کاربرد لنز های ثابت و وریفوکال در دوربین های مداربسته

لنز های دوربین های مداربسته می‌توانند میدان دید و بزرگنمایی تصاویر ضبط شده را کنترل کنند و این امر بستگی زیادی به اندازه لنز ها دارد. این اندازه ها به طور کلی بین 2.5 میلیمتر تا 100 میلیمتر است و هرقدر اندازه لنز بزرگترباشد، پهنای میدان دید کمتر و بزرگنمایی تصویر بیشتر می‌شود.

خب شرکت های تولیدی بسیاری از جمله هایک ویژن همواره دست به تولید انواع دوربین های با لنز ثابت و متغیر زده اند و توانسته اند نیازهای متفاوت بازار را تأمین کنند. دوربین هایی که لنز ثابت دانرند اندازه های بین 2.8 میلی متری تا 6 میلی متری را شامل می‌شوند.

DS-2CD6D54G1-IZS – 20MP PanoVu 4 Directional Multisensor Network ...

همواره باید به نوع کاربرد و نیاز توجه شود، به عنوان مثال اگر لازم  است میدان و زاویه دید دوربین به‌طور دقیق تنظیم شود، استفاده از دوربین‌های با لنز وریفوکال توصیه می‌شود، چراکه شما می‌توانید اندازه لنز دوربین را با توجه به میدان دید موردنظر خود تنظیم کنید.

استفاده از لنزهای ثابت یا FIXED به دلیل قیمت پایین تر به مراتب رایج تر است. لنزهای ثابت در دوربین های مداربسته می‌توانند در یک زاویه ثابت تصویر برداری کنند. این لنز ها در ابعاد 3.6 میلیمتر، 2.8 میلیمتر و 4 میلیمترهستند. استفاده از لنز های ثابت با فاصله کانونی غیر از این موارد به ندرت صورت می‌گیرد. لنز های ثابت عمدتا در دوربین های بولت به کار می‌روند هرچند در دوربین های دام  و تورت هم وجود دارند.

Hikvision DS-2CD2043G0-I 4MP Bullet IP Camera (2.8mm) - IP cameras ...

لنز های متغیر یا وریفوکال هم کاربرد فراوانی مخصوصا در دوربین های سطح شهر و کنترل ترافیک و پلیس دارند و به شما این امکان را می‌دهند که تنظیم فاصله ی کانونی را در یک بازه مشخص  انجام دهید. شما از طریق تنظیم لنز می‌توانید دید دوربین های مداربسته وریفوکال خود را بین فاصله کانونی مجاز تغییر دهید.

مثلا با نصب یک لنز وریفوکال 2.8 به 12 میلی‌متر بر روی یک CCD 1 به 3 می‌توانید زاویه دید دوربین خود را بین 86 تا 25 درجه تغییر دهید.

لنز های متغیر گاها در اطراف خود، اهرم های تنظیم دارند که اولی برای تنظیم زاویه دید است و دومی برای تنظیم فوکوس و زوم دوربین است. در اینصورت هربار که فاصله کانونی دوربین را تغییر می‌دهید باید فوکوس لنز را برای آن فاصله کانونی تنظیم کنید.

در این مقاله به بررسی مختصری از لنز هایی پرداختیم که در صنعت تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لنز های ثابت، لنز های وریفوکال دستی و لنز های وریفوکال اتوماتیک.

دوربین مداربسته هایک ویژن فرافن مارکت برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 

دکمه بازگشت به بالا