۲۵ هزار نفر در لیست پیوند عضو کشور/سالی ۷۰۰۰ عضو سالم زیر خاک می‌رود

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایران با اشاره به اینکه سالانه 3 هزار نفر در کشور بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند، گفت: از این تعداد تنها 1000 نفر اهدا و 2000 نفر نیز به عنوان اعضای این سازمان دفن می شوند. این بدان معناست که 7000 عضو سالم دفن شدند.

دکتر امید قبادی در گفت وگو با شیمیشی. وی به برگزاری مراسم روز ملی اهدای عضو با عنوان «ایران خانه روح یکی بود و هنوز هم هست» اشاره کرد و به تاریخچه اهدای عضو در کشور اشاره کرد و گفت: 10 اردیبهشت 1368 معلم ایرج فاضل به یاد آورد . اولین فتوای پیوند اعضا از مردگان، مغز را از امام خمینی (ره) دریافت کرد. تا آن زمان، هرکسی که قصد پیوند اعضا را داشت، باید 40 هزار پوند هزینه می کرد و به کشورهای خارجی می رفت و بنا به دلایلی عموماً بیمارانی که به عضو نیاز داشتند می مردند.

13 سال است که منتظر قانون هستند

وی همچنین گفت: علیرغم دریافت فتوا در سال 1377 که موجب جابجایی اعضا شد، هنوز 11 سال طول کشید تا قانون جامعه اسلامی در سال 1378 تصویب شود و دو سال نیز برای تهیه آئین نامه اجرایی دولتی و رسمی به طول انجامید. جامعه در سال 2001 راه اندازی واحدهای اهدای عضو در دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد. البته بعد از سال 1370 تیم پیوند کار اولیه خود را آغاز کرد و اولین پیوند کلیه از یک فرد مرگ مغزی در سال 1370 انجام شد و سپس در سال 1372 اولین پیوند کبد و قلب و در سال 1379 اولین پیوند ریه انجام شد. پیوند صورت گرفت. اولین پیوند پانکراس در سال 1385. در کشور انجام شد.

ایران رتبه اول پیوند کبد را در جهان دارد

وی ادامه داد: در سال 1379 با تصویب قانون شورای اسلامی، میزان اهدای عضو در کشور (تعداد اهدای عضو به ازای هر میلیون نفر در سال) 0.2 بود و این میزان در سال 1398 و قبل از شیوع کرونا 0.2 بود. ویروس به 14.3 رسید، یعنی 70 برابر شد و ایران جزو کشورهای پیشرو در اهدای عضو بود. به این ترتیب اهدای عضو در ایران در بین تمامی کشورهای آسیایی در رتبه اول و فلسطین اشغالی در رتبه دوم قرار دارد. در حال حاضر سالانه حدود 700 پیوند کبد در مرکز پیوند شیراز انجام می دهیم. در حالی که یک مرکز در آمریکا سالانه حدود 480 پیوند کبد انجام می دهد. راستی پیوند کبد در یک مرکز در ایران رتبه اول را در جهان دارد.

با رشد اهدای عضو، 250 هزار میلیارد تومان ذخیره پولی

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایران تاکید کرد: 10 هزار خانواده در 20 سال گذشته اهدای عضو، 70 هزار ایرانی در کشور پیوند اعضا دریافت کرده اند و حدود 250 هزار میلیارد تومان در این حوزه صرفه جویی ارزی شده است.

وی با اشاره به اینکه پیوند کلیه اعضای مهم بدن از جمله قلب، کلیه، کبد، ریه، روده کوچک و لوزالمعده در ایران انجام می شود، تصریح کرد: ما اولین کشور در منطقه هستیم که انجام می دهیم. این پیوندها

به گفته وی، هر فرد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت عضو (دو کلیه، دو ریه، قلب، کبد، پانکراس و روده کوچک) اهدا کند. که خانواده باید رضایت خود را برای هر یک از اعضا اعلام کند.

25 هزار نفر در لیست پیوند اعضا

قبادی به مشکلات اهدای عضو در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود 25 هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند که هر دو تا سه ساعت یک نفر از آنها یعنی 7 تا 10 نفر و 3000 نفر در روز. افراد به دلیل کمبود اعضا در یک سال پیوند می خورند و تنها راه نجات آنها اعضای مرده مغزی است.

سالانه 7 هزار عضو سالم دفن می شوند

وی خاطرنشان کرد: سالانه 3000 نفر از افرادی که می توانند عضو اهدا کنند بر اثر مرگ مغزی در کشور جان خود را از دست می دهند. فقط حدود 3000 نفر توانایی اهدای اعضا را دارند و تنها 1000 نفر اهدا می کنند و 2000 نفر اعضای بدن دفن می شوند. در واقع حدود 7000 عضو قابل پیوند این افراد دفن شده است. این بدان معناست که سالانه 3000 نفر به دلیل نیاز به پیوند جان خود را از دست می دهند و 7000 عضو سالم دور ریخته می شوند. که اگر فقط نصف این تعداد به آنها می رسید، همه در آغوش خانواده بودند.

اعتقاد به “مرگ مغزی” به عنوان پایان زندگی را باید پذیرفت

وی همچنین گفت: 20 مورد عدم موافقت خانواده با اهدای عضو وجود دارد که دو مورد از آنها مهم‌ترین آنهاست که می‌گویند تعداد قابل توجهی هنوز مرگ مغزی را به عنوان مرگ نمی‌پذیرند و مورد دوم زمان اهدای عضو را قبول دارند. مرگ. “ما نمی دانیم مغز عزیزمان زنده مانده یا نه. نظر او در مورد اهدای اعضای بدنش چیست؟ کارت اهدای عضو سندی بسیار قوی برای کمک به خانواده در مواقع حساس است؛ زیرا برای اهدای عضو نیاز به رضایت والدین است. دوران طلایی اهدای عضو کوتاه است.

نقش کلیدی کارت اهدای عضو در ابلاغ رضایت خانواده

وی به نتایج مطالعات در این زمینه اشاره کرد و گفت: وقتی مادری مرگ مغزی فرزندش را می پذیرد، وقتی متوجه کارت اهدای عضو فرزندش می شود، تقریبا 100 درصد رضایت می دهد; اما وقتی کارت نباشد این اظهار رضایت به 50 درصد می رسد. کشوری که در اهدای عضو پیشرو است، این باور را ایجاد می کند که “مرگ مغزی مساوی است با مرگ”. و تقویت صدور کارت اهدای عضو. ضعف اهدا و پیوند در کشور تنها ضعف نظام سلامت نیست، بلکه نیاز به همکاری قوی بین سازمان ها و نهادهای فرهنگ ساز، شخصیت های صاحب نام عرصه فرهنگ و هنر و نظام سلامت است. .

قبادی ادامه داد: یک روش جهانی اهدای عضو وجود دارد که نقش دانشمندان در ارتقای شاخص پیوند 20 درصد، نقش تجهیزات و امکانات 30 درصد و نقش فرهنگ سازان 50 درصد است.

کرونا و روند کاهشی اهدای عضو

وی به چالش های ویروس کرونا در حوزه اهدای عضو در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1398 میزان اهدای عضو در کشور با 50 درصد کاهش به 7.9 رسید. البته این طبیعی بود. چون در تمام دنیا شاهد چنین چیزی بوده ایم اما در سال 1400 دوباره به 72/11 رسیدیم و در سال 1401 به 2/12 رسید یا دوباره به ارقام قبلی نزدیک می شویم.

فرصتی طلایی برای اهدای اعضای بدن در ساعات اولیه

وی تاکید کرد: فردی که دچار مرگ مغزی شده است طی یک تا ۱۴ روز به سوالات ما پاسخ می دهد. ثانیاً اعضای سالم بدن ساعت به ساعت از بین می رود، اگر تنها در 24 ساعت اول پس از مرگ مغزی ریه اهدا شود، قلب 48 تا 72 ساعت و … در واقع اگر خانواده ای اهدای مرگ مغزی را بپذیرد. اندام های انسان به آرامی جان 8 نفر را در همان لحظه اول نجات می دهند. اما با گذشت زمان، فرصت طلایی اهدا از بین می رود.

«کلیه» بیشترین تقاضا را در لیست انتظار پیوند دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین عضوی که افراد در لیست انتظار دریافت می کنند کدام است، گفت: در همه کشورهای دنیا بیشترین عضوی که در لیست انتظار است کلیه است و در ایران رتبه هفتم و هشتم را دارد. . لیست انتظار ما شامل متقاضیان کلیه است. در حال حاضر 32000 بیمار دیالیزی داریم که تعداد قابل توجهی از آنها نیاز به پیوند دارند. از طرفی به دلیل شیوع فشار خون بالا و دیابت در ایران، آستانه این عضو بالاتر است.

چند ایرانی کارت اهدای عضو دارند؟

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایران درباره موضوع کارت اهدای عضو اظهار داشت: تاکنون 9 میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو دریافت کرده اند که این یعنی 13 درصد از جمعیت جامعه؛ در حال حاضر 9 میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو دریافت کرده اند. بدون شک این موضوع شایسته کشوری چون ایران نوع دوست نیست. دریافت کارت اهدای عضو به معنای اعلام رضایت فرد برای اهدای اعضا در طول زندگی است.

در نهایت نماد اهدای عضو را روی شناسنامه ها قرار دهید

در ایران نیز فرآیند قرار دادن نماد اهدای عضو بر روی کارت ملی، گواهی، کارت پایان خدمت و بیمه سلامت وجود دارد. اکنون دولت زیرساخت های این کار را طراحی کرده و به اداره عمران تحویل داده شده است، مردم پس از کار بر روی آن فرمی را پر می کنند تا کارت های مذکور را دریافت کنند، در صورت تمایل نماد اهدای عضو بر روی آنها خواهد بود. کارت

3 راه برای دریافت کارت اهدای عضو

وی تاکید کرد: اکنون در ایران راه گرفتن کارت بسیار آسان است; یعنی کافی است کد ملی خود را به شماره پیامک 3432 ارسال کنید و در کمتر از یک دقیقه لینک دریافت کارتی دریافت کنید که می تواند این عکس را ذخیره یا چاپ کند. راه دیگر دریافت کارت اهدای عضو از طریق سامانه ملی است www.ehdacenter.ir بازدید کنید اگر فردی می خواهد کارت اهدای عضو دریافت کند می تواند به کارت های فیزیکی که مکرر باز می شود مراجعه کند یا به انجمن اهدای عضو در تهران و شهرستان ها مراجعه کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا