برنامه غذایی روز‌های آلودگی هوا

آفتاب نیوز:

منصور رضایی، دکترای علوم تغذیه و تغذیه درمانی به اثرات بد آلودگی هوا بر سلول های بدن اشاره کرد و گفت: به طور معمول سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر اندام های دفعی مانند کلیه، روده، ریه و پوست قرار می گیرد. کمک برخی از مواد مغذی از سلول ها در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند.

به گفته وی، با افزایش تعداد آلاینده ها، بدن نمی تواند با این اثرات مبارزه کند و ساختار و عملکرد سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد از بین می رود.

رضایی با اشاره به اینکه استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد و تخریب سلول های حیاتی بدن جلوگیری می کند، منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را ویتامین های C، E، کاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی فنل ها عنوان کرد و نقش هر کدام را توضیح داد. از آنها. .

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش آنتی اکسیدانی مهم ویتامین E اشاره کرد و خاطرنشان کرد: روغن غنی ترین منبع این ویتامین است که با پختن با حرارت متوسط ​​از بین نمی رود، اما سرخ کردن باعث از بین رفتن آن می شود.

وی به روغن های گیاهی مانند دانه، سویا، آفتابگردان و جوانه گندم به عنوان منبع غنی از این ویتامین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید از انواع روغن های گیاهی خوراکی در آشپزی و آشپزی استفاده کرد.

این عضو کاندیدای دانشگاه همچنین گفت: اگرچه روغن ماهی، روغن زیتون و انواع آجیل از منابع خوب این ویتامین هستند، اما نباید بیش از حد لازم مصرف شوند، زیرا باعث افزایش وزن و چاقی می شوند.

رضایی سبزیجات و میوه های تازه را منبع غنی ویتامین C اعلام کرد و گفت: این ویتامین به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و افزایش جذب آهن و اسید فولیک در بدن می شود و بسیار حساس است. دما، نور و محیط قلیایی.

به گفته وی، مهم ترین منابع ویتامین C مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، گوجه فرنگی، سبزیجات سبز (سبزیجات)، اسفناج، کیوی، کدو تنبل و سیب زمینی و برای حفظ ویتامین ها، میوه ها و سبزیجات است. باید تا حد امکان به صورت خام و تازه مصرف شود.

این دکترای متخصص در رشته علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: مردم در برنامه غذایی روزانه خود به ویژه در شرایط آلودگی هوا از سبزیجات و میوه های فصل استفاده کنند و روزانه سه تا پنج واحد سبزی و دو تا چهار واحد میوه مصرف کنند. . . برنامه غذایی

به گفته رضایی، هر واحد میوه معادل یک میوه متوسط ​​یا نصف فنجان آب میوه تازه یا یک چهارم میوه خشک است. همچنین هر وعده سبزیجات معادل یک فنجان سبزیجات برگدار خام (سبز یا زیتون) یا نصف فنجان سبزیجات پخته یا خرد شده یا یک عدد گوجه فرنگی یا پیاز متوسط ​​است.

وی بتاکاروتن را یکی از کاروتنوئیدهای مهم و پیش ساز ویتامین A می داند و سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدو تنبل، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، کلم، گلابی و بادام، موز را از منابع خوب آن می داند. بتاکاروتن را ذکر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به نقش مهم ویتامین A در بینایی و سلامت پوست خاطرنشان کرد: با توجه به نقش مهم ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی در شرایط آلودگی هوا، باید انواع سبزیجات و میوه های رنگارنگ را دید. در رژیم غذایی خانواده ها گنجانده شده است.

دکمه بازگشت به بالا