اجتماعی

اهم اقدامات «بیمه سلامت» برای فرار از «تله جمعیتی»

جوانان، فرزندآوری و رهایی از «تله جمعیتی» یکی از دغدغه های جدی کشور در سال های اخیر بوده است و در این راستا برخورد مناسب و کم هزینه با ازدواج های مجرد در سطح جدی قرار گرفته است. . در دستور کار وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است و در طرح هایی مانند بیمه رایگان مادران باردار و کودکان تا 5 سال، گسترش مراکز درمان ناباروری و همچنین گسترش بیمه هزینه های خود را نشان داده است. درمان ناباروری .

به گزارش شیمیشی، به گفته کارشناسان و مسئولان و بر اساس بررسی های انجام شده، نرخ رشد جمعیت در کشور از سال 1365 تا 1385 و طی 20 سال از 3.9 به 1.6 و از سال 1385 تا 1400 به 0.6 کاهش یافته است. نرخ رشد جمعیت کشور در دوره پنج ساله 1395 تا 1400 از 1.2 به 0.6 و 50 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر در سال 1355 میانگین سنی جمعیت کشور حدود 22.4 سال بود که در سال 1398 این رقم به 32 سال رسید و طبق پیش بینی ها خطر افزایش جمعیت از سال 1420 به بعد وجود دارد. منفی باشد.

چندی پیش دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت تاکید کرد که «برای برون رفت از این وضعیت حدود 7 سال فرصت داریم و اگر خوب ارزیابی نکنیم ممکن است جزو کشورهای سالمند باشیم». و به گفته دکتر صابر جباری – رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت “هم اکنون میانگین سنی جمعیت کشور 32 تا 33 سال است”.

در همین راستا و برای عبور از معضل سالمندی و رهایی از دام جمعیتی، سیاست های کلی جمعیتی در ابتدای سال 1392 ابلاغ شد و پس از آن تهیه قانون حمایت از جوانان و خانواده در دستور کار قرار گرفت. و این قانون برای تشویق خانواده های ایرانی به جداسازی وسایل برای کودکان با وسایل مختلف در نظر گرفته شده است.

در این میان، وزارت بهداشت متولی ترین نهاد در اجرای قانون جوانان است. به گفته دکتر جباری – رئیس اداره جمعیت جوانان وزارت بهداشت 43 ماده از 73 ماده قانون فرزندان مقیم و حمایت خانواده یعنی 60 درصد کل قانون. مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم بر عهده وزارت بهداشت است.

الزام بیمه درمانی برای حمایت از زوج های نابارور

یکی از موضوعاتی که در قانون جمعیت جوانان به آن اشاره شده، درمان زوج های نابارور است. زیرا در ماده 43 قانون حمایت از جمعیت جوان و خانواده به صراحت آمده است که کلیه خدمات تشخیص، تشخیص و درمان قصور باید تحت پوشش موسسات بیمه باشد و در این راستا زیرساخت های ارائه خدمات و عقد قرارداد با بیمه های پایه در زمینه تخلف باید مراکزی فراهم شود. علاوه بر این سازمان بیمه سلامت اقدامات لازم را برای حمایت از این خانواده ها و همسران بیکار انجام داده و با حمایت دولت در تزریق وام بیمه سلامت، مقرر شد خدمات درمان ناباروری از سوی این بیمه ارائه شود. ابتدای سال 1400

به طور کلی طبق تعریف مراجع و کارشناسان اگر زن و مردی یک سال پس از ازدواج بدون پیشگیری از بارداری باردار نشوند و زن بالای 35 سال سن داشته باشد و بعد از شش ماه باردار نشود، عقد تلقی می شود.

نشانه گذاری ناباروری در سیستم بیمه سلامت

در هر صورت اکنون بیمه ها از درمان زوج های مجرد حمایت کرده اند و در این زمینه سازمان بیمه سلامت اعلام کرده است که تعداد زیادی از زوج های غیرجنسی در سامانه های الکترونیکی این نمایندگی بیمه ای علامت گذاری و دریافت شده اند. خدمات لازم

شبکه ای برای درمان ناباروری در کشور ایجاد کردند

گفتنی است در این راستا، وزارت بهداشت نیز شبکه ای برای درمان ناباروری در کشور راه اندازی کرده است. در شبکه درمان ناباروری مراکز و خدمات درمان ناباروری به سه سطح تقسیم می شوند. سطح اول، همان مطب های معمولی، پزشکان عمومی، ماماها و غیره. ه- اگر در این سطح تشخیص داده شود که بیمار نیاز به درمان تخصصی تری دارد، به سطح دوم که شامل پزشکان متخصص، اورولوژیست، آزمایشگاه های تخصصی و … می شود، ارجاع داده می شود. و البته به گفته کارشناسان و مراجع ذیربط 85 درصد از وضعیت های غیررسمی در سطح دوم تنظیم می شود. در عین حال، به گفته معاون رئیس جمهور وزارت بهداشت، 15 درصد موارد نیاز به اعزام به سطح سوم درمان غیررسمی است که شامل IVF و سایر درمان ها می شود. در این راستا بیش از 123 سه مرکز خدمات تخصصی ایجاد شده است.

در مجموع به گفته مسئولان وزارت بهداشت و به استناد ماده 41 قانون جمعیت جوانان مبنی بر تامین یا احداث حداقل مرکز تخصصی سطح 2 برای درمان ناباروری در دانشگاه های علوم پزشکی، در حال حاضر 77 مرکز سطح 2 وجود دارد. مراکز ناباروری در کشور برای دسترسی به خدمات سطح دوم فعال می شود. .

زوج های نابارور چگونه می توانند از درمان های بیمه ای استفاده کنند؟

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که زوج های نابارور چگونه می توانند از خدمات بیمه ای برای درمان استفاده کنند؟ در این خصوص باید گفت که زنان و مردان بدون فرزند یا به پزشک مراجعه می کنند و با تشخیص ناباروری، توسط پزشک معالج برای دریافت خدمات معرفی می شوند و یا به متخصص اداره کل بیمه سلامت مراجعه می کنند. استان و علامت گذاری. پس از علامت گذاری، جفت آماده دریافت خدمات پزشکی و تشخیصی است.

این خدمات تشخیصی شامل آزمایش‌های مرتبط، سونوگرافی یا رادیولوژی و داروهایی برای تشخیص و درمان ناهنجاری‌ها است. در صورت عدم بارداری با این اقدامات اولیه آماده دریافت خدمات تخصصی از قبیل لقاح مصنوعی، IVF، لقاح داخل رحمی، میکرواینجکشن، جنین منجمد هستیم. حمل و نقل و غیره

همچنین بر اساس اطلاعیه سازمان بیمه سلامت، هزینه های درمان ناباروری در خدمات شخص ثالث مانند رحم جایگزین و جنین اهدایی بر اساس ضوابط خاصی قابل پرداخت است.

هزینه درمان ناباروری چگونه محاسبه می شود؟

معمولا پزشکان برای دریافت این خدمات بیماران را به مراکز درمان ناباروری ارجاع می دهند. اما هزینه این خدمات در مراکز مختلف چگونه محاسبه می شود؟ در این راستا به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت، هزینه خدمات در مراکز دولتی 90 درصد وابسته به بیمه است و در مراکز خصوصی و دولتی غیردولتی 90 درصد از کل هزینه های غیردولتی محاسبه می شود. آشنایی

در صورتی که زوجین خدمات درمانی خود را از مراکز غیر طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت دریافت کنند می توانند با ارائه مدارک و مدارک پزشکی به اداره کل بیمه سلامت استان مربوطه هزینه های درمانی را دریافت کنند.

همچنین در خصوص درمان ناباروری طبق قانون بیمه سلامت خدمات مربوط به ناباروری را برای زنان تا 49 سال ارائه می کند و برای مردان محدودیت سنی وجود ندارد.

رفع سقف پوشش بیمه ای زوج های نابارور

علاوه بر این، به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت، در سال‌های 1401 و 1402 محدودیت‌های دریافت خدمات رفع شده و مردم می‌توانند بدون محدودیت هزینه و تعداد دفعات درمان را ادامه دهند.

در این راستا اگر زن و مردی بیمه ندارند می توانند از طریق سایت اداره کل بیمه سلامت هر استان مراجعه و یا به اداره کل بیمه سلامت استان مراجعه کنند. همچنین سازمان بیمه سلامت بارها آمادگی خود را برای عقد قرارداد با مراکز درمان ناباروری اعلام کرده است تا زوجین در شرایط بهتری خدمات دریافت کنند.

جزئیات درمان های غیررسمی فوق تخصصی با 90 درصد پوشش بیمه ای

به طور کلی به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت ایران، خدمات فوق تخصصی درمان ناباروری به میزان 90 درصد در مراکز دولتی انجام می شود. همچنین در دستورالعمل ابلاغی شورای عالی بیمه، 2 بخش خدمات سرپایی شامل دارو، آزمایش، خدمات تصویربرداری، ویزیت پزشکی و خدمات بیمارستانی و سطح و عمق پوشش خدمات زوج های نابارور افزایش یافته است. از 63 به 66 قلم افزایش یافته و این خدمات 90 درصد بیمه دارند.

همچنین هفت نوع خدمات تصویربرداری، 16 کد خدمات آزمایشات ژنتیکی زنان با ناباروری مکرر و تجهیزات و ملزومات تکمیلی درمان ناباروری برای 29 مورد مشمول 90 درصد بیمه نامه است.

برای دریافت خدمات فوق تخصصی مانند میکرواینجکشن، لقاح مصنوعی یا IUI و IVF در صورت مراجعه بیمار به مراکز دولتی 90 درصد تعرفه دولتی دریافت می شود اما در سایر بخش ها 90 درصد تعرفه عمومی غیردولتی دریافت می شود. . سرپوش گذاشتن .

در مجموع خدمات بیشتری در زمینه تخلفات در حال حاضر تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. همچنین سازمان بیمه سلامت بارها از عقد قرارداد با مراکز ارائه دهنده خدمات ناباروری استقبال کرده و اعلام کرده است که با آن مراکز ارتباط و همکاری خواهند داشت. در این راستا و به استناد بند (5) بند (ک) تبصره (17) ماده یک جانبه قانون بودجه سال 1401 سال 1401 کلیه مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که برای درمان ناباروری خدمات ارائه می‌دهند. انعقاد قرارداد با موسسات بیمه اولیه. .

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا