اجتماعی

تصادفات جاده‌ای سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می‌گیرد

تصادفات رانندگی که در کشورهای مختلف جهان رخ می دهد سالانه حدود 1.19 میلیون نفر را می کشد و تعداد زیادی را مجروح می کند.

به گزارش خبر شیمیشی، از برخورد اتوبوس هایی که دانش آموزان را در کمپ های مدارس جابجا می کنند تا وقوع خودروهای شخصی در زمان استراحت و تصادف در شهرها، خطای انسانی مهمترین عامل تصادفات اعلام شده است.

این خطاها شامل مواردی مانند عدم توجه به فاصله راننده تا خودروی جلویی، عبور غیرقانونی، انحراف به چپ، رانندگی به خصوص خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیرمجاز است. اما کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، ایمنی جاده ها و کیفیت خودروها را از مولفه های مهم تصادفات جاده ای می دانند.

به گفته کارشناسان، پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی رعایت قوانین رانندگی، باید کیفیت جاده و ایمنی خودرو افزایش یابد تا هر اتفاق ساده ای در جاده ها منجر به مرگ سرنشینان خودرو نشود.

بر اساس گزارش مرکز ارتباطات سازمان جهانی بهداشت، از سال 2010، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای 5 درصد کاهش یافته و سالانه 1.19 میلیون نفر کاهش یافته است. با این حال، تصادفات جاده ای همچنان یک بحران ایمنی جهانی است و عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر افراد آسیب پذیر را تهدید می کند.

سالانه 1.19 میلیون نفر در تصادفات جاده ای در جهان جان خود را از دست می دهند

یکی از اقدامات رایج کشورها برای کاهش تصادفات، افزایش جریمه های رانندگی است که رانندگان را تشویق می کند تا در هنگام رانندگی اقدامات احتیاطی را انجام دهند و در نهایت تصادفات را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، صدمات ناشی از تصادفات رانندگی علت اصلی مرگ کودکان و جوانان 5 تا 29 ساله است.

همچنین 92 درصد از مرگ و میرهای جاده ای جهان در کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​رخ می دهد در حالی که این کشورها 60 درصد وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.

این گزارش همچنین می افزاید که بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات در میان افراد آسیب پذیر از جمله عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران است.

این در حالی است که طبق آمار بین 20 تا 50 میلیون نفر دیگر در اثر تصادفات دچار جراحات غیرکشنده شده و بسیاری از آنها معلول می شوند.

در عین حال، صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای خسارات اقتصادی هنگفتی را برای افراد، خانواده‌ها و به طور کلی ملت‌ها وارد می‌کند. این خسارات منجر به هزینه‌های پزشکی و همچنین از دست دادن بهره‌وری برای معلولان ناشی از صدمات و همچنین برای اعضای خانواده‌شان می‌شود که برای مراقبت از مجروحین به مرخصی از محل کار یا مدرسه نیاز دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

وضعیت اجتماعی و اقتصادی

بیش از 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از ترافیک در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​رخ می دهد. میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در منطقه آفریقایی WHO بالاترین و در منطقه اروپایی کمترین میزان است. حتی در کشورهای با درآمد بالا، افرادی که دارای پیشینه های اجتماعی-اقتصادی پایین هستند بیشتر درگیر حوادث رانندگی هستند.

کهنسال

صدمات ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان 5 تا 29 ساله است. علاوه بر این، دو سوم مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در بین افراد در سن کار (18 تا 59 سال) رخ می دهد.

جنسیت

مردان معمولاً 3 برابر زنان در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.

تعداد قربانیان تصادفات جاده ای در اتحادیه اروپا در حال افزایش است

تعداد جان باختگان سوانح رانندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2022 با 4 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 25 هزار و 500 نفر رسید.

به خصوص در آلمان نسبت به سال گذشته تعداد جان باختگان تصادفات رانندگی افزایش یافته است. در سال 2022، 2782 نفر در آلمان بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست خواهند داد که 9 درصد بیشتر از سال گذشته است.

سالانه 1.19 میلیون نفر در تصادفات جاده ای در جهان جان خود را از دست می دهند

کارشناسان می گویند در سال 2021 کمترین تعداد مرگ و میر در جاده ها رخ داده است، زیرا به دلیل بیماری کرونا و تعطیلات رسمی، خیابان ها و جاده ها بسیار شلوغ شده است.

بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، تصادفات رانندگی در سال 2022 در اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل از شیوع بیماری کرونا 9 درصد کاهش داشته است، اما تعداد مرگ و میرها به سرعت کاهش نخواهد یافت. در سال 2018، اتحادیه اروپا هدف خود را برای نصف کردن تعداد تلفات رانندگی تا سال 2030 تعیین کرد.

بیشترین کاهش در تعداد کشته‌شدگان مربوط به لیتوانی و لهستان بوده که بین سال‌های 2019 تا 2022 30 درصد بوده است. قربانیان انسانی تصادفات در لهستان هنوز بیش از نیمی از اروپا هستند.

چگونه از تصادفات رانندگی جلوگیری کنیم؟

می توان از صدمات ناشی از تصادفات جاده ای پیشگیری کرد. دولت ها باید برای رسیدگی همه جانبه به ایمنی جاده ها اقدام کنند. این امر مستلزم مشارکت چندین بخش مانند حمل و نقل، پلیس، بهداشت و آموزش و همچنین بخش خصوصی و غیره است. این امر مستلزم اقداماتی است که شامل ایمنی جاده، وسایل نقلیه و همه افراد در جاده می شود.

سالانه 1.19 میلیون نفر در تصادفات جاده ای در جهان جان خود را از دست می دهند

مداخلات موثر شامل طراحی زیرساخت های ایمن و گنجاندن ویژگی های ایمنی جاده در برنامه ریزی حمل و نقل، بهبود ویژگی های ایمنی خودرو، افزایش مراقبت های پس از تصادف، ایجاد و اجرای قوانین مرتبط با خطرات عمده و افزایش آگاهی عمومی است.

راه های افزایش امنیت

دولت ها می توانند با ارتقای استانداردهای جاده ای، وضع قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ سازی و آموزش رانندگان، بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی را از بین ببرند.

برخی از اقدامات در این زمینه عبارتند از:

– کاهش تخلفات سرعت با افزایش آگاهی رانندگان، افزایش مجازات متخلفان، توسعه سیستم نظارت و کنترل.

ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت از طریق راهکارهای بهبود سیستم آموزشی راکبان موتورسیکلت، ترویج استفاده از کلاه ایمنی و لباس ایمنی، ارائه موتورسیکلت‌ها با سیستم‌های کنترل سرعت اتوماتیک و افزایش مجازات متخلفان.

– کاهش معضل خستگی رانندگان با افزایش آگاهی، ارتقای سیستم نظارت بر ساعات کاری رانندگان وسایل نقلیه عمومی و توسعه و تامین ایستگاه های استراحت کنار جاده ای.

– بهبود ایمنی عابران پیاده

– بهبود استفاده از کمربند ایمنی

– کاهش مصرف مواد مخدر، الکل و محرک ها

– بهبود انطباق با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی

– بهبود ایمنی خودرو

– بهبود سیستم امداد و نجات، امداد و نجات و فوریت های پزشکی

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا