اجتماعی

امکان اجرای طرح «بوم» در مدارس ابتدایی/ دلایل عدم اجرای گسترده این طرح

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح «بوم» به عنوان درس آزاد مرتبط با آداب و رسوم، آداب و رسوم، جغرافیای منطقه و محیط زیست منطقه در مدارس ابتدایی به جز دوره اول اجرا می شود، گفت: و مقطع متوسطه دوم به دلیل محدودیت های مادی و عملیاتی در مدارس گسترش چندانی پیدا نکرده است.

حمید ایزدانی در گفت وگو با شیمیشی. وی با اشاره به اینکه طرح «بوم» یک طرح آموزش و پرورش مدارس است، گفت: این طرح با توجه به شرایط منطقه و نیاز منطقه و برخورداری دانش آموزان بر اساس طرح مدرسه توسط مدیریت مدرسه اجرا می شود. مدیر و تصویب شورای مدرسه، از تقویت و گسترش مفاهیم حوزه». برنامه درسی رسمی با مطالب مختلفی سروکار دارد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در مقطع متوسطه اول و دوم انجام شد، بیان کرد: در مقطع متوسطه دوم با توجه به تجربیات گذشته، طرح ضعیف تری داشت چرا که بحث فعالیت های علمی انجام شد.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طرح بوم می تواند به وظایف ویژه در سطح هنرستان ها بپردازد گفت: به جز مقطع اول و دوم این طرح قابل اجرا است. در مدارس ابتدایی

ایزدانی با بیان اینکه این طرح از آداب و رسوم، آداب و رسوم، جغرافیای منطقه و محیط زیست منطقه به عنوان یک درس باز صحبت می کند، بیان کرد: محور آن مسائل سیاسی، فرهنگی، ورزشی، علمی و اقتصادی در حوزه های مختلف آموزشی است.

وی ویژگی اصلی طرح را متناسب با نیاز منطقه و تمرکز اصلی بر نیازهای بومی هر منطقه عنوان کرد و گفت: در منطقه ای موضوعات جالبی وجود دارد که شاید به آن توجه نشده است. در برنامه درسی مثلاً در رشته تربیت بدنی یک ورزش محلی در منطقه یا خیاطی سنتی، غذاهای سنتی، آداب و رسوم سنتی که در این طرح ذکر شده است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران نواحی می توانند با توجه به سلیقه خود این طرح را اجرا کنند ادامه داد: طرح بوم به شرایط مختلفی از جمله قدرت برنامه ریزی مدیر، آشنایی با طرح بستگی دارد. و خواسته اولیا و دانش آموزان به دلیل محدودیت های مالی و عملیاتی در مدارس، چندان گسترده و موفق نبوده و باعث شده است که در اهداف اعلام شده خود موفق نباشد.

ایزدانی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت های این طرح در خارج از مدرسه و در محیط مطالعه انجام می شود، تصریح کرد: ایجاد اردو یا بازدید از منطقه مستلزم هزینه های مالی بیشتر و هماهنگی مدیریت و اجرایی است و شاید یکی از دلایل آن همین باشد. شکست این طرح به دلیل بار مالی است.

به گزارش شیمیشی، یکی از طرح های مهارت آموزی بوم است که از دبستان شروع و تا پایان تحصیلات ادامه دارد. بوم نام یک برنامه ویژه مدرسه است که شامل 50 ساعت آموزش تایید شده در قالب آموزش برگردانده شده و 10 ساعت فوق برنامه در هر پایه برای مجموع 60 ساعت مهارت های مورد نیاز مدرسه و سازگار با برنامه درسی مدرسه است. آموزش داده می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا