پرمصرف‌ترین داروها در ۱۴۰۲ / ۱۱۶ قلم دارو در فهرست گران‌ترین تجویزها

به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت ایران در سال های 1402 و 1401 داروهای دیابت و بیماران قلبی پرمصرف ترین داروها در کشور بوده است.

مهندس امیرحسین حبیبیان – معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران در گفت وگو با شیمیشی. وی در این خصوص گفت: با توجه به دانش سامانه الکترونیکی درمان در سال 1402 همانند سال 1401 بیشترین داروها در کشور ابتدا داروهای دیابت و سپس داروهای قلب و عروق مصرف شد.

حبیبیان همچنین گفت: اطلاعات سامانه الکترونیکی درمان در سال 1402 نشان می دهد که 116 داروی نسخه ای در فهرست گران ترین داروهای تجویزی کشور قرار دارد و این داروها بیشتر برای بیماران خاص و صعب العلاج مصرف می شود.

وی گفت: قیمت برخی از آن داروها بیش از 70 میلیون تومان است. برای بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز داروی نسخه ای که قیمت آن بیش از یک میلیارد تومان است در این سامانه ثبت و به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

دستیار مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه بیشترین داروهای مصرفی در کشور مربوط به بیماران دیابتی است، گفت: در سال 1402، 240 میلیون داروی متفورمین بر اساس میزان درمان شده است. 30 درصد افزایش یافته است سال گذشته به بعد داروهای ASA و لوزارتان وجود دارد که در فشار خون بالا استفاده می شود.

وی همچنین گفت: در 15 استان کشور داروهایی که بیشترین مصرف را دارند داروهای دیابت و سپس داروهای قلب و عروق است که شامل استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، قزوین، قم و قم می شود. اصفهان، یزد، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، زنجان و گیلان. در 16 استان کشور داروهای بیماری های قلبی و عروقی بیشترین مصرف را دارد و پس از آن داروهای دیابت که شامل استان های تهران، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرماشان، لرستان، کهگیلویه می شود. و بویار احمد.، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر.

حبیبیان ادامه داد: در سال 1402 همچنان انسولین قلمی با صرف 440 میلیارد تومان از سوی سازمان بیمه سلامت برای این دارو گران ترین داروی تجویزی بود.

دستیار مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به افزایش 20 تا 30 درصدی توزیع داروهای الکترونیکی در ماه های مختلف سال 1402 نسبت به سال قبل، گفت: از ابتدای سال استفاده از مسیر الکترونیکی بیش از 290 میلیون نسخه الکترونیکی صادر شد و در ماه های پایانی سال 1402 حدود 12 میلیون نسخه توسط پزشکان در کشور نگارش شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا