استان ها

برگزاری جلسه ستاد اربعین کرمانشاه

به گزارش خبرنگار شیمیشی کرمانشاه، جلسه ستاد اربعین استان صبح امروز جمعه (۲۵ خردادماه) با حضور رئیس ستاد اربعین کشور، استاندار کرمانشاه و مسئولان استانی در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد.

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین کشور در ابتدای جلسه ضمن ابراز خرسندی از عملکرد مرز خسروی در اربعین سال قبل، اظهار کرد: در سال قبل مرز خسروی با تلاش‌های فراوانی که صورت گرفت، خوش درخشید.

وی با اشاره به تردد بیش از یک میلیون نفر از مرز خسروی در سال گذشته و رضایت مردم افزود: این رضایتمندی محصول مجاهدت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی است که برخلاف برگزاری اربعین در شرایط سخت آب و هوایی حاصل شد.

رئیس ستاد اربعین کشور ضمن اشاره به بازدیدهای شب گذشته از مرز خسروی تصریح کرد: امید است که این سفر پرحلاوت و نشاط معنوی در سال جاری بهتر از سال گذشته در این مرز میزبانی شود.

میراحمدی در پاسخ به اعلام نیازهای صورت گرفته در جلسه ستاد اربعین استان ادامه داد: باید سعی شود طرح‌هایی که دارای اولویت اجرا هستند، به نتیجه رسیده شود و طرح‌های عمرانی که برای اربعین امسال ردیف بودجه دارند باید تخصیص ۱۰۰ درصدی به آن‌ها صورت گیرد.

وی در خصوص تأمین اعتبار نیازمندی‌های اربعین در استان کرمانشاه مطرح کرد: در خصوص نیازمندی‌های مطرح‌شده که ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته نشده است به‌غیراز جاده برکت که توسط سازمان برنامه‌وبودجه آن باید صورت گیرد، مجموعاً ۲ هزار میلیارد ریال به استانداری اختصاص داده می‌شود تا استاندار نیز متناسب با اولویت‌ها تقسیم‌بندی کنند.

رئیس ستاد اربعین کشور توجه به مسئله بهداشت و درمان را از جمله مسائل اولویت‌دار دانست و تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریالی را موردنیاز این حوزه اعلام کرد.

وی نبود پایانه مناسب مسافربری و حمل‌ونقل در خسروی و حتی در مرز عراق را ضعف این مرز عنوان و اشاره کرد: در خصوص پایانه مسافربری در خاک عراق که از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، مجدداً با مسئولان عراقی رایزنی خواهد شد که در صورت نیاز و عدم توانایی عراق در تجهیز این پایانه، از منابع قیری که بنا بود از دولت بگیریم صحبت خواهیم کرد که برای ساماندهی این پایانه به کار ببریم و خودمان آنجا را تجهیز کنیم و در خصوص پایانه داخلی نیز باید اقدامات اصلاحی تعجیل پیدا کند.

میراحمدی اضافه کرد: پایانه مسافربری خسروی نیازمند احداث برای ساماندهی امور زائران است و پایانه موقت در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار احداث خواهد شد و طی مراحل بعد پایانه ثابت پس از جانمایی تأسیس می‌شود تا رفاه بیشتر امور را داشته باشیم.

میراحمدی بابیان تلاش برای در نظر گرفتن ساختمان بهتر برای پلیس مرزبانی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که این موضوع را پس از موافقت فرمانده مرزبانی کشور، از منابع ستاد اربعین هزینه این جابه‌جایی و ساخت مکان جدید پرداخت کنیم، هرچند که به امسال نخواهد رسید اما با اختصاص اعتبار پنجاه میلیارد ریالی کار را امسال شروع خواهیم کرد.

وی به تعریض محل عبور زائران از نقطه صفر مرزی اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تمهیدات اندیشیده شده درب دوم مرز خسروی ایجاد شد تا تردد زائران با شرایط بهتری انجام گیرد، زیرا طی سال گذشته ازدحام زوار را در مسیر رفت‌وبرگشت زوار شاهد بودیم و این درب بر اساس شرایط مرزی و بدون هیچ‌گونه مشکلی تأسیس شد.

همچنین وی ساماندهی ناوگان اتوبوس‌رانی را از اولویت‌های ایجاد رفاه زائران دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه ناوگان داخلی فقط امکان انتقال زائران را تا منطقه حسینیه در بغداد را دارند، تلاش خواهیم کرد با رایزنی‌هایی که در آینده خواهیم کرد، در صورت امکان زائران توسط ناوگان‌های داخلی به نزدیک‌ترین مکان به شهر کاظمین انتقال داده شوند.

وی مدیریت گرمای در مرز را مهم عنوان کرد و گفت: باید هرجایی که محل عبور زائرین مخصوصاً در حدفاصلی که از خودرو پیاده می‌شود و تا زمانی که از مرز خارج می‌شود دچار گرمازدگی نشود و هر قسمتی که نیاز هست در خارج از پایان نیز از سایه بان استفاده شود

رئیس ستاد مرکز اربعین به لزوم تشکیل کمیته آب در استان و معرفی فردی به‌عنوان مسوول این کمیته تأکید کرد و گفت: تأمین آب‌خنک در مرز حداقل انتظار زائر از ما در مرزها است که این امر نیازمند تعیین مسئول برای پیگیری تعهدات داده‌شده دستگاه‌ها درزمینه‌ی تأمین آب شرب و یخ لازم در مرز است.

میراحمدی باوجوداینکه آب و فاضلاب استان کرمانشاه درصدد است که سردخانه‌ای مناسب نیاز مرز خسروی در منطقه احداث کند و در حال حاضر در مرحله پایه‌گذاری سوله سردخانه است، مبلغ صد میلیارد ریال را برای تجهیز این سردخانه تصویب کرد.

رئیس ستاد اربعین کشور تشریح کرد: طی جلساتی که با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور برگزار شد سهم دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تأمین یخ و آب موردنیاز زائران مشخص‌شده، زیرا تأمین آب و فضای استراحت خنک یکی از نیازهای اصلی زوار است.

میراحمدی خاطرنشان کرد: صد میلیارد ریال برای تأسیس کارخانه یخ به آبفای استان کرمانشاه تخصیص می‌باید تا کار ساخت و راه‌اندازی را در سریع‌ترین زمان ممکن دنبال کند و در حوزه روشنایی معابر مرز خسروی از شرایط مناسب و خوبی برخوردار است، اما برای باید برای تأمین روشنایی پارکینگ‌ها برنامه‌ریزی کرد.

همچنین وی مصوب کرد که ۲۱ میلیون بطری نیم لیتری آب به سمت مرز خسروی گسیل شود و در ادامه ۳۵ میلیارد ریال نیز برای تجهیز سردخانه ارتش اختصاص یابد.

پس از طرح موضوع مشکلات فاضلاب مرز خسروی توسط داودی مدیرکل آب و فاضلاب استان کرمانشاه، میراحمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه دیگر جمع آوری تأسیس و تکمیل شبکه فاضلاب خسروی به صورت سنتی امکان‌پذیر نیست برای مرتفع کردن امور آن ۸۰۰ میلیارد ریال تأمین خواهد شد که ۵۰۰ میلیارد ریال توسط وزارت کشور و ستاد اربعین تأمین خواهد شد.

میراحمدی در پایان از تلاش برای احیای مرز خسروی سخن گفت و افزود: تمام تلاش ما بر این است که مرز خسروی نه‌تنها در ایام اربعین حسینی، بلکه در ایام غیر از اربعین موردتوجه زائران قرار گیرد و درصدد هستیم که کاروان‌های حج و زیارت در سطح کشور را هم بیش‌ازپیش به سمت این مرز هدایت کنیم.

با توجه به طرح‌های عمرانی و زیرساختی دیگر در استان، در جلسه ستاد اربعین استان در امروز درنهایت بناشده که مبلغ ۷۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات به استان کرمانشاه اختصاص داده شود.

۴۶

دکمه بازگشت به بالا