۴ هزار خدمت دولتی می‌تواند غیر حضوری شود/ تنوع شیوه ورود به دولت باید به حداقل برسد

شیمیشی/خوزستان رئیس سازمان خدمات اداری و کاری گفت: در زمینه جذب سرباز در دستگاه های اجرایی تلاش شده تا تنوع ورود به دستگاه های اجرایی کاهش یابد تا انواع قراردادها و طرح های شرکت ها وجود نداشته باشد. ; برای اینکه سیستم ارزیابی و جبران خدمات آنقدر دور نباشد، باید تا حد امکان مدلی ایجاد کنیم.

میشم لطیفی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان که امروز (22 آذر) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم طوفانی که از مسجد اقصی شروع شده باعث وزش باد در حرم شود. باشد که مسجد و خداوند توفیق همه مبارزان اسلام را بیفزاید و به ظالمان حکومت خودگردان فلسطین احترام و شکیبایی بیشتری عنایت فرماید.

به گزارش شیمیشی، وی افزود: رهبری 5 مرحله را در خصوص انقلاب در یک نظام مطرح کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرحله نظام سازی فرا می رسد و در این مرحله بلافاصله قانون اساسی تهیه و اجرا شد. مرحله بعدی ساخت دولت است که انقلاب را می توان در ساختارهای اداری دید.

رئیس سازمان امور اداری و کاری کشور تصریح کرد: در مرحله دولتی شدن کمی متوقف شده ایم و به تعبیر ایشان روند دولت سازی کمی بیشتر طول کشیده است. مرحله بعدی ساخت جامعه و آخرین مرحله ساخت تمدن است.

لطیفی یکی از وظایف تشکیل دولت را وظیفه سازمان اداری و کاری عنوان کرد و گفت: این سازمان از سال 1345 وجود داشته و مستشاران آمریکایی در آن حضور داشتند. در این دوره تعدادی از نیروهای آموزش عالی برای تکمیل تحصیلات خود به آمریکا اعزام شدند تا در استقرار نظام و استقرار حکومت نقش آفرینی کنند. در عین حال یکی از نگرانی ها بحث گسترش، بی نظمی و فساد در سیستم اداری بوده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اسلامی دارای سه نشانه است ادامه داد: اگر بخواهیم الگوی مدیریت اسلامی داشته باشیم باید به تجربه انسان، محیط و نیاز خود نگاه کنیم. یکی از نشانه های حکومت اسلامی، عدالت در ابعاد مختلف است که ما از آن دور هستیم و باید خود را بسنجیم. دومین شاخص تولید در مناطق مختلف است.

رئیس سازمان خدمات اداری و کشوری با انتقاد از بی کیفیتی غذا از دانش آموزان گفت: تولید ساده به این معناست که گاهی کیفیت را با قیمت کمتری افزایش می دهند. گاهی اوقات بهره وری مستلزم نوآوری است.

همچنین فرمود: نشانه سوم، پایه و اساس مردم است. اگر دولت کارهایی انجام دهد، دولت کارهای گران قیمت انجام خواهد داد. یعنی هزینه انجام کار زیاد می شود، بنابراین دولت نمی تواند کاری برای افزایش رضایت مردم انجام دهد.

لطیفی تصریح کرد: در دو سال گذشته دو سه موضوع برای ما بسیار مهم شده است. دولت هوشمندتر و الکترونیکی‌تر در اولویت این حوزه است تا دسترسی عمومی به نهادهای اداری کاهش یابد. زیرا با امکانات حضوری نمی توان کیفیت ارائه خدمات را سنجید. از سوی دیگر، گاهی اوقات در نقطه مرجع تبادل و فساد وجود دارد. پس دولت باید به اندازه یک نماد روی تلفن همراه خود باشد تا مردم بتوانند در 24 ساعت شبانه روز خدمات دریافت کنند.

وی همچنین گفت: اکنون دولت بیش از 5000 خدمت به مردم ارائه می دهد و بیش از 4000 خدمت بدون مراجعه مردم به دستگاه های اجرایی و از طریق فناوری قابل ارائه است. برخی خدمات حضوری باید حذف شود که در نامه عمومی مخالف مقاومت منتشر کرده ایم. هر جا اینترنت وجود دارد، خدمات آفلاین و در جاهایی که اینترنت وجود ندارد، باید از طریق پیشخوان خدمات ارائه شود و به این وسیله عدالت، بهره وری و رضایت مردم محقق می شود.

رئیس سازمان خدمات اداری و کارگری تصریح کرد: در خصوص استخدام در دستگاه های اجرایی تلاش شده راه های مختلف ورود به دستگاه های اجرایی کاهش یابد تا انواع قراردادها و طرح های شرکت ها وجود نداشته باشد. برای اینکه سیستم ارزیابی و جبران خدمات آنقدر دور نباشد، باید تا حد امکان مدلی ایجاد کنیم.

لطیفی تصریح کرد: از سال 1383 تا 1400 آمار دقیقی از کارکنان دولت دریافت نکرده ایم. اولین تقویم آماری کارکنان دولت سال گذشته منتشر شد. در سیستم اداری اولین مسئله این است که بدانیم چند نفر هستند، با چه تخصص و توانایی هایی در چه زمینه ای فعالیت کنند.

وی همچنین گفت: بر اساس ماده 17 و 18 قانون مدیریت خدمات کشوری دولت باید چندین وظیفه دولتی را انجام دهد اما می تواند وظایف اداری را به بخش خصوصی بدهد. در این راستا شرکت های تامین نیروی انسانی برای انجام وظایف محوله ایجاد شده اند.

رئیس سازمان اداری و کارگری گفت: زمانی رئیس جمهور وقت آقای احمدی نژاد می گفت همه شرکت ها باید در دست دولت باشد و 600 هزار نفر وارد دولت شدند. ما نمی دانیم کیفیت آنها چگونه است؟ آیا آنها آزمون داده اند؟ شما اینجایید. آیا انتخاب بر اساس دقت بوده است؟ شما اینجایید. اینطوری آمدند.

وی همچنین گفت: بیشتر شرکت ها خانوادگی هستند و از دولت پروژه دریافت می کنند. آیا دولت می خواهد این دو ماده را لغو کند یا با شرکت ها قرارداد امضا نکند؟ آیا این منجر به بهره وری می شود؟

لطیفی گفت: قدرت اصلی شرکت، قدرت دولت نیست و محل خدمت آن در یکی از نهادها است. ما سه راه بیشتر نداریم که یک نفر وارد دولت شود. یا کار را به شرکت تحویل می دهیم یا تست کار انجام می شود یا قرارداد کاری خاصی منعقد می شود که ربطی به کار با دولت ندارد.

وی همچنین گفت: در این دولت تنها امسال مجوز دریافت 28 هزار معلم، 24 هزار معلم و 30 هزار و 700 نفر را از طریق دانشگاه فرهنگ لغت دادیم. بعضی ها می گویند به نوعی می شود پشت ضربات کاری کرد – شاغل شدن؟ همانطور که گفتم فقط برای قرارداد کار تعیین شده است.

رئیس سازمان اداری و کار گفت: دو سه هفته پیش آزمون وزارت بهداشت برای پذیرش 25 هزار نفر برگزار شد که از این تعداد بیش از هزار و 400 نفر خوزستانی هستند. هرکی بالاترین امتیاز رو گرفت ما در خدمتیم وگرنه بازی کنتاکت وسط میشه و باید تماس قطع بشه.

وی همچنین گفت: تنها راه استخدام در دولت باید امتحان باشد. می توان گفت که ما مجبور شده ایم، اما خوب نیست.

لطیفی از آغاز آموزش نیروها در مراکز بهداشتی و درمانی یاد کرد و گفت: تحقیقات در حال انجام است و این امر موجب بهره وری و افزایش رضایتمندی می شود. یکی از وزرا گفت 43 هزار درخواست شغل از برخی افراد دریافت کرده است که این روش صحیح نیست.

وی در خصوص سوال یکی از دانشجویان مبنی بر بلاتکلیفی شورای نگهبان در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: نامه ای به اتحادیه خدمات انسانی شرکت های تامین نیروی انسانی نوشتیم و تعداد آنها را به ما دادیم. از 2 میلیون و 50 هزار نفر الان کل دولت 2 میلیون نفر شده است. آیا می خواهیم دو میلیون نفر دیگر اضافه کنیم؟

رئیس سازمان خدمات اداری و کار گفت: هر دستوری باید طبق قانون اجرا شود. می توانستیم به ذینفعان پول بدهیم و شروع کردیم اما همچنان با شرکت ها مشکل داریم چون مقاومت وجود دارد.

وی همچنین گفت: روابط شرکت ها عموما دوستانه و خانوادگی است و به همین دلیل هر لحظه اختیارات آنها کم و زیاد می شود. ما یک مورد داریم که شرکتی از دولت پول گرفته و به سربازها پول نداده است، بعد مشخص شده که 3 ماه پول گرفته است. این یک توطئه است تا سربازان را به اعتراض وادار کنند و پول بیشتری از دولت بگیرند.

لطیفی گفت: دولت امانتی است و اگر یک قران هزینه دولت را افزایش دهیم حق ۸۵ میلیون نفر را کم کرده ایم.

وی همچنین گفت: خرید خدمات توسط معلم در مدرسه اشتباه است و این سیاست اشتباه دولت قبل بود. باید امنیت شغلی وجود داشته باشد و در این راستا به 28 هزار نفر که 19 هزار نفر آن نیروهای خرید خدمات بودند، مجوز داده ایم تا خدمات جمع آوری کنند.

رئیس سازمان خدمات اداری و خدمات کشوری گفت: در برخی جاها شورای طلا بلاتکلیف شده و می گوید چند کارمند است؟ اما شماره نداریم آیا آنها را بدون آزمایش ببریم؟ پس شرایط کار برابر است؟ اگر فردی در امتحان قبول نشد باید بیرون برود؟ ابهاماتی وجود داشت که تا زمانی که آنها حل نشوند، در اجرا گیر خواهیم کرد.

وی گفت: با وجود این بلاتکلیفی ها، اگر اختیارات شرکت حالتی شود، بلافاصله شرکت در مورد دیگران می گوید این قدرت ماست و فراموش کردیم بیمه را رد کنیم و آن را حل کنیم. بنابراین ناهماهنگی عجیبی ایجاد می شود.

لطیفی تصریح کرد: باید یادمان باشد که وعده دروغ ندهیم و وقتی نمی توانیم نگوییم همه را جذب می کنیم.

وی همچنین گفت: در خوزستان کار زیاد است، اما اگر در خوزستان اصلی مورد بی توجهی قرار گیرد، ما هر چه درآمد داریم، عموما برای دستمزد و حقوق کفایت می کند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق آزمون استخدامی دریافت شده است یا خیر؟ وی گفت: در سال 1383 از طریق آزمون استخدامی و مصاحبه دانشگاه امام صادق (ع) استخدام شدم و رسمی هستم.

لطیفی توضیح داد: روزی که وارد دولت شدم به دانشگاه اعلام کردم که دیگر از دانشگاه حقوق نمی گیرم. البته حقوق این مسئولیت کمتر از حقوق دانشگاه است.

وی همچنین گفت: پیش از من سابقه ای بود که افرادی از دانشگاه ها و دانشگاه های آزاد و مراکز غیردولتی وارد دولت شدند و خدمت کردند. این افراد الزاماً با دولت مرتبط نیستند، مانند نمایندگان مجلس، معاونان رئیس جمهور و وزرا. ما کارمند دولت نیستیم و روزی که از دولت برویم رابطه کاری ما با دولت قطع می شود، اگر قبل از آن کارمند دولت بودیم.

رئیس سازمان خدمات اداری و کار گفت: در دیوان عدالت اداری اختلاف شد و بحث در این زمینه جدی بود و وکلا نیز وارد این حوزه شدند و گفتند که تاکنون نمونه ای از این موضوع وجود نداشته است. حداقل در دولت قبل دکتر آشنا، همکار دانشگاهی من با شرایط من در دولت بود، اما چه شد؟ نمی دانم. به خواست خدا قانون بود.

وی همچنین گفت: الان با اینکه کارمند دانشگاه خودمان هستم قرارداد کار قطعی دارم. حتی برخی از آقایان می گفتند از رابطه ایثار استفاده کنید، اما من از ظرفیت ایثار استفاده نمی کنم. اگر کسی گفته است که من شرایط را تغییر داده ام، این بی انصافی است و قصد ندارم خودم را رسمی کنم.

لطیفی تصریح کرد: یکی از زیرمجموعه های این سازمان، سازمان تولید ملی است و هر ساله گزارشی درباره تولید کور تهیه می شود. افزایش بهره وری در سال 1390 از 1400 به نصف کاهش یافته است یعنی کاری که باید توسط یک نفر انجام شود توسط دو نفر انجام شده است و در جایی که سرمایه گذاری منجر به اشتغال شود این کار انجام نشده است و نفت خام فروخته شده است. . اما بر اساس گزارش های بین المللی رشد بهره وری کشور در سال جاری 3.4 درصد است.

وی همچنین گفت: منابع دولت محدود است و سعی کردیم از شکست پروژه جدید جلوگیری کنیم. به همین دلیل هفته گذشته بیمارستانی افتتاح شد که ساخت آن 34 سال طول کشید. پروژه های آبرسانی خدیر و کیسر آغاز شده اما هنوز تکمیل نشده و تنها یک فاز از پروژه خدیر توسعه یافته است.

رئیس سازمان اداری و کاری گفت: متروی پرند که هفته گذشته افتتاح شد ۱۸ ساله شد. در دولت نهم ساخت 200 هزار مسکن آنلاین آغاز شد و اگرچه پول دریافتی از مردم تمام نشد اما در این دولت گفتند باید تمام شود. با اینکه بزرگواران شرف پیک را گرفتند اما این کار باید تمام شود.

لطیفی به نبود نام رشته علوم سیاسی در بروشور شغلی اشاره کرد و خطاب به دانشجویان این گروه گفت: اگر می دانید از چه چیزی از شما دفاع کردم. ما در وزارت امور خارجه دانشکده روابط بین الملل داریم، جلسه این دانشکده را هم در هیات عالی اجرایی تصویب کردیم، اما باز هم تحت فشار هستند.

وی همچنین گفت: بیش از 3000 دانشجوی علوم سیاسی داریم که اگر فارغ التحصیلان این رشته در موسسات به کار گرفته شوند باید از فرصت های برابر برخوردار شوند. از سوی دیگر، طبق اصل 30 قانون اساسی، دانشجو باید بر اساس نیاز و به میزان کافی در رشته ها جذب شود.

رئیس سازمان خدمات اداری و کاری گفت: فارغ التحصیلان این اداره کل می توانند در برخی رشته ها معلم باشند و در برخی رشته ها نیز برای تدریس آموزش می بینند. اگر پیشنهاد دهند ما حاضریم از آنها برای تدریس استفاده کنیم. ما امسال این کار را انجام دادیم و تعداد معلمان را از 13 دیپارتمنت به 75 دپارتمان افزایش دادیم و در زمینه علوم سیاسی نیز آمادگی داریم.

لطیفی از همه درخواست کنند که آموزش عالی در سطح خودگردان رایگان باشد، گفت: باید از همه دانشگاه ها و نه فقط از دانشکده امور خارجه تلاش شود. همچنین در جاهایی که بتوانیم از فارغ التحصیلان این رشته بنا به پیشنهاد دپارتمان استفاده کنیم حتما استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا