پیامد‌های استفاده غیر مسکونی از ملک مسکونی چیست؟

عواقب استفاده غیر مسکونی از ملک مسکونی چیست؟

هزینه بالای خرید یا اجاره املاک و مستغلات برای کاربری تجاری باعث شده است که بسیاری از افراد تغییر کاربری داده و از املاک مسکونی به عنوان واحدهای غیر مسکونی اعم از اداری و تجاری استفاده کنند.

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، گرانی و مقرون به صرفه بودن خرید یا اجاره املاک تجاری باعث شده تا بسیاری از افراد تغییر کاربری داده و از املاک مسکونی به عنوان واحدهای غیر مسکونی استفاده کنند. اداری یا تجاری.. از طرفی قوانین تغییر کاربری را ممنوع اعلام کرده اند و کمیسیون ماده 100 شهرداری ها در صورت اطلاع از این تخلفات با آنها برخورد جدی خواهد کرد.

البته این اصل استثناهایی هم دارد; یعنی در مواردی قانونگذار اجازه استفاده اداری در منازل و واحدهای مسکونی را داده است. بنابراین در این مقاله به بررسی نتایج آن می پردازیم استفاده غیر مسکونی از یک واحد مسکونی و استثناهای آن اگر در چنین شرایطی قرار دارید و یا می خواهید در این باره اطلاعاتی کسب کنید، در انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مفاد قانونی، استثنائات آنها و عواقب و جرایم استفاده غیر ساکن از واحدهای مسکونی آشنا شوید.

طبق ماده 24 ماده 55 قانون شهرداری ها که به این قانون شهرداری اضافه شد، گفته شد که شهرداری باید در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه و ارائه شده است، انواع شهرها را مشخص کند. ساخت و ساز و کاربری زمین بر اساس ضوابط نقشه مندرج در پروانه ساختمانی

چنانچه بر خلاف مصالح و نوع کاربری مندرج در پروانه ساختمانی، مالک ساختمان غیرتجاری یا مستاجر در آن ساختمان کارخانه یا کارخانه ای افتتاح کند، شهرداری موظف است مراتب را به کمیسیون مقرر در قانون. تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداری در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر ساختمان، کمیسیون با تعیین مهلت مناسب حداکثر دو ماهه نسبت به تعطیلی محل کسب یا تجارت ظرف مدت یک ماه تصمیم می‌گیرد. . در نهایت در صورت تداوم تخلف و ادامه کار فرد مذکور به جزای نقدی و حبس از ۶ ماه تا ۲۴ ماه محکوم خواهد شد.

پروانه ساختمانی مجوز قانونی است که شهرداری برای هرگونه ساخت و ساز به صاحب ملک و زمین در شهر صادر می کند. طبق ماده 100 قانون شهرداری، کلیه مالکین املاک و اراضی شهر قبل از هر اقدام ساختمانی باید مجوز ساخت زمین خود را از شهرداری محل اخذ نمایند.

براساس ماده 24 ماده 55 قانون شهرداری ها، شهرداری ها موظفند در پروانه های صادره، نوع کاربری ساختمان را مشخص کرده و نظارت مستمر بر ساختمان ها داشته باشند تا تخلفی در کاربری ساختمان و بنا صورت نگیرد. مالک یا مستاجر ملک تغییر کاربری نمی دهد.

همچنین قانون شهرداری تغییر نحوه کاربری ساختمان ها و تخلف از مقررات و قوانین مربوط به استخدام را ممنوع کرده و کمیسیون ماده 100 شهرداری را مرجع رسیدگی به این تخلفات و جرایم می داند.

بدیهی است در چنین مواقعی و در زمان استفاده غیرمسکونی از منزل و واحدهای مسکونی، لازم و ضروری است که از مشاور املاک آنلاین کمک و راهنمایی بگیرید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

درست است، طبق قوانین جاری امکان تغییر کاربری ساختمان و ملک وجود ندارد و در مقابل کاربری ملک مورد استفاده قرار گرفته است. اما استثنائات زیادی در قوانین شهرداری برای تغییر کاربری ملک وجود دارد. برخی از این استثناها برای استفاده افراد غیر ساکن از واحدهای مسکونی به شرح زیر است:

  1. بر اساس ماده 24 ماده 55 قانون شهرداری ها، افتتاح وکالت، دفاتر، دفاتر اسناد رسمی ازدواج، دفاتر روزنامه و مجلات و دفاتر مهندسی بلامانع است.
  2. طبق ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی، استفاده از منازل و واحدهای مسکونی برای مشاغل خانگی.
  3. طبق ماده 3 آیین نامه محل استقرار دفاتر مطبوعاتی مانعی ندارد.
  4. فعالیت حرفه ای پزشکان و صاحبان مشاغل و شرکا در املاک مسکونی مستند به قانون محل استقرار مطب پزشکان است.

البته لازم است بدانید که هر یک از این استثنائات مستلزم وجود شرایطی است که باید جداگانه بررسی شود.

استفاده غیر مسکونی از ملک و واحدهای مسکونی عواقبی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

بر اساس ماده 24، مقامات شهرداری موظفند در هنگام وقوع چنین تخلفی قوانین و هشدارهای لازم را اجرا کنند. در صورتی که پس از گذشت مدت مقرر، مالک یا مستاجر پس از تعطیل از کارخانه برای تجارت یا تجارت استفاده کند به حبس از 6 ماه تا 24 ماه و جزای نقدی محکوم خواهد شد. محکوم خواهند شد و محل کار یا تجارت دوباره بسته خواهد شد.

در چنین شرایطی و برای انجام این مدل کارهای حقوقی حتما باید از مشاور کمک بگیرید. برای راهنمایی و مشاوره در این زمینه می توانید از خدمات کارمنتو بهره مند شوید. خدمات مشاوره به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته در مجموعه کارمنتو ارائه می شود. در کارمنتو می توانید به صورت آنلاین و تلفنی از طریق VOIP با مشاور حقوقی املاک تماس بگیرید و راهنمایی و کمک های لازم را دریافت کنید.

طبق ماده 100 قانون شهرداری، کلیه مالکین املاک و اراضی شهر قبل از هر اقدام ساختمانی باید مجوز ساخت زمین خود را از شهرداری محل اخذ نمایند. در صورتی که مالک یا مستاجر ساختمان قصد تغییر کاربری داشته باشد و بخواهد از واحدهای مسکونی برای مقاصد غیر مسکونی استفاده کند، در عین حال که جزء استثنائات مذکور نمی باشد، عواقب و مجازاتی در پی خواهد داشت.

در مجموعه کارمنتو می توانید با مشاوره تلفنی وکیل ملکی بهترین راه حل را برای مشکل املاک خود دریافت کنید. البته در مجموعه کارمنتو می توانید از خدمات بسیاری بهره مند شوید. این خدمات عبارتند از:

  • فرصتی برای دریافت مشاوره رایگان متنی
  • امکان چت آنلاین با پشتیبانی
  • نمایش وضعیت مشاور برای صرفه جویی در وقت کاربر (آنلاین و آفلاین)
  • امکان دریافت مشاوره فوری در هر نقطه از ایران در یک لحظه و کمتر از یک دقیقه
  • شارژ اولیه رایگان
  • امکان استفاده از کیف پول

مجموعه کارمنتو دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله تنوع حوزه ها (11 حوزه و 31 زیرمجموعه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور پیشرو در کشور، استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا بود. جهان یک پلتفرم جامع برای مشاوران و کارفرمایان، ارائه خدمات مناسب ترین قیمت بازار و حفظ حریم خصوصی اطلاعات است که آن را با مجموعه های دیگر منحصر به فرد می کند.

دکمه بازگشت به بالا