آموزش تحقیق کلمات کلیدی
همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در نوار جستجو آغاز میشود. بیشتر عبارتهایی که تایپ میشوند همان کلمات کلیدی هستند که همه دنبالشان میگردند تا بهترینشان را سوا کنند؛ چرا؟ اصلاً این کلمهها چه هستند که اینقدر طرفدار دارند؟ به چه درد میخورند و چگونه میتوان آنها را یافت؟ در این مقاله قرار است وارد دنیای کلمات کلیدی شویم، ببینیم آموزش تحقیق کلمات کلیدی چیست و به همه این سوالات پاسخ دهیم.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
به گفته سپید آکادمی تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلمه یا عبارت در گوگل است؛ به کمک این تحقیق شما میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ حتی میفهمید که کدام یک از این موضوعات برای آنها بیشتر اهمیت دارد؟ چه کلماتی برای کسب و کار شما مهمتر است و ارزش بیشتری دارد. چه تعدادی از آدمها به موضوع کسب و کار شما علاقهمند هستند و محصولات و خدمات شما را جستجو میکنند. حتی میتوانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه (که یعنی بازار شما چقدر رشد دارد.)
یعنی نمیشود این کلمات را حدس زد؟
چرا میشود. اما ممکن است مناسبترین و ارزشمندترین آنها نباشد؛ پس بنظرم بیگدار به آب نزنید و اصولی پیش بروید بهتر است چون استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتواند وبسایت شما را به سقف نتایج گوگل بچسباند و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است سایت شما از عرش به فرش برساند.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
به نقل از فرین آکادمی تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین و سودآورترین فعالیتها در است این تحقیق فقط برای جذب بازدیدکننده در سایت انجام نمیشود، بلکه هدفش، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان مفید است و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند. در واقع شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات و کلمات کلیدی، شما را بهبود میدهد، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.
در نگاه کلیتر با تحقیق درباره کلمات کلیدی میتوانید تغییرات در تقاضای بازار را پیشبینی کنید، به این تغییرات واکنش مناسب نشان دهید، و کالاها، خدمات و محتوایی تولید کنید که مردم به دنبالشان میگردند.
خب برویم سراغ ادامه کار تا قدم به قدم با نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان ارزشمندی کلمات برای کسب و کار آشنا شویم.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
اگر میخواهید درباره کلمات کلیدی و کار با ابزارها، همه چیز را یاد بگیرید ما در دوره به صورت عملی به شما آموزش خواهیم داد.
تحقیق کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر
در صفحۀ بعدی ابتدا روی Discover new keywords کلیک و بعد کلمات کلیدی مرتبطی را که فکر میکنید مهم هستند وارد کنید. فکر کنید ببینید کاربران با چه عبارتهای ممکن است کسب و کار شما را جستجو کنند؛ همه آنها را در این قسمت وارد کنید.
نکته: همه کاربران مثل هم فکر نمیکنند. مثلاً برای یکی کلمه «گوشی» جا افتاده است برای دیگری کلمه «موبایل». اگر کسب و کار شما خرید و فروش تلفن همراه است، در تحقیق کلمات کلید هر دوی اینها را بررسی کنید.
ما در اینجا فروش عسل را در نظر گرفتیم و چند کلمه مربوط به آن را در کیورد پلنر وارد کردیم.
با کلیک بر روی get result، در صفحۀ بعدی، تعداد دفعاتی که هر کدام از عبارتها در ماه جستجو میشوند به شما نشان داده میشود.
همانطور که میبینید این سه عبارت زیاد جستجو میشوند. علاوهبر ایدههایی که خودتان به کیورد پلنر دادهاید، یک سری کلمات کلیدی مرتبط دیگر را هم میبینید. حالا شما لیستی از کلمات کلیدی مرتبط دارید که تعداد جستجوی آنها در ماه توسط کاربران مشخص است. گزینههایی را که فکر میکنید مهم هستند و در آینده از آنها استفاده خواهید کرد را تیک بزنید.
ابزار Kwfinder
یکی دیگر ابزارهای تحقیق درباره کلمه کلیدی، ابزار KWFinder است. این ابزار هم مانند کیورد پلنر هم میانگین جستجو کلمه کلیدی در ماه، ترند بودن کلمه، سختی کلمه کلیدی و کلمات مرتبط را به شما نشان میدهد . ولی همانطور که گفتیم این ابزار رایگان نیست و شما باید با تثبت نام و پرداخت هزینه برای خود اکانت تهیه کنید.
کار با kwfinder بسیار ساده است، کافی است وارد اکانت خود شده و زبان متن را به فارسی تغییر دهید تا فقط کلمات فارسی را جستجو کند؛ سپس کلمه کلیدی را در قسمت جستجو وارد کنید؛
امکان انتخاب کلمه کلیدی و زبان فارسی در KWFinder
سایر اطلاعاتی که ابزار KWFinder در تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد. در تصویر زیر سمت راست روند جستجوی کلمه در ماههای مختلف نشان داده شده است. در سمت چپ سختی سئو کلمه را میبینید. هر چه سختی سئو بالاتر باشد، یعنی کسب رتبه در کلمه مورد نظر سختتر است.
چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟
یک کلمه کلیدی برای سایت شما چقدر اهمیت دارد؟ برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین کفش دارید، آیا مشتریان شما با جستجوی عباراتی مثل «کفش قهوهای» یا «کتانی سفید» وارد وبسایت شما شدهاند؟
کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند، معمولاً در دسترس وبمسترها قرار دارند و ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار میدهند. با این حال، این ابزارها نمیتوانند به ما نشان دهند که ترافیکی از این جستجوها با سایتمان روانه میشود چقدر ارزش دارد.
برای درک ارزش کلمات کلیدی، ابتدا باید درک درستی از وبسایت خود داشته، فرضیاتی را در نظر گرفته، آن فرضیات را آزمایش کرده و کار را دوباره تکرار کنیم.
فرآیند ارزشیابی یک کلمه کلیدی
برای اینکه ببینید یک کلمه کلیدی چقدر برای کسب و کار شما ارزشمند است، میتوانید کارهای زیر را انجام دهید.
از خودتان بپرسید …
آیا کلمه کلیدی مورد نظر، مرتبط با محتوای شما است؟ آیا افراد با جستجوی این کلمه آنچه میخواهند را در سایت شما پیدا خواهند کرد؟ آیا از آنچه پیدا میکنند، راضی خواهند بود؟ اگر جواب تمامی این پرسشها «مثبت» است، میتوانید به مرحله بعدی بروید.
کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید
کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید که گوگل در نتایج کسبوکارهای مشابه شما را نشان میدهد یا نه؟ اینکه کدام وبسایتها از کلمات کلیدی موردنظر شما سود میبرند، به شما کمک میکند دید بهتری به این بازار رقابتی داشته باشید. همچنین، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به اهدافتان چه مسیری را باید طی کنید.
آیا به تبلیغات بالا و سمت راست در صفحات نتایج جستجو دقت کردهاید؟ بسیاری از این تبلیغات از کلمات کلیدی ارزشمند استفاده میکنند. کاری که باید انجام بدهید این است که در تبلیغات خود در صفحۀ نتایج جستجو باید به سراغ کلماتی بروید که بیشترین احتمال جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را دارند.
از گوگل ادز استفاده کنید
یکی از راههایی که میتواند به شما کمک کند که بفهمید کدام کلمات برای کسب و کار شما ارزشمند است و در بهتر شدن فروشتان موثر است، استفاده از تبلیغات گوگل است؛ اما باید به یک نکته توجه داشته باشید؛ از آنجایی که راهاندازی کمپین گوگل ادز برایتان هزینه دارد، شما باید یک کمپین بهینه با مدیریت صحیح داشته باشید تا با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم فروشتان بهتر شود و هم بفهمید که روی کدام کلمات فروش بیشتری داشتهاید.
برای مثال، فرض کنید که شما سایتی در زمینه فروش لپ تاپ دارید که کلمات کلیدی زیر را برای سایت خود استفاده میکنید.
- لپ تاپ
- خرید لپ تاپ
- قیمت لپ تاپ
- لپ تاپ ایسوس
- مدلهای جدید لپ تاپ
بر اساس جستجوی این کلمات کلیدی، سایت شما 5000 بار در نتایج گوگل نشان داده شده است و از این طریق 1000 نفر وارد سایت شما شدهاند؛ در نهایت 100 نفر از این بازدیدکنندگان از سایت شما خرید کردهاند.
شما میتوانید ببینید که این 100 نفر خریدار با جستجوی کدام کلمهها وارد شایت شما شدهاند یا به عبارتی هر کلمه چند نفر مشتری برای شما به همراه داشته است.
مثلا از این 100 نفر، 50 نفر با جستجوی کلمه «خرید لپتاپ»، 20 نفر «قیمت لپ تاپ»، 15 نفر «لپ تاپ ایسوس»، 10 نفر «مدلهای جدید لپ تاپ» و 5 نفر «لپ تاپ» وارد سایت شده و در نهایت خرید کردهاند. حالا شما میدانید که کلمه «خرید لپ تاپ» برایتان چقدر برای کار شما ارزشمند است، چون با این کلمه فروش بیشتری داشتهاید.
به دست آوردن چنین اطلاعاتی، یکی از اصلیترین جذابیتهای گوگل ادز است. الکی نیست که تجارتها عاشق بازاریابی موتورهای جستجو هستند!
آیا کلمات کلیدی طولانی هم لازم است؟
برمیگردیم به مثال کفش فروشی آنلاین. آیا خوب است که برای کلمه کلیدی «کفش» رتبه اول را داشته باشیم یا خیر؟
پرداختن به کلمات کلیدی که روزی 5000 بار یا حتی 500 بار جستجو میشوند به نظر فوقالعاده میآید اما در واقعیت، این جستجوها حداکثر 30% جستجوهای انجام شده در فضای وب را تشکیل میدهند. 70% باقیمانده در واقع چیزی هستند که به آنها میگوییم. این دنباله شامل صدها میلیون جستجوی یکتا است که شاید روزانه تنها به تعدادی انگشتان شمار جستجو شوند اما در مجموع، اکثر جستجوهای آنلاین در اینترنت را تشکیل میدهند.
درس دیگری که بازاریابان جستجو آموختهاند این است که کلمات کلیدی طولانی معمولاً نرخ تبدیل بهتری دارند زیرا در چرخههای تبدیل یا خرید، بیشتر دیده میشوند. شخصی که عبارت «کفش» را جستجو میکند، معمولاً در حال وبگردی بوده و قصد خرید ندارد، اما اگر عبارت جستجو شده چیزی مثل «قیمت کفش آدیداس سایز 42» باشد، این فرد احتمالاً به دنبال خرید کفش است.
فهمِ منحنی تقاضای جستجو بسیار مهم است. در تصویر زیر، یک نمودار تقاضای جستجو را آوردهایم که تعدادی کوئری را در حال فرستادن ترافیک نشان میدهد، در کنار حجم عبارات و کلماتی در طول یک ماه جستجو میشوند.