پیامک‌های جعلی؛ پرتکرارترین جرم سایبری در کشور

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا بیشترین جرایم سایبری را این روزها کلاهبرداری اینترنتی و دانلود غیرمجاز با استفاده از فناوری عنوان کرد و گفت: گیرنده پیام با کلیک بر روی لینک این پیامک به سمت نصب نرم افزار موبایل هدایت می شود. .

به گزارش شیمیشی، سرهنگ علی محمد رجبی در گفت و گوی رادیویی درباره جرایم سایبری گفت: انواع مختلفی می توانند در این گونه جرایم شرکت کنند. مجرمان سایبری بر بی تفاوتی افراد تکیه می کنند نه توانایی های خود. کسانی که مهارت‌های سایبری بالایی دارند و هکر هستند، هرگز در معرض خطر نرخ پایین جرم و جنایت نیستند و آنچه ما با آن روبرو هستیم افرادی هستند که دانش سایبری بسیار کمی دارند و به بی‌تفاوتی متکی هستند.

مصاحبه گر به تذکرات مستمر پلیس در خصوص جرایم اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مالباختگان هشدارها را می شنوند و متوجه آن می شوند اما در حین ارتکاب جرم از آن غفلت می کنند.

به گفته سرهنگ رجبی، این روزها بیشترین جرایم سایبری کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز است. مهمترین تکنیک مجرمان، پیامک های جعلی به بهانه های مختلف تحت عناوین مصلحت عدالت، ثبت رایانه ای، دریافت اینترنت رایگان از دولت یا دریافت سود از مشارکت در طرح های مختلف است. مجرمان زیرساختی را از قبل آماده کرده و با سربرگ های فوق برای افراد پیامک ارسال می کنند.

رئیس مرکز کشف و پیشگیری پلیس فتا به تکنیک مهندسی اجتماعی مجرمان پرداخت و تصریح کرد: مجرمان آنچه را که ذهن افراد روی آن متمرکز می شود کنترل می کنند و سپس از آن به عنوان تکنیک اجتماعی خود استفاده می کنند. در مرحله بعد پیامی ارسال می شود و گیرنده بر روی لینک کلیک می کند و وارد صفحه جعلی می شود و در نهایت به سمت نصب نرم افزار موبایل هدایت می شود، البته این برنامه بدافزار بوده و به تمامی موبایل ها دسترسی دارد. از طریق این فرآیند، مجرم می تواند به حساب های بانکی قربانی دسترسی پیدا کند. در مرحله بعد مجرم همان پیامک مجرمانه را به شماره شخص دزدیده شده برای افراد دیگر ارسال می کند و این شخص تبدیل به گره جدیدی در این پیامک مجرمانه می شود.

سرهنگ رجبی درباره هک شدن اپلیکیشن های موبایل نیز گفت: بدافزار نصب شده روی گوشی می تواند سایر اپلیکیشن های موبایل را هک کند. بنابراین مردم باید سطح توجه و حساسیت خود را افزایش دهند و از میزان خوش بینی در فضای مجازی بکاهند و به هیچ چیز اعتماد نکنند. همچنین باید به شماره فرستنده پیامک جعلی که در بیشتر موارد یک شماره شخصی است و این اولین علامت پیامک تقلبی است نیز توجه کنید. سازوکار مناسبی در متن این پیامک ها وجود ندارد و یک تهدید است. تمام لینک های سازمان های دولتی با «ir» ختم می شوند و این نشانه دیگری برای تشخیص این گونه پیامک ها است. در نهایت مردم می توانند از صحت اخبار ارسالی در این پیامک ها از طریق اینترنت مطمئن شوند.

وی درباره افرادی که مرتکب اشتباه شده و پیامک مجرمانه را نصب کرده اند نیز گفت: مردم به محض اطلاع از نصب پیامک مجرمانه باید اینترنت موبایل را خاموش کنند زیرا راه ارتباط مجرم با بدافزار است. در صورت ارسال پیامک به مخاطبان شخصی از شماره تحت تأثیر، باید از طریق پیامک به آنها اطلاع داده شود. بدافزارها را نیز باید از روی تلفن همراه حذف کنید و در صورت مخفی بودن گوشی را خاموش کنید و با یک متخصص مشورت کنید. در صورتی که از حساب قربانی برداشت شده است با مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا با شماره 096380 تماس گرفته و مشکل را در میان گذاشته و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با وجود تمرکز بر پیشگیری و سازوکارهای مختلف پیشگیری از وقوع جرائم، تصریح کرد: متاسفانه بسترهای لازم برای پیشگیری وجود ندارد و بخش زیادی از آن به خود کاربر سپرده می شود. باید ابزارها و سازوکارهای فنی را برای پیشگیری از جرایم فعال کنیم و در صورت وقوع از گسترش دامنه آن جلوگیری کنیم. ما از آن دسته کشورهایی هستیم که قوانین آن در فضای مجازی مبتنی بر مجازات است، اما در قوانین ما برابری وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا