چشم‌انداز یکساله بازار سرمایه – شیمیشی

اگرچه در روزهای اخیر بازار سرمایه تحت تاثیر سه عامل منفی از جمله تعیین نرخ خوراک، ریسک های غیرمالی و قرمز شدن گروه های خودرویی قرار گرفته است، اما برآوردهای کارشناسی در کنار 7 اقدام دولت برای کمک به بازار سرمایه صورت گرفته است. بورس چشم انداز امیدوارکننده ای را برای این بازار در سال آینده نشان می دهد.

به گزارش خبر شیمیشی، بازار سهام در چند روز گذشته تحت تاثیر سه عامل قرار گرفته است. او یک لباس قرمز پوشیده بود. روش قیمت گذاری مواد غذایی و فرآورده های نفتی و گازی تغییر نخواهد کرد. اما تغییر مرجع قیمت بنزین از فوب سنگاپور به فوب خلیج فارس با واکنش منفی بورس مواجه شد. زیرا نرخ خلیج فارس به طور متوسط ​​سه تا چهار دلار کمتر از نرخ سنگاپور است. این تصمیم باعث شد گروه های پالایشی در بورس حداقل در کوتاه مدت قرمز رنگ شوند.

تنش های منطقه ای عامل دیگری است که بازار اسیلاتورها را گرم می کند. بورس معمولا به تحولات بین المللی و سیاسی واکنش منفی نشان می دهد و گاهی در چنین شرایطی افزایش عرضه را تجربه می کند.

شایعه ممانعت از عرضه 120 هزار خودرو با قیمت پایین بازار نیز یکی از عوامل افت قیمت نمادهای خودرویی بود که به کل بورس لطمه زد.

از سوی دیگر، اعلام حمایت ویژه دولت و مجلس از بازار سرمایه در لایحه قانون بودجه 1403، یکی از محرک های خوب بازار سرمایه است که می تواند تاثیر مثبتی بر این بازار داشته باشد. این امر می تواند جذابیت بازار سرمایه را افزایش دهد.

اکثر مدیران دارایی که در نظرسنجی شرکت کردند معتقدند که بازده یک ساله بازار سهام از تورم فراتر خواهد رفت. در آذرماه سال جاری نظرسنجی با حضور 43 شرکت کننده با موضوع «شاخص اطمینان» در مورد برآورد انتظارات مدیران دارایی از بورس انجام شد و 79 درصد شرکت کنندگان بازدهی یک ساله را عنوان کردند. بازار سهام بیش از تورم افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر حمایت های دولت سیزدهم از بورس باعث بازگشت اعتماد سهامداران و ایجاد جو روانی مثبت در این بازار شده است. سازمان بورس در دو سال گذشته برنامه های هدفمندی را اجرا کرده است. رسیدن به تعداد کل قله 2.2 میلیون واحدی می تواند بخشی از نتایج این حمایت ها باشد. به گفته برخی کارشناسان، فراز و نشیب های روزهای اخیر بخشی از ماهیت بازارهای سهام در همه جای دنیاست.

بسته دولت در ابتدای کار شامل 10 اقدام، حمایت از سهامداران خرد با بیمه سهام، اعمال فیلتر از طریق سجام، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری، واریز سود به حساب شرکت ها، تحقق وعده های داده شده در پرداخت و استفاده از آنها است. . . ابزارهای حقوقی تامین مالی جدید به عنوان گواهی مبادله کالا در بورس انرژی یکی از اقدامات دولت در دو سال اخیر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا