اقتصادیترندهای کسب و کار

آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال بیت کوین (0 تا 100 رایگان)

پدر علم تحلیل تکنیکال کیست؟

نخستین استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال به قرن هفدهم میلادی در آمستردام و قرن هجدهم میلادی در ژاپن برمی‌گردد. چارلز داو (Charles Dow)، خالق میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) و بنیان‌گذار وال استریت ژورنال، تحلیل تکنیکال را معرفی کرد. آقای داو جزو نخستین افرادی بود که رفتارهای قیمتی مشابه بین دارایی‌های خاص را درک کرد؛ رفتارهایی که از یک روند مشخص تبعیت می‌کردند. دستاوردهای این فرد تئوری داو (Dow Theory) نام‌گذاری شد که پایه و اساس تحلیل تکنیکال امروزی محسوب می‌شود.

طی اولین سال‌های ظهور آنالیز تکنیکال، روش‌های موجود ابتدایی بود و تمام محاسبات به شکل دستی، روی صفحات کاغذ، صورت می‌گرفت. به‌لطف پیشرفت فناوری و ظهور ابزارهای کامپیوتری قدرتمند برای محاسبات مدرن و پیچیده، تحلیل تکنیکال با سرعت بیشتری گسترش پیدا کرد و اکنون یکی از ابزارهای مهم عده زیادی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران محسوب می‌شود.

چه انتقاداتی به تحلیل تکنیکال وارد می‌شود؟

آنالیز تکنیکال پراستفاده‌‎ترین روش به منظور خرید و فروش دارایی‌ها در بازارهای مختلف محسوب می‌شود، با این حال به نظر برخی متخصصان، تحلیل تکنیکال غیر قابل اطمینان و بحث برانگیز است. این دسته افراد، از روش نام برده به عنوان پیش‌گویی خودآموز (Self-Fulfilling Prophecy) و توجیه رفتار خود یاد می‌کنند. طبق پیش‌گویی خودآموز، یک رویداد زمانی رخ می‌دهد که تعداد بسیار زیادی از مردم چنین اعتقادی داشته باشند. به عبارتی، عده زیادی به وقوع پیوستن آن رخداد را متصور شوند.

منتقدها در این رابطه عقیده دارند در بستر بازارهای مالی، در صورتی که عده بسیار زیادی از تریدرها و سرمایه‌گذاران روی یک نوع از ابزار مانند خطوط حمایت و مقاومت متمرکز شده باشند، احتمال عملکرد بهتر آن افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی دیگر با افراد حامی تحلیل تکنیکال رو به رو هستیم که عقیده دارند هر فرد چارتیست و نمودارشناس، دارای روش منحصربه‌فرد خود برای تحلیل نمودارها است و در نگاه کلان، ممکن نیست که تعداد زیادی از تریدرها، اندیکاتورها و استراتژی یکسانی را به منظور خرید و فروش دنبال کنند.

تعریف نمودار قیمت و انواع آن

نمودار قیمت (Price Chart) نموداریست که تغییرات قیمت یک دارایی مانند سهام، ارز، کالا و… را به صورت گرافیکی نشان می‌دهد. در این نمودار، محور عمودی به قیمت دارایی و محور افقی به زمان اشاره دارد. تغییرات قیمت در طول زمان به صورت نقاط، خطوط و شمع‌های ژاپنی (Candlestick) نمایش داده می‌شود.

نمودار قیمت می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای تحلیل بازار استفاده شود. تحلیل‌گران با استفاده از این نمودارها می‌توانند الگوهای مختلفی را تشخیص داده و با استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال، پیش‌بینی‌هایی درباره روند قیمت‌های آتی دارایی‌ها را انجام دهند. همچنین، این نمودارها می‌توانند به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری درباره ورود یا خروج از بازار نیز مورد استفاده قرار گیرند.

انواع نمودار قیمت مورد استفاده در تحلیل تکنیکال

از نمودارها برای نمایش گرافیکی اطلاعات قیمت در بازه‎های زمانی مختلف استفاده می‌شود. پرکاربردترین نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال عبارتند از:

✔️ نمودار خطی

✔️ نمودار میله ای

✔️ نمودار کندل استیک

نمودار خطی

نمودار خطی ساده‌ترین نوع نمودار برای نمایش قیمت در بازه‌های زمانی مختلف است. این نمودار قیمت پایانی نماد مورد نظر را در تایم‌فریم مشخص، نمایش می‌دهد.

مفاهیم مهم برای یادگیری تحلیل تکنیکال در سطح پایه

در این قسمت به سراغ مفاهیم و اطلاعاتی می‌رویم که برای داشتن یک تحلیل ساده باید آنها را بشناسید و به کاربردشان پی ببرید. همراه ما باشید که قرار است به اطلاعات مهمی اشاره کنیم.

معنای حجم در تحلیل تکنیکال چیست؟

به تعداد معاملاتی که در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌شوند، حجم می‌گویند. حجم معاملات از مهم‌ترین مفاهیمی است که در تحلیل تکنیکال مورد اهمیت واقع شده است. چون برای تأیید روندها و الگوها در دستور کار قرار دارد و باید از آن استفاده کرد.

زمانی که یک دارایی مانند ارزهای دیجیتال با حجم نسبتاً بالایی به بالا یا پایین حرکت کند، حجم معاملاتی قوی تلقی می‌شود. تحلیل گران با ارزیابی حجم معاملات به بررسی روند در آینده می‌پردازند تا حرکت آن را پیش‌بینی کنند. اگر بخواهیم به بخش کوچکی از آن اشاره کنیم می‌توان گفت زمانی که حجم در روند صعودی قرار دارد، اگر ناگهان کاهش داشته باشد، معمولاً نشان‌دهنده پایان روند صعودی است.

سطح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

حتماً زمانی که در مورد نمودارهای مختلف از جمله بیت کوین و اتریوم و … صحبت می‌شود، واژه‌هایی مانند خطوط حمایت و مقاومت به گوشتان می‌خورد. اما خط حمایت چیست؟

تعریف خط حمایت و مقاومت: خط حمایت درواقع خط یا قیمتی است که اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهد؛ زیرا تقاضا به میزان کافی قدرت دارد تا از کاهش قیمت جلوگیری کند. در اصل زمانی شاهد این رویداد هستیم که قیمت یک رمزارز به نقطه ارزان‌تری از ارزش واقعی خود برسد. به دنبال آن خریداران زیادی مانند سرمایه‌گذاران برای ورود اقدام می‌کنند.

خط مقاومت برخلاف خط حمایت عمل می‌کند و تمامی حرکات آن برعکس خط حمایت می‌باشد.

دوره آموزشی ارز دیجیتال

دوره‌ آموزشی ارز دیجیتال عموماً به شما اطلاعات و مفاهیم اساسی درباره ارز دیجیتال، فناوری بلاکچین، تجارت و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، امنیت و حفاظت از ارزهای دیجیتال و موضوعات مرتبط را ارائه می‌دهند. در ادامه، چند نمونه از دوره ارز دیجیتال را برای شما ذکر می‌کنم:

دوره ارز دیجیتال و بلاکچین توسط مهندس رضاکلانتر ارائه می‌شود و به شما درکی عمیق از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین می‌دهد. شامل ویدیوهای آموزشی، سوالات و تمرین‌های عملی است.

دوره رمز ارز و بلاکچین توسط مهندس رضا کلانتر ارائه می‌شود و به شما درک مفصلی از رمزارزها، بلاکچین و اثرات آن در صنعت و مالیات را می‌دهد. در دوره، مطالب تئوری و نمونه‌های عملی بررسی می‌شوند.

دوره نوسان گیری ارز دیجیتال

دوره نوسان گیری ارز دیجیتال (Volatility) در مورد ارزهای دیجیتال معمولاً به بررسی تغییرات قیمت قابل توجه و پرش‌های ارزش این ارزها در بازار می‌پردازد. چون ارزهای دیجیتال معمولاً بازارهای نسبتاً جوان و کمتر تنظیم شده‌ای دارند، بنابراین نوسان‌گیری آنها به شدت می‌تواند افزایش یا کاهش قیمت را در طول زمان نشان دهد.
در دوره‌ نوسان‌گیری ارز دیجیتال، موارد زیر ممکن است مورد بررسی قرار بگیرند:

در دوره نوسان گیری ارز دیجیتال ، روش‌های تحلیل فنی برای پیش‌بینی و تحلیل نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرند. از جمله روش‌های معروف در این زمینه می‌توان به الگوهای قیمت، شاخص‌های تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی اشاره کرد.

در دوره ارز دیجیتال ، عواملی که می‌توانند تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، خبرها، رویدادها، تغییرات در قوانین و مقررات، عملکرد بازارهای دیگر و عوامل روانشناختی ممکن است به نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند.

منابع: https://donyaye-arzdigital.com/

دکمه بازگشت به بالا