اجتماعی

بیانیه پایانی اجلاس روسای نظام‌های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

نوزدهمین نشست سران نظام های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که سوم ژوئن در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد، با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش شیمیشی، متن این بیانیه که به امضای سران هیئت ها رسیده است به شرح زیر است:

در این دیدار که در فضایی دوستانه و سازنده انجام شد، طرفین در مورد مسائل مربوط به عدالت منافع متقابل و همچنین چشم انداز همکاری های بیشتر بین مقامات عالی قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفتگو کردند. در این جلسه موضوعات زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

– روش رسیدگی به پرونده های کیفری در مبارزه با قاچاق انسان، تجربه دادگاه های کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری شانگهای.

– اتخاذ تدابیر برای استفاده گسترده از نهاد میانجیگری در دعاوی مدنی.

– حمایت از حقوق مالکیت و تضمین عدم تملک مالکیت خصوصی از طریق عدالت.

– ایجاد و توسعه چشم انداز عدالت اداری.

– امید به دیجیتالی شدن عدالت با استفاده از فناوری های نوین در پرونده های قضایی.

با پایبندی به اصول و استانداردهای حقوق بین الملل که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است، به منظور توسعه بیشتر فعالیت های دستگاه قضایی و تقویت نقش آن در بین مردم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه، روسای هیئت ها این خبر را اعلام کردند:

1. همکاری نزدیک ساختارهای قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به طور سیستماتیک به حفظ و تقویت رضایت متقابل، تضمین امنیت، توسعه روابط دوستانه و حسن همجواری بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای کمک می کند.

2. با توجه به اینکه قاچاق انسان یک معضل جهانی است که مرزهای ملی نمی شناسد و یک جرم بین المللی است، دادگاه های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر اهمیت تبادل سیستماتیک تجربه و قانون در این دسته از پرونده ها تاکید کردند.

3. با بررسی ابعاد مسئله و چشم انداز توسعه نهاد میانجیگری در دعاوی مدنی، علاقه متقابل برای مطالعه عمیق و درک ماهیت آن به عنوان یکی از سازوکارهای اصلی حل اختلاف و دستیابی طرفین به آن. نتیجه گیری فاش شد یک راه حل مشترک برای آنها بپذیرید.

4. رؤسای دادگاه های عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به این نکته توجه کردند که حقوق مالکیت اساس اقتصادی جامعه است و از لزوم توسعه و اجرای اقداماتی برای تضمین حمایت از حقوق مالکیت استقبال کردند.

5. روسای دادگاه های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر اهمیت تقویت ضمانت ها و تضمین حمایت موثر از حقوق و منافع مشروع شهروندان و نهادهای تجاری تاکید کردند. .

6. روسای هیأت ها تمایل خود را برای تبادل تجربیات پیشرفته و دانش جدید در مورد مسائل دیجیتالی شدن سیستم های قضایی و به کارگیری فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات در اجرای عدالت ابراز کردند.

7. به منظور ارتقای مهارت های علمی و ارتقای سطح حرفه ای پرسنل قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، شرکت کنندگان در اجلاس بر ادامه همکاری ها و بحث مستمر در خصوص سازماندهی فعالیت ها برای بهبود توافق کردند. ویژگی های آنها به عنوان تضمین از ظرفیت بالای سیستم قضایی قوی و مستقل.

8. شرکت کنندگان در اجلاس بر اهمیت گفت و گوی سازنده و گسترده بین دادگاه های عالی که به تقویت سیستم های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای کمک خواهد کرد، تاکید کردند.

9. رؤسای دادگاه های عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر عزم جدی خود برای توسعه و تقویت همکاری های حقوقی و قضایی از جمله از طریق انعقاد موافقت نامه ها یا تفاهم نامه های همکاری تاکید کردند.

روسای هیأت ها آمادگی مشترک برای بیستمین و بیست و یکمین نشست سران نظام های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را که در سال 2025 در چین و در سال 2026 در ایران برگزار می شود، ضروری ارزیابی کردند.

از طرف جمهوری هند، قاضی ارشد دانانجایا یشوانت چاندرا چاد؛

به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و حقوق بشر رئیس جمهور و عضو شورای عالی قضایی؛

از طرف جمهوری قزاقستان، رئیس دادگاه عالی A. Mergaliev;

به نمایندگی از جمهوری خلق چین، رئیس دادگاه عالی ژانگ جان؛

از طرف جمهوری قرقیزستان Z. Bazarbekov، رئیس دادگاه عالی؛

به نمایندگی از جمهوری اسلامی پاکستان، قاضی فیض عیسی، رئیس دیوان عالی کشور؛

از طرف فدراسیون روسیه Y. Podnosova، رئیس دادگاه عالی؛

از طرف جمهوری تاجیکستان ش. شاهین، رئیس دادگاه عالی؛

از طرف جمهوری ازبکستان ب. اسلام اف، رئیس دیوان عالی کشور

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا