کاربردی‌شدن سانتریفیوژهای ایرانی در صنایع نیروگاهی و شیرین‌سازی آب دریا

یکی از شرکت های علمی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدام به تولید سانتریفیوژهای صنعتی کرده است که برای استفاده در بازیافت پساب در صنایع برق، آب و فاضلاب در نظر گرفته شده است. در رقیق سازی آب دریا

کیوان حیدری، مدیر بازرگانی این شرکت علمی در گفت وگو با شیمیشی. وی این شرکت را یکی از تولیدکنندگان سانتریفیوژهای صنعتی عنوان کرد و گفت: کار خود را در زمینه طراحی و ساخت سانتریفیوژ از سال 1392 آغاز کردیم. سانتریفیوژهای صنعتی تولید شده در این شرکت در صنایع مختلف برای جداسازی مواد کاربرد فراوانی دارد.

وی به تولید دو محصول در حوزه وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: دو دستگاه سانتریفیوژ تصفیه آب و یک نیروگاه تولید کردیم. این سانتریفیوژها که در صنعت آب و فاضلاب از آنها به عنوان «دکانتر» یاد می‌شود، برای جداسازی و تصفیه لجن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوان از این آب در فرآیند عملیات وزارت نیرو استفاده مجدد کرد.

حیدری بیان کرد: این تجهیزات برای استفاده در حوزه وزارت نیرو صادر شد.

به گفته وی، معمولاً در حین کار توربین های گازی، بخار آب با روغن موجود در توربین ها یا ذرات جامدی که از بدنه توربین جدا می شود، مخلوط می شود و اگر این آجرها در چرخ قرار گیرند باعث آسیب می شوند.

مدیر بازرگانی این شرکت علمی خاطرنشان کرد: به طور معمول این آجرها توسط فیلترهای مخصوص جدا می شوند و در جداسازی این طلاها از طریق سانتریفیوژ هزینه جداسازی به صفر می رسد. زیرا سانتریفیوژها برخلاف فیلترها نیازی به تعویض ندارند.

وی همچنین گفت: جمع آوری روغن های ترانسفورماتور که حجم بالایی دارند از طریق فیلتر امکان پذیر نیست و باید از سانتریفیوژ استفاده کرد.

حیدری با اشاره به تجاری سازی تجهیزات تولید شده در این شرکت گفت: اکنون در حال انجام تحقیقات اولیه برای استفاده از این تجهیزات در آب شیرین کن منطقه عسلویه هستیم.

این فعال فناوری از انعقاد قرارداد با پتروشیمی بندر امام خبر داد و گفت: پیش بینی می شود از این تجهیزات برای تصفیه آب و جداسازی آب از نفت استفاده شود. آب به دست آمده از فرآیند تمیز کردن مجددا استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا