علمی و پزشکی

چگونه ذهن را جوان نگه داریم؟

آفتاب نیوز:

کارشناسان تاکید می کنند با اقداماتی مانند ورزش منظم و خواب کافی می توان سلامت مغز و حافظه را بهبود بخشید.

در زیر به توصیه هایی برای محافظت از سلامت مغز و کمک به تقویت آن با اشاره به «WebMD» می پردازیم.

* برای دوستی وقت بگذارید

ملاقات با افراد جدید مغز شما را تقویت می کند. این مجموعه از مهارت های ذهنی شامل حافظه کوتاه مدت، توانایی کنترل حواس پرتی و توانایی تمرکز است. گوش دادن به نقطه نظرات دیگران و تلاش برای قرار دادن خود به جای او، مغز شما را آموزش می دهد تا به روش های جدید فکر کند.

* برو بیرون

طبیعت اثر آرام بخش دارد و می تواند استرس را کاهش دهد – حتی اگر فقط از پنجره به بیرون نگاه می کنید. وقتی زمانی را در خارج از خانه می گذرانید، ارتباط مغز خود را از جریان مداوم داده ها و محرک هایی که در طول روز دریافت می کند، قطع می کنید. این شرایط به شما امکان می دهد توانایی تمرکز خود را دوباره به دست آورید، بنابراین می توانید احساس خلاقیت بیشتری داشته باشید و بهتر می توانید مشکلات را حل کنید.

* روال خود را بشکنید

هیچ اشکالی ندارد که هر روز صبحانه یکسانی بخورید یا مسیر یکسانی را برای رسیدن به محل کار طی کنید. انسان ها مخلوق عادت هستند. اما برای مغز شما خوب است که سعی کند همه چیز را با هم مخلوط کند. تغییر برنامه روزانه، توانایی مغز شما را برای یادگیری و جذب اطلاعات جدید افزایش می دهد. یک دستور غذای جدید را امتحان کنید یا مکان دیگری را در شهر خود کاوش کنید.

* مهارت جدیدی بیاموزید

وقتی یک درس یا موضوع جدید یاد می گیرید، مغز شما مسیرهای جدیدی را بین سلول های متعدد خود ایجاد می کند. ممکن است سعی کنید یک مهارت یا سرگرمی جدید یاد بگیرید. اگر در ابتدا دشوار به نظر می رسد، تسلیم نشوید. هرچه فعالیت جدید شما چالش برانگیزتر باشد، برای مغز شما بهتر است.

* در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید

فقط به این دلیل که همزمان می‌توانید تایپ کنید، تلویزیون تماشا کنید و رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید، به این معنی نیست که انجام چند کار برای شما خوب است. وقتی مغز شما همزمان با چندین جریان اطلاعات سروکار دارد، باید همه آنها را پردازش کند. این کار تمرکز، مدیریت حافظه و تغییر از یک چیز به چیز دیگر را برای شما دشوارتر می کند. بنابراین هر بار فقط روی یک فعالیت تمرکز کنید.

* مدیتیشن کنید

مدیتیشن می تواند به بهبود فشار خون یا کلسترول بالا کمک کند (که هر دو می توانند شانس ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.) مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند تمرکز، حافظه و توانایی انتخاب کلمات را بیش از فکر کردن ساده بهبود، تقویت و تغییر دهد. روی فکر دیگری

* به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی نه تنها به شما کمک می کند تا هوشیارتر شوید، بلکه می تواند حافظه و هوشیاری شما را نیز بهبود بخشد. یکی از دلایل این امر این است که یک رابطه ریاضی با موسیقی و رابطه یک نت با دیگری وجود دارد. مغز شما باید برای درک این ساختار کار کند. این به ویژه برای موسیقی هایی که برای اولین بار می شنوید صادق است.

* ورزش

ورزش به همان اندازه که برای بدن شما مفید است برای مغز شما نیز مفید است. ورزش مهارت های تفکر و استدلال شما را بهبود می بخشد زیرا جریان خون را به مغز شما افزایش می دهد. سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

* خنده

استرس می تواند باعث شود که مغز شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح کند که تفکر واضح را برای شما دشوار می کند. با گذشت زمان، سطح استرس بالا می تواند باعث مشکلاتی در یادگیری و حافظه شما شود. یک راه سرگرم کننده برای محافظت از مغز خود خندیدن است. خنده می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و به سلامت مغز شما کمک کند.

* به اندازه کافی خوابیدن

اگر به اندازه کافی نخوابید، حتی یک کار ساده می تواند به تلاش ذهنی بیشتری نسبت به قبل نیاز داشته باشد. همچنین برای شما تمرکز بسیار دشوارتر خواهد بود و ممکن است در حافظه کوتاه مدت خود دچار نقصانی شوید. برای شاداب ماندن، هر شب هفت تا نه ساعت بخوابید.

* به آنچه می خورید توجه کنید

هرچه کالری بیشتری بخورید، احتمال کاهش حافظه بیشتر است. مشخص نیست چرا، اما BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر در میانسالی با سلامت مغز در آینده مرتبط است. تغییرات کوچک، مانند تغییر از شیر کامل به شیر بدون چربی، می تواند به کاهش کالری کمک کند. یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی مناسب برای شما کمک کند.

* مغز خود را تغذیه کنید

برخی از غذاها برای محافظت از مغز شما مفید هستند. اینها شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و چربی های “خوب” مانند چربی های موجود در روغن زیتون است. یک فنجان چای یا قهوه روزانه نیز می تواند به بیدار شدن مغز شما کمک کند. اما مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

* سیگار نکش

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای مغز شما سمی هستند، بنابراین ممکن است از دانستن اینکه سیگار با زوال عقل و زوال عقل مرتبط است تعجب نکنید. همین امر در مورد سیگارهای دست دوم نیز صدق می کند. با سایر اعضای خانواده خود در مورد ترک سیگار صحبت کنید. اگر خانه و ماشین شما بدون دود باشد، همه شما سالم تر خواهید بود.

* مراقب قلب خود باشید

اگر سلامت قلب شما ضعیف است، ممکن است مشکلات یادگیری و حافظه نیز داشته باشید. اضافه وزن و ورزش نکردن کافی می تواند رگ های خونی شما را باریک کند. این وضعیت مقدار خونی را که به مغز شما جریان می‌یابد محدود می‌کند و شریان‌های شما ممکن است شروع به سخت شدن کنند. فشار خون بالا بزرگترین علامت این است که سلامت مغز شما در خطر است. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود در مورد نحوه کنترل آن صحبت کنید.

* برای سلامت روان خود کمک بگیرید

اگر افسرده هستید، ممکن است بیشتر از عقب ماندگی ذهنی رنج ببرید. افسردگی علاوه بر احساس درماندگی و از دست دادن علاقه به چیزهایی که دوست دارید، می تواند شما را به “مه مغزی” نیز ببرد. فکر کردن، متمرکز ماندن و تصمیم گیری می تواند بسیار سخت تر باشد. اگر هر یک از این علائم را دارید، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می توانید برای درمان آنها انجام دهید صحبت کنید.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا