده میشود در حالی که خلاصه (Summary) فشردهسازی عمومیتر متن برای اهداف متنوعتر است و لزوماً ساختار علمی ندارد.
اهداف نوشتن چکیده مقاله چیست؟
هدف اصلی نوشتن چکیده ارائه نمای کلی و دقیق از مقاله برای کمک به خوانندگان در ارزیابی ارتباط مقاله با نیازهای اطلاعاتی خود تسهیل فرآیند نمایهسازی و جستجوی مقاله در پایگاههای داده و جلب توجه مخاطب به محتوای کامل تحقیق است.
انواع چکیده مقاله چیست؟
دو نوع اصلی چکیده مقاله چکیده توصیفی (Descriptive) است که موضوع و دامنه تحقیق را معرفی میکند و چکیده تحلیلی یا اطلاعاتی (Analytical/Informative) که علاوه بر آن یافتههای اصلی و نتایج تحقیق را نیز ارائه میدهد.
شاخصه های یک چکیده مقاله خوب چیست؟
یک چکیده خوب باید مختصر دقیق واضح خودکفا عاری از ارجاع و اشتباهات نگارشی باشد شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد و بازتابی صحیح از محتوای اصلی مقاله ارائه دهد.
از چه طریقی می توان تعداد کلمات مقاله را شمارش کرد؟
اکثر نرمافزارهای واژهپرداز مانند Microsoft Word یا Google Docs دارای ابزار شمارش کلمات هستند که تعداد کلمات کل متن یا بخشهای انتخاب شده را نمایش میدهند. همچنین ابزارهای آنلاین متعددی برای شمارش کلمات موجود است.
چه راه هایی برای کاهش تعداد کلمات مقاله وجود دارد؟
برای کاهش تعداد کلمات میتوان از حذف اطلاعات بدیهی کوتاه کردن عبارات طولانی استفاده از افعال معلوم حذف کلمات و عبارات غیرضروری و استفاده مناسب از مخففها پس از تعریف اولیه استفاده کرد.
یک مقاله استاندارد چه اجزایی دارد و تعداد کلمات مجاز هر بخش چقدر است؟
اجزای اصلی شامل عنوان چکیده کلمات کلیدی مقدمه روششناسی یافتهها بحث نتیجهگیری سپاسگزاری و منابع است. تعداد کلمات هر بخش بسته به نشریه و نوع مقاله بسیار متفاوت است؛ چکیده معمولاً ۷۵ تا ۲۵۰ کلمه و بخشهای اصلی (مقدمه تا نتیجهگیری) بخش عمده حجم مقاله را تشکیل میدهند.