مولانا اسطوره و نماد فرهنگ ایرانی در جهان است/ همکاری بزرگان ادبیات و هنر در پروژه «دوازده»

حامد مختارانی در گفتگو با آنا;

مولانا اسطوره و نماد فرهنگ ایران در جهان، همکاری بزرگان ادب و هنر در پروژه «دوازده» است.

حامد مختارانی آهنگساز، سازنده و نوازنده از آماده سازی پروژه بزرگ فرهنگی «دوازده» بر اساس اشعار مولانا با همکاری بزرگان ادب، فرهنگ و هنر ایران خبر داد و گفت: این پروژه یک آلبوم موسیقی است. مستند و تصویر

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حامد مختارانی آهنگساز، سازنده، نوازنده و هنرمند توانای است که علاوه بر موسیقی در هنرهای تجسمی و گرافیک نیز مهارت دارد.

او آثار زیادی برای هنرمندان مشهور و ارکسترهای بزرگ داخلی و خارجی خلق کرده است و هم اکنون مشغول تولید پروژه بزرگ فرهنگی به نام «دوازده» بر اساس اشعار مولانا با همکاری بزرگان ادبی، فرهنگی و ایرانی است. علوم پایه این پروژه شامل آلبوم موسیقی، آثار مستند و خوشنویسی است.

مختارانی این طرح را به نمایندگی از معلمان و هنرمندانی که در این آثار همکاری داشته اند به همه فارسی زبانان جهان و علاقه مندان به حضرت مولانا تقدیم کرد و تمامی درآمد این آثار صرف کودکان سرطانی و نیازمندان ویژه خواهد شد. بیماری ها

با حامد مختارانی درباره این پروژه گفت و گوی مفصلی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

مولانا اسطوره و نماد فرهنگ ایرانی در جهان/ همکاری بزرگان ادب و هنر در پروژه «دوازده»

هدف از ایجاد دوازده پروژه چیست و چه چیزی برای مخاطبان به ارمغان خواهد آورد؟

در سال 1388 به اتفاق استاد نصرالله مدقلچی تصمیم گرفتیم اثری هنری در قالب کلام و موسیقی بر اساس اشعار پیامبر خلق کنیم. این اثر یکی از نمادهای فرهنگ و هنر ایرانی است که باید از آن استفاده کرد و نگاهی گسترده و بین المللی به این گنجینه ادبیات فارسی داشت. هدف اصلی ما داشتن یک میراث فرهنگی و ایجاد ارتباط و معرفی این میراث غنی به مردم امروز ایران و جهان با همه امکانات بود چرا که این سرمایه بزرگ (مولانا) متعلق به فرهنگ ایران است و وظیفه آن است. همه مردم ایران باید از این سرمایه های فرهنگی محافظت کنند.

در مورد جزئیات ساخت پروژه دوازده بگویید؟

در بخش ساخت آلبوم موسیقی، 12 شعر از دیوان خزلیات شمس تبریز توسط دکتر دکتر انتخاب شد. بعد از چندین ماه تحقیق و مطالعه و تفکر این اثر را هم خلق کردم، هر دوازده آهنگ آلبوم با نی و پیانو ضبط شد. نی توسط من نواخته شد و هنرمند بزرگ آقای رسول کرچی پیانو زد، سپس اشعار با صدای ماندگار نصرالله مدقلچی ضبط شد.

در قسمت تصویری این پروژه دوازده تابلوی خوشنویسی با ابعاد نوشتاری توسط اینجانب مفهوم سازی و ساخته شد.

در قسمت مستند این پروژه، خاطرات نویسندگان، اساتید ادبی و هنرمندان مشهور گنجانده شده است که با زیرنویس انگلیسی ارائه می شود و در قسمت عکس نیز دو کلیپ و دو فیلم معرفی پروژه ساخته شده است. به زبان انگلیسی و فارسی و در نهایت تمبر یادبود با همکاری اداره پست منتشر خواهد شد. شایان ذکر است کلیه مجوزهای آلبوم و ویدئو از وزارت فکری و ارشاد اسلامی اخذ شده است.

مولانا اسطوره و نماد فرهنگ ایران در جهان/ همکاری بزرگان ادب و هنر در پروژه «دوازده»

چرا شعرهای مولانا را برای این پروژه انتخاب کردید؟

همه آثار بزرگان ادب ایران مانند ستاره می درخشد. اما مولانا نسبت به دیگر شخصیت های ادبی ما شخصیت جهانی تری است، بسیاری از مردم جهان، هنرمندان و مشاهیر بین المللی این شاعر بزرگ را می شناسند. پس به کار بزرگترهای دیگر توجه کنید!

بله، بدون شک پروژه «دوازده» آغاز این هدف فرهنگی ماست. برای سایر آثار، منتخب دیوان حافظ و اشعار سعدی از استاد دکتر دکتر. آقای مدقلچی.

چرا نام دوازده اثر انتخاب شد؟

عدد دوازده از جمله دوازده ساعت، دوازده صورت فلکی، دوازده ماه سال و بسیاری ویژگی های علمی و اساطیری دیگر بسیار پرمعنی است و به تعداد قطعات این آلبوم و تعداد تابلوهای خوشنویسی این پروژه نیز اشاره دارد.

در مورد جداول کمی بیشتر توضیح دهید؟

هر قسمت از آهنگ دارای تابلویی با مضمون شعر همان قسمت است که با رنگ اکریلیک و قلم بسیار کوچک روی بوم نوشته شده و در برخی تابلوها یک غزل بیش از چهل بار تکرار شده است. در این تابلوها فقط از رنگ های سیاه و سفید استفاده کردم و ابعاد هر تابلو 200*130 سانتی متر است. در هر جدول، لحن و فرم سطرها با توجه به ریتم و معنای شعر متفاوت است.

مولانا اسطوره و نماد فرهنگ ایران در جهان/ همکاری بزرگان ادب و هنر در پروژه «دوازده»

این پروژه از نظر شما چه ویژگی هایی دارد؟

به نظر من گرد هم آوردن بزرگان فرهنگ و هنر معاصر ایران در یک پروژه، ویژگی بسیار خاصی است که در چندین اثر شاهد آن خواهیم بود. نکته دیگر این است که یک اثر در شعر، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، مستند و … را به طور همزمان بدهیم.

ویژگی دیگر ترکیب ساز نی و پیانو و انواع هارمونی در آهنگسازی است که کمتر آن را می بینید و ویژگی دیگر صدای آشنا و عمیق ماموستی مادگالچی است.

آیا حامی مالی داشتید؟

خیر، تا کنون تمامی هزینه های تولید بر عهده من بوده است و از اساتید و دوستان هنرمندم که با احترام فراوان و بدون توجه به مادیات در کنار من بوده اند و حمایتم کردند تشکر می کنم و از این بابت از همه عزیزان تشکر می کنم. انجام دادن . اما برای تولید خودروی فیزیکی مورد تایید و همچنین کشیدن آن نیاز به اسپانسر داریم که البته چندین برند با ما صحبت کرده اند تا با توجه به ویژگی ها و حضور بزرگسالان در این پروژه اسپانسر شناخته شده و واجد شرایط را در این طرح انتخاب کنیم. این پروژه. سطح این کار کمی دشوار به نظر می رسد.

این کار چگونه انجام خواهد شد؟

در نظر داریم چندین مراسم رونمایی ابتدا در تهران، سپس در کرج، سپس در خویا (تربیه شمس تبریزی) و قونیه (مقبره حضرت مولانا) برگزار کنیم.

برنامه کنسرت داری؟

امیدوارم بعد از افتتاحیه به اتفاق آقای مدقالچی و دوست هنرمندمان آقای کرچی بتوانیم این اثر فرهنگی را به صورت زنده در ایران و سایر کشورها اجرا کنیم.

نکته آخر؟

ما هر روز از مشکلات در حوزه های مختلف انتقاد می کنیم. اما من معتقدم که انتقاد ساده ترین و کم اثرترین راه برای تغییر است و باید برای تغییر تلاش کرد. الان همه در هر ظرفیت و سطحی هستند. سعی کردم به جامعه پیشنهاد کار بدهم. طبیعی است که ایرادات و انتقاداتی در کار من وجود دارد، اما خوشحالم که تلاش کردم و تنها منتقد نبودم.

دکمه بازگشت به بالا