علمی و پزشکی

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – شیمیشی

این روزنامه قدیمی ترین روزنامه اسرائیلی است و به گفته دایره المعارف .dia Britannica، از همه معتبرتر است و بیشتر خوانندگان آن بی سواد هستند. این ویرایشگر از چند جهت مهم است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله روزنامه هاآرتص، فعالیت تمام 4300 پمپ بنزین در ایران به طور همزمان متوقف شد و تحویل سوخت به جایگاه ها متوقف شد. علت این حادثه که مشکلات زیادی را برای مردم ایران به همراه داشته، مدتی است در هاله ای از ابهام قرار دارد تا اینکه خبرگزاری فارسی که معمولا بیش از هرکس دیگری اطلاع دارد، به احتمال حمله سایبری اشاره کرد. اخیراً دبیر شورای عالی فضای سایبری ایران در گفت‌وگو با تلویزیون گفته است که حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها ممکن است توسط یک کشور خارجی صورت گرفته باشد، اما هنوز برای اعلام جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین شیمیشی باز هم اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مطلبی را در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل قبلاً در چندین حمله سایبری به ایران دست داشته است.

نیروگاه اتمی بوشهر: استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر ممکن است اولین مورد حمله سایبری اسرائیل به ایران باشد. استاکسنت بدافزاری بود که توسط دولت‌های آمریکا و اسرائیل ساخته شد و در سال 2010 به تاسیسات هسته‌ای ایران، به ویژه نیروگاه بوشهر، حمله کرد. یاهو نیوز بعداً ادعا کرد که به اصطلاح «بازی‌های المپیک» برای تضعیف برنامه هسته‌ای ایران نبود، بلکه هدف آن ضربه زدن به زمان‌بندی و اجرای تلاش‌های دیپلماتیک بود. ادوارد اسنودن، مامور سابق سیا که تعدادی از اسناد مربوط به فعالیت های اطلاعاتی ایالات متحده را فاش کرده است، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این بدافزار با همکاری آژانس امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل ساخته شده است.

– زیرساخت های مخابراتی: در سال 1397، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توییتی مبنی بر «حمله گسترده» به برخی زیرساخت های ارتباطی، مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل بوده است. به گفته غلامرضا سلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسونت» در «چند قسمت» انجام شده است.

– تأسیسات نظامی پارچین: در 4 مرداد 1378 انفجاری در پایگاه نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، مفسر سیاسی کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت بمباران شب گذشته در منطقه پارچین تهران به نظر “نتیجه یک حمله سایبری” بوده است.

– نیروگاه اتمی نطنز: 21 فروردین امسال حادثه ای در نیروگاه اتمی نطنز رخ داد. کانال دولتی اسرائیل کان روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در نیروگاه اتمی نطنز اقدامی اسرائیلی و نتیجه “حمله سایبری جدید به ایران” بوده است.

– تاسیسات بندر شهید ریسی: در 20 اردیبهشت ماه سال جاری حمله ای به ساختمان ها و جاده های بندر شهید ریسی انجام شد. واشنگتن پست روز دوشنبه 19 مه به نقل از یک مقام دولت آمریکا و مقامات “دولت خارجی” که نامشان فاش نشد، گزارش داد که حمله سایبری اخیر به ساختمان‌ها و جاده‌های بندر شهید رکائی در استان هرمزگان احتمالا توسط اسرائیل انجام شده است. .

البته حملات قبلی اسرائیل به کشور ما احتمالاً فقط به این موارد محدود نشده است.

برابری دو اتفاق و یک نکته عجیب

در 27 تیرماه امسال، نقصی جهانی در سیستم‌های رایانه‌ای شرکت راه‌آهن رخ داد که باعث تاخیر یا لغو صدها قطار و حتی ورود و خروج، مراکز فروش بلیط، خدمات الکترونیکی بار و مسافر و سایت شرکت راه‌آهن شد. دچار مشکل شدن. خبرگزاری آنلاین شیمیشی در همان روز با انتشار تصویری از حرکت خطوط ریلی ایران، از جمله خرابی جهانی در سیستم ریلی شرکت راه آهن، ناآرامی های بی سابقه ای را در ایستگاه های قطار سراسر کشور به وجود آورده است. بر روی تابلوی اطلاعات قطار پیام “قطارها به دلیل حملات سایبری تاخیر داشت”. پیام حاوی شماره تلفن نیز می باشد.

اما نکته عجیب در مورد حمله سایبری هفته گذشته این بود که در حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها همین عدد در پیامی روی صفحه نمایش داده شد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکایی – اسرائیلی “چک پوینت” در مورد حمله 4 ماه پیش، نشان داد که عامل خرابی گسترده در سیستم کامپیوتری شرکت راه آهن ایران، حمله سایبری گروه هکری به نام “ایندیرا” بوده است. . حمله اسرائیل کار یک گروه هکری مشکوک نبود.

بنابراین یک بعد کوچک یک نکته مهم را در این معادله آشکار می کند. : اسرائیل مدعی است که حمله اخیر کار اوست، در عین حال متن پیام حمله اخیر با متن پیام حمله قبلی همخوانی دارد و با منطق اسرائیل که ادعای انجام این حمله را دارد نمی تواند. این شباهت را با ادعای تصادفی بودن آن توجیه کنید. . این نیز نشان می دهد که یا هر دو حمله کار اسرائیل بوده و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت آن را بر عهده گرفته است یا هر دوی این حمله ها کار اسرائیل نبوده و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که کار او بوده است. به طور خاص، رویکرد هر دو حمله آسیب رساندن به پلت فرم خدمات عمومی است و هیچ یک از آنها هدفی نظامی ندارند، موضوعی که هاآرتص اخیراً به آن اذعان کرده است.

دشمنی دولت اسرائیل با مردم ایران؟

جامعه شناسان می گویند افکار عمومی در یک موقعیت ممکن است با انتقام از دشمن موافق باشد، در یک موضوع غیرنظامی یا دشمن در رفتار تلافی جویانه، مردم عادی و زندگی روزمره آنها را توجیه کند. باورش دردناکه بزرگان به یاد می آورند که زمانی که دولت بعث عراق از رویارویی خود مستاصل بود و با کمک کشورهای بزرگ، کورکورانه موشک های اسکاد بی را هدف قرار داد، عده ای به تدریج سرود «پاسخ موشکی» را سر دادند. انتقام ممکن است انتظار می رود. اما شکی نیست که کشوری که ابتدا در خصومت به مردم صدمه بزند بیش از هر زمان دیگری منفور خواهد بود.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت خدمات عمومی که به طور مستقیم با امنیت و امنیت همه مردم در ارتباط است، هرگز هدف حملات سایبری ایران به اسرائیل و حتی ایالات متحده نبوده است. البته ایران در سطح جهانی نیز در مورد سایبری حرف های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا با صدور بیانیه ای نسبت به حمله سایبری ایران هشدار داد و گفت: ایران برنامه سایبری قوی دارد و می تواند خود را توسعه دهد. . تهدیدی برای ایالات متحده “بدون”. در این بیانیه آمده است: «ایران حداقل می‌تواند برخی از زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده را برای مدت محدودی از بین ببرد». بنابراین رفتار اسرائیل نه تنها بازدارنده نیست، بلکه قابل تلافی نیست و نوعی ابتکار عمل برای تضعیف امنیت و ثبات مردم ایران است.

مشکلات ناشی از اشغال زیرساخت های عمومی را نمی توان مشکل ناشی از مجازات های همجنس گرایان دانست و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را می توان ابزاری دانست که تأثیر یکسانی بر جانمایی دارد. فشار بر سیستم ممکن است عده‌ای مجازات‌ها و مشکلات خود را با تصمیم‌های سیاسی مرتبط بدانند و آن را به انتخاب خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می‌تواند ادعا کند که مردم با مردم دشمنی و دشمنی دارند و در مقابل این نظام به حساب نمی‌آیند؟

ملت ایران پیش از این در جنگ 8 ساله نشان داده اند که به اتفاق آرا در برابر اشغال کشور خود مقاومت می کنند و متحدتر می شوند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم هدف یک کشور دشمن قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی خود از نظام حرکت دست به چنین کاری بزنند. این ادعا برخلاف پیام‌های دوستانه‌ای است که دولت اسرائیل گاه سعی می‌کند برای مردم ایران ارسال کند.

آب جمار و اینترنت ملی!

من همیشه بر استفاده از عبارت شبکه ملی اطلاعات به جای رمز شبکه ملی اینترنت (ایجاد اینترنت جهانی بر روی عموم) تاکید داشته ام (ساخت شبکه مستقلی که اطلاعات سازمان ها و ارگان ها و خدمات مستقل باشد. اینترنت) زیرا وزیر سابق فناوری اطلاعات نیز همین تفاوت را تایید کرده بود و اساساً دومی را دروغ گفته بود. با این حال، حمله سایبری اخیر نیز نقطه مهمی در زمان معضل اینترنت در کشور ما است. این روزها طرحی به نام حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس قفل شده است که هم اکنون در مرحله نهایی شدن است. افکار عمومی این طرح را به دقت دنبال می کنند و اگر برخلاف وعده مسئولان، عمداً دسترسی مردم به اینترنت ضعیف یا محدود شود، مخالفان زیادی از جمله آقای آخاترانی نماینده مردم تهران وجود دارد. مجلس شورای اسلامی و یکی از حامیان این طرح نیز به تعدد آنها اذعان داشتند.

تقارن موقت این حمله سایبری با شرایطی که برخی افراد در زیر سایه طرح شبکه ملی اطلاعات در شبکه ملی اینترنت جست و جو می کنند، از جمله احتمالات، این احتمال را تقویت می کند که مخالفان محدودیت از این سایبر استفاده کنند. حمله ها دلیلی ضروری هستند، جدا از اینکه مستقیماً امنیت و آرامش مردم را مورد حمله قرار می دهند، قطعاً در سرکوب مخالفت آنها با ممنوعیت ها بی تأثیر نیستند.

1717

دکمه بازگشت به بالا