مصرف شیر و لبنیات را در هوای آلوده فراموش نکنید

آلودگی محیط زیست می تواند ناشی از دخالت انسان یا پدیده های طبیعی باشد. آلودگی محیطی در هوا مهمترین عامل خطر در بروز بیماری های تنفسی، ریوی، آسم، پوست، چشم و سرطان است و در نهایت باعث بروز بیماری های آلزایمر و پارکینسون می شود.

بر اساس گزارش شیمیشی، منبع آلودگی از مقدار کم مانند خاکستر سیگار تا مقدار زیادی مانند سوخت خودرو و فعالیت های صنعتی متغیر است. با گذشت زمان، این ذرات باعث بیماری های تنفسی، ریه و سرطان می شوند. آلودگی محیط زیست با اکثر مرگ و میرها ارتباط مستقیم دارد.

بر این اساس متخصصان تغذیه مصرف روزانه شیر و شیر کم چرب را برای تمامی گروه های سنی به ویژه افرادی که در کارخانه ها و معادن و همچنین محیط های کاری پرتوزا در معرض خطر هستند، توصیه می کنند. همانطور که می دانید در مکان های آلوده فلزات سنگین از جمله سرب وجود دارد که به راحتی با استنشاق به صورت سم وارد بدن می شود. شیر منبع پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است و این ریزمغذی‌ها می‌توانند از پخش شدن فلزات سنگین مانند سرب در بدن و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع جلوگیری کنند. در عین حال نوشیدن شیر و فرآورده های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی می شود.

زیر گروه شیر و لبنیات هرم غذایی به شرح زیر است:

گروه شیر و شیر: شامل شیر و فرآورده های آن مانند ماست، پنیر، کشک، بستنی و کره است. این گروه حاوی کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B12 و B2 و سایر مواد مغذی است و بهترین منبع کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است.

مقدار توصیه شده روزانه لبنیات بین دو تا سه واحد است.

یک واحد از این گروه برابر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب (کمتر از 2.5 درصد) یا 45 تا 60 گرم پنیر معمولی، حدود یک و نیم قوطی کبریت یا یک چهارم لیوان سس کچاپ است. یا دو لیوان کره یا یک و نیم پیمانه.. بستنی پاستوریزه.

لازم به ذکر است که 240 سی سی شیر کم چرب حاوی 102 کیلو کالری انرژی، 8 گرم پروتئین، 12 گرم کربوهیدرات، 13 گرم قند، 2 گرم چربی و منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین ها می باشد. D، B12 و B2. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا