اجتماعی

از مدیریت صحیح آب تا کاهش آلودگی هوا؛ ۸ مطالبه محیط زیستی از دولت چهاردهم

پایان این هفته آغاز مرحله جدیدی از مدیریت قوه مجریه است و مردم رئیس دولت چهاردهم را برای مدت چهار سال انتخاب می کنند. فرد در کنار کابینه خود باید برنامه ریزی جامعی برای مدیریت چالش های زیست محیطی کشور مانند کاهش منابع آب، تغییرات آب و هوایی و … داشته باشد.

به گزارش خبر شیمیشی یکی از مشکلاتی که کشور در 50 سال گذشته با آن مواجه بوده است، شرایط حساس اقتصادی، سیاسی، امنیتی و… است. به گفته حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، اگر به پایداری درازمدت زمین فکر کنیم، دولت چهاردهم باید محیط زیست را یکی از مشکلات اصلی و اصلی کشور بداند. همیشه به این موضوع فکر کنید محیط زیست به عنوان یکی از موضوعات اصلی و مهم کشور در همه موارد توجه به سیاست ها و برنامه ها.

مدیریت صحیح منابع آب

یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی در کشور آب است. به لطف بارندگی بهاری کمبود بارندگی در اکثر نقاط کشور جبران شد. اما برخی از استان ها وارد چهارمین سال خشکسالی شده اند.

محمد موبی – رئیس کمیته محیط زیست شورای اشتغال – مدیریت و استفاده از “آب” را یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی در کشور می داند و می گوید: با توجه به اینکه میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی باعث افزایش سطح آب شده است. 150 میلیارد مترمکعب منفی باشد و شاهد غرق شدن دشت های زیادی هستیم، دولت بعدی باید به حوزه آب اهمیت جدی بدهد.

به گفته وی، در چنین شرایطی دولت چهاردهم باید بر اساس اصل 110 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت آب عمل کند.

حفاظت از اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری

اکبری منابع زمین و کاهش آلودگی زمین را از جمله مواردی دانست که باید در دولت چهاردهم مدنظر قرار گیرد.

با توجه به اینکه تنها نیمی از اراضی ایران زیر «خاک» است و 18 میلیون هکتار از آن قابل استفاده کشاورزی است و تنها یک سوم این اراضی درجه یک و مرغوب برای کشاورزی است، «تغییر کاربری» مرتع است. و عرصه های جنگلی به ویژه در استان های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه است. مجابی موضوع «تغییر کاربری» را یکی از موضوعاتی می داند که دولت چهاردهم باید به آن فکر کند و برای آن چاره اندیشی کند.

بیشتر بخوانید:

4 توصیه زیست محیطی به دولت چهاردهم

دولت چهاردهم باید به حفاظت از منابع آب و زمین و تنوع محیط زیست اهمیت دهد

تابستان در این کشور گرمتر از شرایط عادی است

برنامه ریزی برای کاهش پیامدهای تغییرات آب و هوایی

این روزها یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی در جهان تغییرات اقلیمی است که باعث خشکسالی، سیل، گرمای شدید و بارندگی های نابهنگام می شود، در حالی که دمای هوا در ایران نیم درجه بالاتر از حد نرمال است. در نتیجه می تواند آسیب جدی به کشور وارد کند.

در این شرایط به گفته الی سلاجقه – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – موضوع تغییر اقلیم به طور کامل به سازمان محیط زیست و مرجع ملی تغییر اقلیم این سازمان محول شده است، بنابراین هرگونه بحث و مذاکره با کشورهای دیگر دنیا در این زمینه باید در قالب این اقتدار ملی باشد. بر اساس برنامه هفتم توسعه، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است در دو حوزه اصلی فرهنگ سازی و مناسب سازی در حوزه تغییرات اقلیمی، بین نهادهای مسئول و موثر هماهنگی لازم را انجام دهد.

بر این اساس دولت چهاردهم باید به اهمیت پیامدهای تغییر اقلیم و وجود سند فوق در جهت کاهش این پدیده توجه ویژه داشته باشد.

کاهش آلودگی هوا

یکی از پیامدهای خشکسالی، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و عدم پرداخت هزینه های زیست محیطی، تشکیل کانون های گرد و غبار است که باعث آلودگی هوا می شود، البته بخشی دیگر از آلودگی هوا ناشی از استفاده از حامل های انرژی است.

به گفته موكبي، در سياست اصلاح الگوي مصرف و سياست انرژي بر كاهش مصرف انرژي كشور به نصف نرخ فعلي تاكيد شده است اما به دليل عوامل متعددي از جمله اقتصاد اين هدف محقق نشده است. عوامل. تاکید بر مصرف انرژی و رفع آلایندگی در انواع خودروهای تولیدی کشور کم است، بنابراین دولت آینده باید برای رفع این مشکل تلاش کند تا قانون هوای پاک هر چه سریعتر اجرایی شود.

مدیریت صحیح گونه های در حال انقراض

یکی از موضوعات مهم در حوزه حیات وحش، گونه های در حال انقراض است. از 1036 گونه جانوری مهره داران در کشور، 75 گونه در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند. گوسفند و بز آسیایی بسیار بدتر هستند، بنابراین حدود 19 بز و 25 بز در آن کشور شمارش شده است.

تخریب زیستگاه یکی از عواملی است که در انقراض گونه های مختلف دارای گونه تأثیر می گذارد. راه سازی، معدن، چرای بی رویه، تغییر کاربری زمین به شدت به زیستگاه های حیات وحش آسیب می رساند و باعث تکه تکه شدن و انزوای زیستگاه می شود به گونه ای که گونه در زیستگاه به دام می افتد و در نتیجه جفت گیری و یافتن طعمه با مشکل مواجه می شود. در این شرایط لازم است دولت چهاردهم به نحوی از تعرض به محیط زیست و سایر عوامل موثر بر کاهش گونه های جانوری جلوگیری کند تا گونه های در حال انقراض کشور به سرنوشت خود دچار نشوند. شیر ایرانی و پلنگ مازندرانی.

فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم در زمینه محیط زیست

یکی از راه های حفاظت از گونه های جانوری، آب و خاک و… فرهنگ سازی در حفاظت از محیط زیست است. به گفته اکبری، بر اساس اصل 50 قانون اساسی، فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های ایشان در خصوص محیط زیست و بسیاری از اسناد و تجربیات جهان، مشارکت و دوستی مردم می تواند موجب حفاظت بهتر شود. از محیط زیست زیربنای وجود و مشارکت مردم فرهنگ سازی است بنابراین ما نیازمند حرکت فرهنگی در حوزه محیط زیست هستیم.

تاکید می کند: برخی از تصمیم گیران و تصمیم گیران دستگاه های عمرانی و عمرانی توجه کافی و لازم را به محیط زیست به عنوان هدف اصلی و موضوعی مهم در برنامه ها، سیاست ها و اجرای پروژه ها ندارند، زیرا فرهنگ زیست محیطی رعایت نشده است. به درستی اجرا شود. دوران کودکی و جوانی در آنها باید از نظر محیطی فرهنگ سازی شود.

مشارکت مردم یکی از موضوعات مهم در حفاظت از محیط زیست است که به گفته اکبری اراده و اراده جدی در برخی اقشار متوسط ​​در دستگاه های اجرایی برای سپردن کار به مردم وجود ندارد.

ضرورت مدیریت یکپارچه منابع زیستی کشور

بر اساس این گزارش، در فهرست مطالبات زیست محیطی دولت چهاردهم می توان به تلاش برای صرفه جویی در مراتع کشور، تامین تجهیزات لازم برای پایش جنگل ها و مراتع برای جلوگیری از آتش سوزی در آنها و اهمیت دادن بیشتر به چالش های قانونی اشاره کرد. محیط بانان، اما شرط لازم برای کاهش بیشتر مشکلات زیست محیطی کشور، «مدیریت یکپارچه منابع زیستی کشور» است.

به گفته اکبری، وقتی آب، خاک، گیاه و در نهایت تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی با ابزارهای مختلف مدیریت شود، هرگز به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. هرچه این مدیریت ها یکپارچه تر باشند، نتایج بهتری به دست می آوریم زیرا این عناصر تأثیرات متقابل دارند.

بیشتر بخوانید:

۷۵ گونه از جانوران ایرانی در فهرست «قرمز».

بیش از 80 درصد آتش سوزی ها در مناطق طبیعی سطحی بودند

آژانس محیط زیست مرجع ملی تغییر اقلیم است

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا