میدانستید سیاره‌های دیگر نیز زمستان دارند!/عکس

هیچ دو سیاره ای در منظومه شمسی فصل های یکسانی ندارند، پس وقت آن است که به فصول سیارات دیگر نگاهی بیاندازیم و ببینیم زمستان آنها چگونه است.

بیشتر بخوانید:

بدون فصول، زمین بسیار متفاوت خواهد بود و ما ممکن است اصلا وجود نداشته باشیم. اگر محور زمین خیلی بیشتر از آنچه که اکنون است حرکت می کرد، فصل ها شدیدتر می شدند و احتمالاً تمدنی وجود نداشت. اگر فصل‌های ما نامنظم‌تر بودند، احتمالاً همین امر صادق است (البته از جورج آر‌آر مارتین عذرخواهی می‌کنم). بهترین راه برای درک چگونگی عملکرد فصول در سیارات در منطقه قابل سکونت ستارگان دیگر، بررسی تنوع منظومه شمسی خودمان است.

کلاهک های یخی قطبی مریخ ممکن است کوچک به نظر برسند، اما در زمستان می توانند بیش از یک چهارم دی اکسید کربن موجود در جو سیاره را در خود نگه دارند.

اکنون که بیشتر جمعیت جهان وارد فصل زمستان شده اند، بیایید نگاهی بیندازیم که زمستان در سیارات دیگر چگونه است.

سیاره تیر

توماس هابز، فیلسوف مشهور انگلیسی، زندگی قبل از تمدن را ناخوشایند، وحشیانه و کوتاه خواند. همین امر در مورد زمستان سیاره عطارد نیز صادق است. طول یک سال عطارد تنها 88 روز زمینی است و فصول آن کوتاه است. با این حال، کمبود هوا (و البته اقیانوس ها) برای توزیع یکنواخت گرما منجر به نوسانات دما می شود که شرایط را حتی شدیدتر می کند.

در زمین، فصول تا حد زیادی نتیجه جابجایی محور زمین است، بنابراین یک نیمکره برای مدت زمان بیشتری نور خورشید را دریافت می کند و نیمکره دیگر در همان زمان نور خورشید کمتری دریافت می کند. این مورد در مورد عطارد که انحراف محور آن فقط دو درجه است صدق نمی کند. البته این بدان معنا نیست که عطارد فصل ندارد. فاصله عطارد از خورشید بسیار متفاوت است، از 46 میلیون کیلومتر تا 69 میلیون کیلومتر، بنابراین وقتی سیاره به نقطه خود در مدارش نزدیک می شود، دو برابر دورترین نقطه اش تابش دریافت می کند.

آیا می دانید سیارات دیگر هم زمستان دارند!/عکس

زمستان واقعی عطارد زمانی است که سیاره در دورترین فاصله از خورشید قرار دارد. دمای ظهر در استوا در این نقطه 150 درجه سردتر از زمانی است که سیاره در نزدیکترین مدار خود قرار دارد.

با این حال، تغییرات شدید دمای سیاره عطارد فصلی نیست. روز عطارد برابر با 59 روز زمینی است. در نتیجه زمان زیادی برای گرم شدن و خنک شدن دارد و تغییرات محسوسی در ردپای آنها ایجاد می شود. حتی در زمستان، در وسط روز، درجه حرارت در استوا بسیار گرم است (حدود 270 درجه سانتیگراد)، اما در شب دما می تواند تا 173 درجه سانتیگراد کاهش یابد. دمای نزدیک گلدان ها نیز کمتر است.

سیاره زهره

همانطور که می دانید سیاره زهره بسیار داغ است. حتی در نیمه های زمستان و نیمه شب، تخمین زده می شود که دمای سطح زمین کمتر از 438 درجه نباشد. در غیر این صورت، کل اتمسفر اسیدی است. این همان چیزی است که وقتی دی اکسید کربن بیش از حد در جو وجود دارد باید انتظار داشته باشید.

مریخ

مانند بسیاری دیگر از ویژگی‌های سیاره سرخ، زمستان‌های مریخ شباهت بیشتری به زمستان‌های زمین دارد تا سایر سیارات. سال مریخی تقریبا دو برابر سال زمین است و زمستان های آن حدود چهار ماه طولانی تر و سردتر از زمین است. وقتی در یک نیمکره زمستان است، یخ سیاره به صورت یخ جامد منبسط می شود و حدود یک چهارم جو را می پوشاند و در بهار ناپدید می شود.

در زمین، اقیانوس ها به عنوان غرق گرما عمل می کنند و اثرات فصول را تعدیل می کنند. در روزهای اولیه منظومه شمسی، این امر تا حدی برای مریخ نیز صادق بود. اما اکنون چنین مدیری وجود ندارد. بنابراین تغییرات دما بیشتر است و طبق اطلاعات ثبت شده دمای مریخ در زمستان می تواند به 153 درجه برسد.

البته احتمالاً دما حتی کمتر هم می شود، زیرا بسیاری از مریخ نوردهایی که ما در آنجا قرار می دهیم در زمستان به دلیل کمبود نور خورشید برای شارژ باتری هایشان خاموش می شوند، بنابراین ما نتوانستیم کمترین دما را ثبت کنیم. در این سیاره تا کنون

مشتری

مشتری واقعاً فصل ندارد. انحراف محوری آن فقط سه درجه است و بالای عطارد است. مسیر آن دایره ای است، بنابراین مقدار نور خورشید که دریافت می کند تغییر نمی کند. در سیاره ای با کمتر از 10 ساعت، شب های طولانی زمستانی وجود ندارد و زمستان آن مانند هر فصل دیگری است.

زحل

کل سیاره زحل 26.7 درجه است که کمی بیشتر از محور زمین است. ما اکنون به همتای زحل نزدیک می شویم، اما در مواقع دیگر یک نیمکره نور بیشتری نسبت به نیمکره دیگر دریافت می کند. این تغییر چندانی در دما ایجاد نمی کند، زیرا حتی در گرمای تابستان، زحل آنقدر از خورشید دور است که نمی تواند خیلی گرم شود. علاوه بر این، جو غلیظ زحل در اتلاف گرما نقش دارد. با این حال، حتی در بالای جو این سیاره، دمای هوا در تابستان بسیار سرد می شود و در زمستان به 191 درجه می رسد.

اورانوس

سیاره اورانوس در محور خود 97 درجه کج شده است که به این معنی است که تقریباً دراز کشیده است. این باعث می شود که از نظر نور خورشید فصول بسیار سختی داشته باشد، بنابراین یکی از قطب های تابستانی مستقیماً به سمت خورشید است و دیگری کاملاً از خورشید دور است. این باعث می شود زمستان بسیار طولانی و تاریک شود. زمستان های اورانوس به خصوص سرد است زیرا کل سیاره همیشه سرد است.

در حال حاضر، ما داده‌های رصدی خوبی از اورانوس برای مشاهده انتقال‌های زمستانی آن نداریم، اما به نظر می‌رسد که با شروع زمستان، سمت خورشید تاریک می‌شود.

نپتون

محور سیاره نپتون 28.3 بیشتر از محور زمین فاصله دارد. اما آنها همچنان در همان گروه هستند. مدار این سیاره نیز بسیار دایره ای است و به همین دلیل، اگرچه فصول با دریافت نور بیشتر در یک نیمکره شکل می گیرند، اما فاصله از خورشید تاثیر زیادی بر تغییرات فصلی ندارد. با این حال، نوری که از خورشید به این سیاره می رسد 0.1 درصد نور دریافتی از زمین است.

نپتون برخلاف اورانوس گرمای گسترده ای را از هسته خود دریافت می کند، اما این گرما با فصول تغییر نمی کند، بنابراین سرمای زمستان آن تفاوت چندانی با سرمای تابستان ندارد، فقط خورشید در زمستان کمتر است.

پلوتون

پلوتون یک سیاره نیست. بلکه بر اساس طبقه بندی اجرام سماوی، سیاره ای کوتوله از گروه اجرام غیرنپتونی محسوب می شود. اجرام فرا پپتونی آنقدر از خورشید دور هستند که حتی با یک جابجایی محوری زیاد، نیمکره آنها از نظر دما تفاوت چندانی ندارد. از سوی دیگر، مدار پلوتو کمتر از سیارات واقعی دایره ای است و بیشتر مسیرهای طولانی تری را دنبال می کند. بنابراین، تفاوت زیادی در میزان نور دریافتی کل سیاره در زمان نزدیک شدن به خورشید و زمانی که از آن دور است وجود دارد.

طبق استانداردهای ما، دمای پلوتو در تمام طول سال به طرز وحشتناکی سرد است. در برخی موارد، کل اتمسفر در زمستان یخ می زند و زمانی که سیاره کوتوله به خورشید نزدیک می شود، یخ زدگی تا حدی برطرف می شود. با این حال، اغلب بزرگترین تفاوتی که یک فرد در پلوتون بین زمستان و تابستان می بیند این است که خورشید، با وجود اینکه در آسمان بسیار درخشان است، همیشه هزاران بار کم نورتر از آن چیزی است که از زمین دیده می شود.

بیشتر بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا