نقش تغذیه سالم در پیشگیری از بروز سرطان‌ها

شیمیشی/خوزستان کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس مطالعات موجود، تغذیه نقش تعیین کننده ای در بروز اکثر سرطان ها دارد و با تغییر عادات غذایی، افزایش فعالیت بدنی و حفظ رژیم غذایی می توان سه چهارم سرطان ها را افزایش داد. جلوگیری شود. وزن دقیق

زهرا باقری در گفت وگو با شیمیشی، به کمپین ملی پیشگیری از سرطان از 18 تا 25 بهمن ماه اشاره کرد و اظهار کرد: شعار امسال این کمپین «من مسئول هستم، پیشگیری از سرطان برای خود، خانواده و جامعه ام» است. .

وی در خصوص نقش غذای مناسب در پیشگیری از سرطان گفت: تغییر عادات غذایی و استفاده مداوم از غذاهای آماده در کنار کم تحرکی و کم تحرکی عامل چاقی و بسیاری از بیماری های متابولیک و سرطان است.

باقری تصریح کرد: سرطان از آن دسته بیماری هایی است که تغذیه نقش تعیین کننده ای در پیشگیری و درمان آن دارد. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد سرطان‌ها در جهان رو به افزایش است.

وی گفت: سرطان های شایع در ایران سرطان روده بزرگ، پروستات، پوست، مثانه و معده در مردان و سرطان سینه، تیروئید، روده بزرگ، پوست و معده در زنان است.

رژیم غذایی سالم از یک سوم سرطان جلوگیری می کند

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: شیوه های جدید زندگی، عدم استفاده از غذای تازه، مصرف بی رویه کنسرو و نمک از جمله عواملی است که زمینه را برای بروز انواع سرطان فراهم می کند. طبق تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی ناسالم نقش تعیین کننده ای در بروز اکثر سرطان ها دارد و با تغییر عادات غذایی، افزایش فعالیت بدنی و حفظ وزن مناسب می توان از یک سوم سرطان ها پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: مصرف زیاد چربی و روغن، مصرف زیاد نمک، شکر زیاد، طرز تهیه و پخت نامناسب غذا، نشستن و عدم تحرک بدنی مناسب، عدم تعادل و تنوع در دریافت غذای لازم از دیگر عوامل است. رژیم غذایی و سبک زندگی منجر به سرطان می شود.

باقری همچنین گفت: نقش غذای سالم در پیشگیری و حتی درمان سرطان تایید شده است. سبک زندگی و عادات غذایی نقش مهمی در بروز سرطان دارد، بنابراین درصد زیادی از موارد سرطان مربوط به رژیم غذایی نامناسب است.

کارشناس ارشد گروه توسعه مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان، غذا را از چند جهت با بروز سرطان مرتبط دانست و گفت: غذای پرکالری، اساس سرطان است؛ بنابراین غذای پرکالری اساس سرطان است. رابطه بین چاقی و اضافه وزن با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان، از جمله سرطان سینه، به ویژه در زنان یائسه، سرطان معده، سرطان مری و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

وی ادامه داد: در مورد سرطان سینه مطالعات نشان داده است که بین کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد و افراد دارای اضافه وزن و چاق به کاهش وزن تشویق می شوند، بنابراین یکی از اقدامات اصلی کاهش خطر ابتلا به سرطان است. قند و چربی اشباع شده است که کالری بالایی دارد و مواد مغذی کمی برای بدن فراهم می کند.

باقری تصریح کرد: لازم است مصرف سرخ کردنی ها، کیک، شیرینی، بیسکویت، شربت و نوشیدنی های شیرین محدود شود. کلمات کم چرب یا بدون چربی روی غذاها به معنای کم کالری بودن آنها نیست و در واقع کیک، بیسکویت و سایر غذاهای کم چرب همچنان پر از کالری هستند.

رابطه بین تهیه غذا و سرطان

وی از اینکه برخی از غذاها زمینه ساز سرطان و برخی دیگر احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، خبر داد و گفت: علاوه بر کل کالری مصرفی در روز، مصرف میوه و سبزیجات تازه، نوع و میزان پروتئین موجود در غذا نیز مهم است. . چربی های اشباع شده مانند چربی های اشباع شده و روغن های حیوانی، چربی های غیراشباع مانند روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و کلزا نیز از عوامل غذایی هستند که می توانند در کاهش یا افزایش بروز سرطان موثر باشند.

کارشناس ارشد گروه بهبود مواد غذایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: نوع تهیه غذا نیز با سرطان مرتبط است. سوزاندن یا سوزاندن گوشت باعث تولید مواد سرطان زا می شود. در صورت انتخاب روش کباب کردن، نباید اجازه داد که گوشت خیلی داغ شود و بسوزد. به جای سرخ کردن غذا باید از روش های سالم مانند آب پز و آب پز استفاده کرد.

وی همچنین گفت: بنابراین برای پیشگیری و مقابله صحیح با این بیماری شناخت مواد غذایی ضروری است تا همه بدانند چه غذاهایی بخورند و از چه غذاهایی پرهیز کنند.

توصیه های غذایی برای پیشگیری از سرطان

باقری به اهمیت آنتی اکسیدان ها اشاره کرد و گفت: گروهی از ترکیبات در مواد غذایی وجود دارد که رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد و یا از تشکیل آن ها جلوگیری می کند که مهمترین آنها ویتامین C، ویتامین E و کاروتنوئیدها است. و سلنیوم که در مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، ذرت، آجیل (گردو، بادام، بادام زمینی، پسته)، زیتون، سبزیجات سبز برگ، روغن های گیاهی و آجیل گندم، هویج یافت می شود. میوه ها پرتقال، کدو تنبل، طالبی، سبزیجات سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، تخم مرغ، گریپ فروت، هندوانه، ماهی و غذاهای دریایی، غلات و جگر یافت می شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر مصرف میوه و سبزی ادامه داد: احتمال ابتلا به سرطان های خاص در افرادی که حداقل پنج واحد (حدود 400 گرم) میوه و سبزی در هر روز مصرف می کنند کمتر است. روز

وی همچنین گفت: یک واحد میوه یک میوه متوسط ​​یا یک فنجان میوه یا یک چهارم طالبی و ترکیب آناناس یا هندوانه و یک واحد سبزی یک فنجان سبزی خام برگ یا نصف فنجان پخته است. سبزیجات

باقری تصریح کرد: میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات حاوی فیبر هستند و افزایش میوه ها با کاهش سرطان به ویژه سرطان ریه همراه است. انواع غذاهای حاوی فیبر عبارتند از گندم و جو، عدس، ذرت، دانه ها، عدس، سبزیجات، سیب، انگور، پیاز، مرکبات و سایر میوه ها، جو، ذرت، جو دوسر، حبوبات، لوبیا و میوه ها.

وی گفت: فیبر همچنین کلسترول بد (LDL) خون را کاهش می دهد و از یبوست جلوگیری می کند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بر لزوم دریافت اسید فولیک تاکید کرد و گفت: ارتباط مصرف منابع غذایی غنی از فولات مانند اسفناج، سبزیجات برگی مانند اسفناج و میوه ها با کاهش انواع مختلف آن. از سرطان

وی همچنین گفت: مطالعات ارتباط بین افزایش دریافت ویتامین D و کلسیم و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سینه را نشان داده است.

کارشناس ارشد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه توصیه های تغذیه باید به بیماران سرطانی و همچنین پیشگیری از سرطان آموزش داده شود، گفت: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی مهم است. استفاده روزانه از گروه های اصلی غذایی مانند نان و غلات، شیر و فرآورده های شیری، گوشت، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات توصیه می شود.

باقری ادامه داد: کاهش چربی ها و روغن ها در رژیم غذایی، مصرف تا حد امکان آب پز، بخارپز یا کبابی، پرهیز از افراط و ترجیح دادن مدت زمان کوتاه با چربی کمتر، کاهش مصرف سرخ کردنی ها. سوسیس، کالباس، خامه، چیپس و غیره، کاهش مصرف چربی های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس، حذف پوست مرغ و چربی قابل مشاهده قبل از پخت و استفاده از قسمت های کم چرب گوشت باید رعایت شود.

وی همچنین گفت: مصرف بیشتر گوشت های کم چرب مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز، استفاده از لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست و پنیر، استفاده از چربی های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان به جای حیوانی. روغن نباتی چرب و جامد، مصرف متعادل. برای کنترل انرژی دریافتی، روغن زیتون و آجیل برای محدود کردن مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس توصیه می شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: خوردن فست فود مانند ساندویچ و پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، چیپس و …. همچنین می توان با مصرف منابع غنی از امگا 3 مانند مصرف دو تا سه وعده ماهی تازه در هفته از سرطان پیشگیری کرد.

وی بیان کرد: رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات به ویژه منابع غنی از لیکوپن (مانند گوجه فرنگی) نیز خطر بزرگی پروستات و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

باقری بر کاهش مصرف شکر و نمک تاکید کرد و گفت: پرهیز از مصرف بی رویه شکر و نشاسته مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، غلات، عسل و نوشابه و کاهش مصرف قندهای ساده مانند شکر. . ، شکر، آب نبات، شکلات، نوشابه های گازدار و آب صنعتی نیز توصیه می شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می شود از مصرف زیاد غذاهای شور مانند ماهی سرخ شده، آجیل شور، چیپس و انواع غذاهای شور خودداری شود. همچنین توصیه می شود مصرف کنسروها، سوسیس و کالباس و غذاهای آماده را به دلیل داشتن نمک زیاد کاهش دهید.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و کنترل وزن ایده آل گفت: یک برنامه ورزشی منظم مانند پیاده روی تند هر بار 30 دقیقه، افزایش دریافت فیبر با مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات، حبوبات و غلات کامل (حداقل پنج واحد یا 400 گرم) سبزیجات و میوه ها) مصرف روزانه دو تا سه واحد شیر کم چرب، ماست و پنیر با چربی کمتر از 2.5 درصد توصیه می شود.

این غذاها باعث کاهش تولید مواد سرطان زا در بدن می شود

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تمرکز بر مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری گفت: کلم و گل کلم دارای ترکیباتی هستند که مواد سرطان زا را از بین می برند. پیاز خام، سیر و پیاز تولید مواد سرطان زا را متوقف کرده و در کاهش خطر ابتلا به سرطان معده موثر است.

وی همچنین گفت: فندق، زردآلو و میوه های ترش نیز حاوی اسید فنولیک هستند و با جلوگیری از ترشح مواد سرطانی از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کنند. توت فرنگی، تمشک، انگور و سیب نیز حاوی ترکیبات اسیدی هستند که برخی از رادیکال های آزاد خطرناک موجود در دود سیگار را خنثی می کند.

باقری گفت: پیاز، چای سبز، انگور و میوه ها تغییرات بد سلولی را متوقف کرده و از مواد سرطانی جلوگیری می کند. غذاهای دریایی و روغن ماهی نیز نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان سینه و روده بزرگ دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا