۷ علامت که نشان می‌دهد به فقر آهن مبتلا هستید

کم خونی فقر آهن یکی از بیماری های شایعی است که گروه های سنی مختلف را درگیر می کند. علل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها اشتباهات غذایی است.

به گزارش شیمیشی، گفته می شود زنان در سنین باروری بیشتر در معرض کمبود آهن هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده بیان می کند که زنان 19 تا 50 ساله باید روزانه 18 میلی گرم آهن دریافت کنند. این مقدار در زنان باردار 27 میلی گرم و در مردان بالغ 8 میلی گرم است.

طبق اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، کمبود آهن در بدن می تواند با علائم غیرعادی زیر خود را نشان دهد:

خستگی: در بیماران مبتلا به کمبود آهن، تعداد گلبول های قرمز برای رساندن اکسیژن به اندام های حیاتی بدن کاهش می یابد. این کمبود اکسیژن با علائم مبهمی مانند خستگی، سردرد، ضعف خود را نشان می دهد.

_ بی نفس: برخی از محققان دریافته اند که افراد مبتلا به کمبود آهن از تنگی نفس رنج می برند. از آنجایی که ماهیچه ها نمی توانند اکسیژن کافی برای انجام فعالیت های معمولی مانند راه رفتن دریافت کنند، در تلاش برای جبران کمبود اکسیژن که باعث تنگی نفس می شود، سرعت تنفس افزایش می یابد.

_ سندرم پای بی قرار: سندرم پای بی قرار یک اختلال در سیستم عصبی است و با بی حسی در ساق پا یا نیاز شدید به حرکت دادن پاها در هنگام استراحت مشخص می شود. این بیماری می تواند باعث کاهش کیفیت خواب شود. سندرم پای بی قرار یکی از علائم کمبود آهن است.

_ ریزش مو: وقتی اکسیژن کافی به فولیکول های مو به دلیل کم خونی فقر آهن نرسد، فرد دچار ریزش مو می شود و تا زمانی که این کمبود آهن درمان نشود، موهای از دست رفته دوباره رشد نمی کنند. همه افراد روزانه مقداری مو از دست می دهند، اما افزایش میزان ریزش مو و کاهش بازسازی یکی از علائم کم خونی فقر آهن است.

عفونت های رایج: آهن نقش کلیدی در حفظ یک سیستم ایمنی سالم دارد. زیرا سطح کافی آن در بدن استعداد ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

میل به خوردن چیزهای عجیب و غریب: هوس خوردن غذاهای عجیب و غریب یا حتی اقلام غیرغذایی مانند میل به یخ، خاک رس، خاک، گچ یا کاغذ از جمله مواردی است که افراد مبتلا ممکن است تجربه کنند و می تواند نشانه کمبود آهن باشد.

کنجکاوی: کمبود اکسیژن در بافت های بدن ناشی از کمبود آهن باعث اضطراب می شود. با این حال، هنگامی که سطح آهن بهبود یابد یا درمان شود، این مشکل اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا