بار سنگین بیماری‌ها بر دوش اقتصاد و ضرورت تحول در بیمه‌های درمانی

لزوم نگاه درمانی به بیماری ها، لزوم تحول اساسی در بیمه سلامت و استفاده از متخصصان و نخبگان در جایگاه های درست از جمله پیشنهادات رئیس شورای عالی نظام پزشکی است. دولت چهاردهم قبل از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم.

دکتر محمود فاضل در گفت وگو با شیمیشی. وی با اعلام اینکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستیم، گفت: دولت جدید قطعا برنامه های ویژه و جدیدتری نسبت به دولت قبل دارد. حوزه سلامت بر اساس ترک تمام خواسته های انسان است، یعنی وقتی می خواهیم کاری را انجام دهیم تحت عنوان «سلامت» انجام می دهیم. سلامتی ابعاد مختلفی دارد; به عنوان مثال سلامت بهداشت، سلامت رفتاری، بهداشت صنعتی، بهداشت آب و هوا، بهداشت محیط، سلامت اقتصادی از جمله مفاهیم بهداشتی هستند.

تعیین محیط بر اساس سلامت; راه نجات دولت ها

وی با اشاره به اینکه مفاهیم چندوجهی سلامت باید در دولت تبیین شود، اظهار کرد: ما همیشه خواستار آن بوده ایم که «سلامت» در همه نهادهای دولتی و وزارتخانه های دولتی جریان داشته باشد. عدم اشاعه مفهوم سلامت در همه نهادها و وزارتخانه ها نقص همه دولت هاست. اگر سلامت در همه نهادهای دولتی جریان داشته باشد، دولت قطعا سربلند خواهد بود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی شعار همه دولت های دنیا را سلامت، بیمه و سلامت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این گونه مسائل منجر به رای و اعتماد مردم می شود. بنابراین دولت ها باید به مسائل بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشند. در عین حال اگر بعد از رای گیری می خواهند پیروز شوند، تا حد امکان محیط خود را بر اساس سلامت تعریف کنند. محیط آنها باید عاری از هرگونه رفتاری باشد که سلامتی را نقض کند. پرهیز از هر گونه رفتار متناقض با سلامت و تعریف محیط زیست بر اساس سلامت می تواند رستگاری برای دولت هایی باشد که همیشه از کمبود بودجه شکایت دارند.

بار سنگین بیماری ها بر دوش اقتصاد است

پیشگیری از بیماری؛ مفهوم واقعی حفاظت غیرفعال

وی به لزوم توجه دولت به پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: پیشگیری از بیماری ها مفهوم کامل پدافند غیرعامل است. اگر محیط به گونه ای مدیریت شود که هوا قابل تنفس نباشد، تعداد بیماری ها کاهش می یابد. بیماری بار سنگینی بر دوش اقتصاد کشور است. اگر جاده ها از نظر رمپ، رمپ، خط کشی و ایست استراحت به درستی طراحی شوند و علائم راهنمایی مناسب بر روی جاده ها نصب شود، تاثیر بسزایی در پیشگیری از تصادفات و جلوگیری از واژگونی خودرو دارد.

فاضل ادامه داد: محیط کار کارگران و کارمندان باید به گونه ای طراحی شود که پشت میز کار راحتی ارگونومیک داشته باشند. همچنین ساعات کار باید به گونه ای باشد که یک سوم روز برای کار، یک سوم برای فعالیت های اجتماعی سالم و یک سوم برای خواب و استراحت باشد. چنین شرایطی به ما امکان می دهد جامعه ای سالم از نظر روانی داشته باشیم. اگر جامعه ای سالم داشته باشیم از بار سنگین هزینه های دولت کاسته می شود. بنابراین باید گفت که سلامتی بیش از هر چیز یک مشکل است.

نیاز به رویکرد درمانی دولتی برای بیماری

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه سلامت دارای دو بعد «پیشگیری» و «درمان» است، گفت: همه دولت های دنیا دو بعد پیشگیری و درمان را می دانند و مردم و بیماران به این دو بعد وابسته هستند. ابعاد ” وقتی صحبت از بیماران می شود؛ ما در مورد درمان صحبت می کنیم و وقتی مردم در مورد آن صحبت می کنند، منظورشان پیشگیری است. دولت موظف است مردم را سالم نگه دارد و برای این امر باید شرایط سلامت آنها را فراهم کند. همچنین در صورت تشخیص بیماری باید چشم درمانی داشته باشند و درمان مقرون به صرفه و با کیفیت ارائه دهند.

لزوم تغییر اساسی در بیمه سلامت

وی به لزوم اصلاح ساختار بیمه ای اشاره کرد و گفت: دولت ها وظیفه دارند بیمه را پویا کنند. این روزها به هر دلیلی بیمه‌گران نمی‌توانند نیازهای بیماران را به اندازه کافی برآورده کنند. شرایط باید به گونه ای باشد که بیمه برای تامین هزینه های بیمارستان و داروها کافی باشد. باید تحول اساسی و انقلاب بزرگی در صنعت بیمه رخ دهد.

نیاز به بکارگیری افراد متخصص در دولت وجود دارد

فاضل درباره لزوم استفاده از افراد متخصص در دولت آینده گفت: انتظار داریم دولت جدید از تخصص و مهارت آن افراد برای همه زمینه ها استفاده کند. اگر دولت ها از افراد بر اساس مهارت و تخصص خود استفاده کنند، دولت سالم خواهد بود. دولت باید افراد را با توجه به مهارت آنها استخدام کند. همه نامزدهای ریاست جمهوری عدالت را سرلوحه کار خود و در شعارهای خود قرار می دهند. اگر از افراد حرفه ای استفاده نمی کنند. عدالت اجرا نمی شود.

انتظارات جامعه پزشکی از دولت آینده

رئیس شورای عالی نظام پزشکی درباره انتظارات بهورزان از دولت چهاردهم گفت: پزشکان باید با رعایت اخلاق حرفه ای خدمات بهداشتی را به نحو احسن ارائه کنند. دولت نباید لایحه هایی به مجلس بدهد و آیین نامه هایی را تصویب کند که پزشکان را در شرایطی قرار دهد که کیفیت کارشان پایین بیاید و موهبت حوزه سلامت از بین برود.

نوبیری به مهاجرت های شغلی و جغرافیایی در جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل برخی مشکلات کنونی شاهد مهاجرت های تخصصی و پزشکی در جامعه پزشکی هستیم. این یک هشدار برای نظام سلامت است.

فاضل در پایان گفت: انتظار داریم دولت آینده مردم را در جای مناسب خود قرار دهد و از کارشناسان و انتخاب ها در جای مناسب استفاده کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا