اجتماعی

افزایش آلاینده ازن در هوای تهران

بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در 24 ساعت گذشته با توجه به افزایش دمای هوای پایتخت، میزان آلودگی ازن افزایش یافته و هوای نامناسب به ثبت رسیده است.

به گزارش شیمیشی شاخص آلودگی هوای پایتخت در 24 ساعت گذشته «ازن» به طور میانگین 166 بوده و هوای پایتخت در وضعیت بدی قرار دارد. در حال حاضر شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» به طور متوسط ​​85 است و کیفیت هوا قابل قبول است.

میانگین کیفیت هوای تهران از ابتدای امسال تاکنون 5 روز پاک، 76 روز قابل قبول، 10 روز بد برای گروه های حساس بوده است.

گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده و یک اکسیژن قوی است. اوزونی که روی زمین وجود دارد برای سلامتی انسان ها، حیوانات و گیاهان مضر است و به آن ازن بد و آلوده می گویند. این گاز مستقیماً در هوا آزاد نمی شود، اما در اثر واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در نور خورشید ایجاد می شود، بنابراین سطح ازن در تابستان و در اواسط روز بیشتر از زمان های دیگر است. گازهای خروجی از تاسیسات و نیروگاه های صنعتی، اگزوز موتور خودرو، بخارات بنزین و حلال های شیمیایی از منابع اصلی تولید آن هستند.

لازم به ذکر است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این طبقه بندی، از صفر تا 50 هوای «پاک»، از 51 تا 100 هوای «قابل قبول یا متوسط»، از 101 تا 150 «بد برای گروه های حساس»، از 151 تا 200 هوای «بد»، از 201 تا 300 هوا. شرایط کیفیت هوا “بسیار ضعیف” و 301 تا 500 “خطرناک”.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا