هشدار وزارت بهداشت درباره سزارین‌ها در «۰۲.۰۲.۰۲»/کاهش درجه بیمارستان‌های متخلف

مدیر کل مرکز نظارت و تایید خدمات پزشکی وزارت بهداشت نسبت به عوارض و خطرات احتمالی زایمان های ویژه و تقویمی برای مادران و نوزادان هشدار داد و گفت: اقدام به تقویم اقدامی غیر اخلاقی و غیرقانونی است.

سلمان حیدری در گفت وگو با دکتر شیمیشی. وی در خصوص اولتیماتوم وزارت بهداشت برای بیمارستان های سزارین در تاریخ 02.02.02 گفت: زیرا در سزارین زایمان غیر طبیعی انجام می شود و این مشکلی است که سلامت نوزاد و گاهی اوقات سلامت مادر را به خطر می اندازد. و می تواند به سلامت مادر و کودک آسیب برساند و از طرفی زمان کافی را برای بلوغ کامل جنین فراهم نمی کند، این کار غیر اخلاقی و غیر قانونی است. از طرفی معمولاً برای این زایمان ها سزارین انجام می شود که برخلاف برنامه های بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت است و تخلفات زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین گفت: برهمین اساس وزارت بهداشت بارها نسبت به این موضوع هشدار داده و بخشنامه ای به مشاوران معاونت علوم پزشکی کشور برای جلوگیری از این اقدام صادر کرده است. این موضوع در مشاهدات نیز ارزیابی می شود اگر متوجه شدیم که مرکزی در یک روز مشخص سزارین خارج از محدوده طبیعی انجام داده است، قطعا به ما هشدار داده می شود و در صورت تکرار، سطح اعتبار این مراکز به روز شده و سطح تاییدیه کاهش می یابد. عموماً یک درجه سطح پذیرش مراکز جنایی را پایین می آورد، در مقایسه با درآمد و هزینه های میلیاردی بیمارستان ها، همین یک درجه کاهش اندازه یک مرکز می تواند ضرر چند میلیاردی را برای یک مرکز به همراه داشته باشد. درآمد و هزینه دارد

حیدری با بیان اینکه وزارت بهداشت به صورت جدی بر موضوع ولادت در تقویم نظارت دارد، گفت: پس از سپری شدن یک روز تقویمی خاص مانند 1402/02/02 قطعاً بازرسی پزشکی اعلام نشده انجام خواهیم داد. تا بتوانیم قوانین لازم را اعمال کنیم. همزمان در چارچوب نظام پزشکی برخورد با پزشکان خاطی تعریف شده است، معمولاً پزشکان مجرم در این زمینه را به سازمان نظام پزشکی منتقل می کنیم تا اقدامات لازم در کمیسیون انتظامی نظام پزشکی انجام شود.

مدیرکل مرکز پایش و اعتباربخشی خدمات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه سال گذشته به چند مرکز درمانی نسبت به مشکلات تولد به دلیل نقض تقویم تولد تذکر دادیم، اظهار داشت: در سال گذشته به چند مرکز درمانی هشدار دادیم. برای رشد و نمو کامل دستگاه تنفسی نوزاد، جنین باید تا آخرین روزهای در نظر گرفته شده علمی در شکم مادر باشد تا به بلوغ کامل دستگاه تنفسی برسد. یکی از شایع ترین عوارض زایمان زودرس به دلیل زایمان در تاریخ معین، نارسایی تنفسی است که در این صورت نیاز به وصل شدن نوزاد به ونتیلاتور، لوله گذاری و … نیز برای بیماری ایجاد می شود. کودک از نظر کاهش وزن و غیره است. با بروز این عوارض احتمال مرگ نیز افزایش می یابد.

حیدری تاکید کرد: این اقدام می تواند تبعات زیادی برای مادر داشته باشد. زایمان طبیعی برای مادر و کودک مفید استاما وقتی سزارین اجباری می کنند، اولاً آسایش زایمان های بعدی را مختل می کند و همچنین ممکن است باعث عفونت محل جراحی یا سایر عوارض شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا