اقتصادیترندهای کسب و کارعمومی

بهترین گیاهان دارویی برای کمک به کاهش استرس و اضطراب چیستند؟

درمان استرس در طب سنتی

دمنوش مفرح بانوان: اضطراب و استرس حسی است که همه ما تجربه کردیم و گاهی هم مغلوب آن شده‌ایم. بدیهی است که برای داشتن عملکرد خوب باید این را کنترل کنیم. درد و تنش عضلانی، درد قفسه سینه، سردرد، خستگی، تکرر ادرار، ناراحتی معده و اختلال خواب از عوارض جسمی استرس کنترل‌نشده هستند. به‌ علاوه اینکه، استرس روی خلق‌وخوی افراد هم تأثیر می‌گذارد که نتیجه آن از بین رفتن انگیزه، خشم ناگهانی، تحریک‌پذیری، اندوه و افسردگی خواهد بود.

خوشبختانه به لطف پیشرفت علمی، داروهای مختلفی برای درمان استرس در بازار هستند. اگر حس ناخوشایند دارو خوردن را کنار بگذاریم، از عوارض شیمیایی مصرف داروهای ضد استرس و ضد اضطراب نمی‌توان به سادگی گذشت. همین نارضایتی از مصرف داروهای شیمیایی باعث شده‌است که خیلی‌ها به دنبال درمان خانگی استرس باشند.

طب سنتی علاوه بر گیاهان دارویی، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم هم برای کاهش استرس توصیه می‌شوند. ورزش کردن به ‌خصوص ورزش‌های گروهی هم باعث می‌شود که عوامل استرس‌زا را فراموش کنید. پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا از جمله ورزش‌های پیشنهادی درمان استرس در طب سنتی هستند که با بالابردن ضربان قلب و بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کنند که راحت‌تر بتوانید استرس را کنترل کنید. یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی استرس، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است.

دمنوش‌های گیاهی می‌توانند در کاهش استرس و اضطراب تاثیر زیادی داشته باشند.

اهمیت انواع دمنوشضد استرس گیاهی

دمنوش بانوان بیز: معمولاً اکثر ما وقتی اسم طب سنتی را می‌شنویم ‌یاد دمنوش‌های گیاهی می‌افتیم. نوشیدنی‌هایی که از میوه، گل یا بوته‌های علفی خشک تهیه می‌شوند و به‌ خاطر طعم دلنشین و خواص درمانی متعددشان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردارند. یکی دیگر از ابعاد اهمیت دمنوشهای گیاهی، استفاده آنها به ‌عنوان دارو در درمان بیماری‌های مختلف است که طب سنتی به کار به کار گرفته می‌شود.

دمنوش‌های گیاهی حاوی مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که مصرف کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آنها باعث ارتقای سلامت می‌شود. نکته جالب توجه این است که دمنوش‌های گیاهی به ‌خاطر اینکه کافئین ندارند هر ساعتی از شبانه‌روز قابل نوشیدن هستند. دمنوش‌ها برای درمان سرماخوردگی، بهبود هضم، رفع ورم معده و حالت تهوع، کاهش فشار خون و تقویت سلامت پوست به ‌کار می‌روند. به ‌علاوه اینکه، کاربرد آرام‌بخشی هم دارند و باعث ایجاد حس آرامش در مغز می‌شوند. یکی از بهترین انواع دمنوش‌ ضد استرس گیاهی، چای بابونه است.

درمان اضطراب با دمنوش

دمنوش لاغری دکتر بیز: عدم کنترل اضطراب، تأثیر سویی روی عملکرد روزانه‌تان می‌گذارد. شاید بهترین گزینه بعد از یک روز کاری پراسترس، نوشیدن دمنوش باشد. ترکیبات مفید دمنوش‌ها علاوه بر ایجاد حس آرامش، میزان اضطراب و استرس را هم کاهش می‌دهند، اما این نکته را آویزه گوشتان کنید که شاید جوشانده آرام‌بخشی که برای شما خوب است برای دیگری مفید نباشد. با چند بار آزمون و خطا می‌توانید دمنوش آرام‌بخش اعصاب مناسب ذائقه خود را پیدا کنید. بهتر است که با دریافت مشاوره آنلاین از پزشکان و متخصصان طب سنتی دکترتو و یا مراجعه حضوری، بهترین دمنوش را برای کنترل اضطراب خود پیدا کنید.

دمنوش‌های گیاهی حاوی مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که مصرف کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آنها باعث ارتقای سلامت می‌شود.

انواع دمنوشضد استرس

یکی از شیوه‌های آرام شدن اعصاب و کاهش استرس، مصرف دمنوش ضد استرس و جوشانده آرام‌بخش است. در ادامه چند دمنوش گیاهی ضد استرس و شیوه مصرفشان را آورده‌ایم:

۱. چای سیاه

نوشیدنی متداول و محبوب ما ایرانی‌ها که تأثیر بسزایی روی کاهش استرس دارد. این دمنوش ضد استرس با کاهش میزان هورمون کورتیزول (که هورمون استرس است) باعث می‌شود که احساس بهتری در مغز ایجاد شود و میزان استرس کاهش یابد.

۲. سنبل الطیب

سنبل الطیب، سنبل کوهی یا گیاه علف گربه به عنوان قویترین دمنوشضد استرس به داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی شهرت دارد. در رابطه با میزان اثر درمانی این گیاه خوش‌بو همین بس که مصرف آن باعث می‌شود که مدت زمان به خواب رفتن بیست دقیقه کمتر شود. مصرف دمنوش ضد استرس سنبل الطیب به تنهایی یا همراه با بابونه و بادرنجبویه برای کنترل استرس توصیه می‌شود. این جوشانده خوابآور است و به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که پیش از انجام کارهایی که تمرکز لازم دارند آن را مصرف نکنید. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید هم حتما پیش از مصرف هر دمنوش گیاهی ضد استرس با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش ضد استرس سنبل الطیب

یک قاشق چای‌خوری سنبل الطیب خشک و کوبیده را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس روی آن را بپوشانید و نیم ساعت زمان دهید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و در طول روز بنوشید.

سنبل الطیب، سنبل کوهی یا گیاه علف گربه به عنوان قوی‌ترین دمنوش‌ ضد استرس به داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی شهرت دارد

۳. دمنوشضد استرس اسطوخودوس

خاصیت اسطوخودوس یا همان گیاه لوندر به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس، کاهش استرس و کنترل هیجان احساسی است. اسطوخودوس را به ‌شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند، چیزهایی مثل عرق اسطوخودوس، گل‌ خشک‌شده اسطوخودوس که برای آرامش اعصاب در اتاق آویزان می‌شود یا به ‌عنوان دمنوش. اسطوخودوس به دمنوش آرام‌بخش اعصاب معروف است که خواب شبانه آرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد، البته در مصرفش زیاده‌روی نکنید، چراکه روز بعد ممکن است دچار عوارض سردرد و سرگیجه شوید. اگر آلرژی فصلی دارید، داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنید یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید، مصرف دمنوش اسطوخودوس توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

یک قاشق غذاخوری گل خشک بنفش اسطوخودوس را داخل آب داغ قوری بریزید. به‌ مدت 15 دقیقه قوری را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی این دمنوش ضد استرس باعث شده که طعم تلخی داشته باشد، به همین دلیل بهتر است با عسل یا کشمش مصرف شود.

دمنوش‌های سنبل الطیب، اسطوخودوس و بادرنجوبه از جمله بهترین دمنوش ضد استرس هستند که به راحتی در خانه می‌توانید تهیه کنید.

۴. بادرنجبویه

داروی گیاهی و دمنوش ضد استرس قوی که روی دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارد. چای بادرنجبویه از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود که به آن ملیسا (با نام پزشکی ملیسا افیسینالیس) هم می‌گویند. دمنوش ملیسا یا بادرنجبویه به ‌خاطر آرامش عضلانی که ایجاد می‌کند، دمنوش خوابآور است و در نتیجه جایگزین قرص خواب می‌شود. بی‌خوابی‌های ناشی از استرس را می‌توانید با ماساژ عضلات گردن با روغن بادرنجبویه برطرف کنید. مصرف دمنوش بادرنجبویه در طول روز، باعث کاهش استرس می‌شود. افرادی که اختلال تیروئید، ورم پروستات یا ورم سیاه دارند نباید دمنوش بادرنجبویه مصرف کنند. مراقب باشید که زیاده‌روی در مصرف این دمنوش اثر سوء دارد و به‌ جای کاهش استرس، باعث تشدید آن می‌شود، پس از دوز کم شروع کنید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

یک قاشق چای‌خوری از گیاه را داخل آب گرم بریزید (آب نباید جوش باشد) و بعد روی حرارت غیرمستقیم اجازه بدهید که دم بکشد.

به این نکته دقت کنید برخی از این دمنوش‌های گیاهی ممکن است برای شرایط سلامتی شما مناسب نباشند و یا با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند، برای همین بهتر است قبل از مصرف آنها در موردشان تحقیق کنید و با متخصص طب سنتی مشورت کنید. استفاده از سیستم مشاوره دارویی دکترتو هم می‌تواند راه خوبی برای اطلاع از تداخلات احتمالی این داروهای گیاهی با داروهای مصرفی شما باشد.

۵. دمنوشضد استرس رازک

یک داروی و دمنوش‌ ضد استرس گیاهی چندصدساله که نقش مؤثری در تنظیم خواب دارد. به ‌خاطر طعم تلخش، معمولا به ‌تنهایی مصرف نمی‌شود و بهتر است همراه با بابونه، سنبل کوهی یا نعنا باشد. رازک به‌ خاطر خواص ضد استرسی که دارد، به جوشانده آرام‌بخش مشهور است که برای روزهای امتحان و سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها بهترین گزینه است.

طرز تهیه دمنوش رازک

دو قاشق غذاخوری گیاه رازک را در یک لیتر آب ریخته و روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و داخل بطری در یخچال نگهدارید، روزی چند بار میل کنید.

۶. دمنوشضد استرس بهلیمو

دمنوش چای به‌لیمو به عنوان یک دمنوش‌ ضد استرس این خواص را دارد:

  • آرامش اعصاب
  • تسکین دردهای سیاتیکی
  • درمان بی‌خوابی شبانه
  • درمان میگرن
  • کاهش اضطراب و استرس
  • بهبود سردرد و تپش قلب.

البته به‌ خاطر زیرفون موجود در دمنوش به‌لیمو، مصرف آن برای خانم‌های باردار و بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که مصرف موضعی به‌لیمو ممکن است التهاب پوستی ایجاد کند.

طرز تهیه دمنوش ضد استرس بهلیمو

یک قاشق غذاخوری برگ به‌لیمو را در آب گرم بریزید و بیست دقیقه روی حرارت غیرمستقیم و ملایم بگذارید تا دم بکشد. برای از بین بردن تلخی به‌لیمو می‌توانید همراه دمنوش، عسل میل کنید.

دمنوش به لیمو از دیگر دمنوش های ضد استرس و اضطراب است که مصرف ان علاوه بر کنترل اضطراب خواص بی‌شماری دارد

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا