استان ها

بیماری ویروسی که موجب فلج شدن کودکان می‌شود

شیمیشی/خراسان رضوی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان گفت: فلج اطفال یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار است که با حمله به دستگاه عصبی موجب فلج شدن کودکان می‌شود.

 حامد سلیمانی در گفت و گو با شیمیشی از آغاز نوبت اول واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مناطق پرخطر، همزمان با سراسر کشور از (۲ تا ۴ اردیبهشت) خبر داد و افزود: فلج اطفال یا پولیو میلیت یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار است که عمدتاً کودکان و خردسالان را مبتلا می‌کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان خاطرنشان کرد: این ویروس با ورود به بدن در روده تکثیر پیدا کرده و سپس با حمله به دستگاه عصبی موجب فلج شدن فرد می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در مراحل اولیه آلودگی، بیش از ۹۰ درصد مبتلایان علامتی نداشته و یا علامت خفیفی دارند که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در درصد اندک باقی مانده نیز بیماری خود را با علائمی مانند تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و درد در اندام‌ها نشان می‌دهد.

بیماری ویروسی که موجب فلج شدن کودکان می‌شود

سلیمانی با اشاره به اینکه این بیماری فقط با واکسیناسیون قابل‌ پیشگیری است، اذعان کرد: بنا بر توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی فلج اطفال، ضرورت دارد عملیات سالانه ایمن‌سازی تکمیلی در دو نوبت انجام شود.

وی افزود: در این طرح تیم‌های عملیاتی به صورت خانه به خانه مراجعه کرده و واکسن خوراکی فلج اطفال توسط نیروهای مجرب شبکه، به کودکان زیر پنج سال گروه هدف (تیم‌های سیار و اتباع غیر ایرانی) خورانده می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان زبرخان یادآور شد: نوبت دوم ایمن‌سازی تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال نیز از ۳۰ اردیبهشت تا اول خردادماه امسال اجرا می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا