عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

اکنون خودروسازان با 150 هزار میلیارد تومان روبرو هستند. این امر باعث کاهش گردش پول در شرکت های خودروسازی شده است، با این حال مسئولان این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را انجام دهند.

به گزارش شیمیشی دنیای اقتصاد وی نوشت: طرح تغییر صنعت خودرو ایران با راه اندازی پلت فرم در شرایطی در حالت سیزدهم قفل شد که پیش بینی می شود مشکلات پایداری ناشی از قیمت گذاری اجباری خودروها مانع بزرگی برای ادامه این مسیر باشد. . “

بر اساس طرح تحول صنعت خودرو ایران که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و بخش مهمی از آن با هدف مقابله با موانع صنعت خودرو، حرکت به سمت سکوهای جدید و نزدیک شدن به پلت فرم است. بر پوست اندازی تاکید شد. بنابراین خودروسازان در حال جایگزینی محصولات و پلت فرم های قدیمی خود با محصولاتی هستند که مبتنی بر پلت فرم ها یا ساختارهای جدید داخلی هستند. همانطور که گفته شد مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودرو در کشور در پیش گرفته است بیشتر مقابله با تحریم های بین المللی است چرا که دولت از ابتدا با توافق بین المللی و سازمان بین المللی تکلیف خود را اعلام کرده است. فعالیت هسته ای و با پیش بینی اینکه مجازات آن سال ها میهمان اقتصاد کشورمان شود، برای صنعت خودرو برنامه ریزی کرده است.

اینکه زیرساخت های این طرح برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران مناسب است یا نه، سوالی است که مسئولان صنعت باید به آن پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است این است که سیاستمدار با اصرار بر مشکلات و چالش هایی که باعث انباشت ضرر در صنعت خودرو شده است، نمی تواند در حوزه خودرو خودکفا شود. یکی از این مشکلات قیمت و کرایه اجباری است که در کنار این سیاست بین برخی افراد توزیع می شود و خودروساز متحمل ضرر زیادی می شود. اکنون خودروسازان با 150 هزار میلیارد تومان روبرو هستند. این امر باعث کاهش گردش پول در شرکت های خودروسازی شده است، با این حال مسئولان این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را انجام دهند.

البته این ایده یا طرح بیش از ده سال است که در موسسات صنعتی کشور رواج پیدا کرده است که در این زمینه اظهارنظرهای زیادی وجود دارد. حتی در آن سال هایی که تحریم ها به شدت شرایط فعلی نبود و خودروسازان از منابع مالی کافی برخوردار بودند، صنعت خودروی کشور ترجیح داد این منابع را صرف فعالیت های غیرتولیدی کند و توجه چندانی به پوست پلت فرم نداشت. اکنون به نظر می رسد شرایط کنونی سیاستمداران را مجبور به انتخاب راهی کرده است که باید سال ها پیش طی می شد.

از سال 1376 با اعمال محدودیت های شدید بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو اولین بار بود که طعم تلخ تحریم ها را چشید. خروج شرکای خارجی خودروسازان، توقف واردات قطعات ضروری محصولات تولیدی، افت قابل توجه تولید خودرو و علاوه بر این شرایط، تشدید نظارت دولت بر عملکرد خودروسازان، صنعت خودرو را با آن مواجه کرده است. شرایط دشوار. با همه این شرایط، تداوم قیمت های اجباری از یک سو و رشد هزینه های نهاده های تولید از سوی دیگر، صنعت خودرو با کاهش نقدینگی و زیان تولید مواجه شده است. با این سخنان بسیاری از پروژه های توسعه محصولات یا ارتقای کیفیت خودروسازی متوقف شد و خودروسازان مجبور به ادامه تولید شدند. در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور در حال بهبود است و تیراژ آن نسبت به سال های 1388 و 1379 بهتر است. اما به دلیل قیمت گذاری اجباری، مشکلات کمبود نقدینگی در شرکت های خودروسازی همچنان پابرجاست.

علاوه بر آن، با وجود این شرایط، سیاستمداری که زنگ توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم ها را به صدا درآورده، به دنبال راه حلی در صنعت خودرو است. به این ترتیب نقشه راه تغییر صنعت خودروی ایران نیز بر همین اساس تنظیم شده است. همانطور که قبلاً گفتیم اجرای این سند از جمله مدیریت وضعیت نقدینگی سه شرکت خودروسازی کشور که زیان انباشته و زیان تولید آنها دستشان را به اجرای طرح های عمرانی بسته است قطعا ضروری است. به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستمدار به فکر زیرساخت ها نباشد، این سند نیز به یکی از اسناد ناخواسته قبلی تبدیل می شود که بیش از حد بلندپروازانه بوده و توانایی اجرای آن را نداشته است.

از سوی دیگر این وزارتخانه با جدیت پیگیر خصوصی سازی و واگذاری سهام دولت است که به نظر می رسد با طرح تحول صنعت خودرو همخوانی ندارد. اگر واگذاری سهام انجام شود، قطعاً مالک اصلی قیمت یا رویکردی را برای حذف بسترهای قدیمی و تولید محصولات جدید برنامه ریزی می کند و سیاستمداری که از هم اکنون نقشه راه را می سازد، دیگر تصمیم گیرنده در این حوزه نخواهد بود. .

مقاومت در برابر تحریم ها

همانطور که گفته شد، دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه را برای تولید خودرو با جریان تحریم فراهم کرد. یعنی این دولت با ادامه تحریم ها به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده است. آنچه مشخص است خودرو یکی از زیرساخت های توسعه اقتصاد کشور است و توسعه محصولات منجر به افزایش شاخص های صنعتی و همچنین توسعه اقتصادی می شود. بنابراین برنامه ریزی این صنعت برای سیاستمداران و دولت حائز اهمیت است. اما پیش از این گفته شد که در طرح تحول صنعت خودرو ایران، در قسمت برنامه تحول، حرکت به سمت پلت فرم های جدید و رویکرد پوست اندازی پلت فرم ها مورد تاکید قرار گرفته و افراد جدید جایگزین ها و اهداف زیادی را تعریف کرده اند.

در این سند تاکید شده است که اگر خودروسازان مقیاس تولید را از طریق پلت فرم ها و سازه های بومی افزایش دهند، نبض طراحی و دانش فنی محصولات در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و تاب آوری صنعت خودروسازی کشور نیز در حد مطلوب خواهد بود. افزایش سطح تولید چهره مجازات ها اما همچنان این سوال مطرح می شود که چرا در شرایط فعلی وزارت حراست باید سکو یا ساختمان های قدیمی را حذف کند؟ در این سند در این سند آمده است که این محصولات از نظر کیفیت و همچنین دستیابی به استانداردهای 85 گانه دارای مشکلات عدیده ای هستند، بنابراین یکی از مهم ترین رویکردها برای دستیابی به کیفیت در صنعت خودروسازی کشور تمرکز بر توسعه تجهیزات جدید است. محصولات در پلتفرم های جدید یا زیرساخت های جدید. .

اما نکته دیگری که در سند تبدیل مورد تاکید قرار گرفته، تولید خودروهای اقتصادی است. با حذف برخی محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405، خلأ این گونه خودروها توسط خودروسازان پر نشد، بنابراین در سند توسعه صنعت خودروی ایران، جاده ها این خلأ را پر می کنند. در این سند تاکید شده است که ایجاد جایگزین برای محصولات اقتصادی تنها با توسعه تولیدات داخلی با داخلی بالا امکان پذیر است و همچنین در سند تاکید شده است که واردات نمی تواند خلاء خودروهای اقتصادی را پر کند. بازنشسته از این رو توسعه زیرساخت های اقتصادی مدرن که در سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است، در برنامه های توسعه محصول خودروسازان داخلی قرار گرفته است.

اما برخی از مهمترین پروژه های توسعه محصول جدید در خودروسازان داخلی از این دست است. طراحی و توسعه خودرو “ری را” ایران خودرو، طراحی و توسعه خودرو آریا سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و نوع محصول اقتصاد برقی)، طراحی و توسعه خودروی ایرانی. این خودرو بر اساس پلت فرم تندر، طراحی و توسعه خودروی اطلس است. اما این سیاستمدار در نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران اشاره کرده است که توسعه صنعت خودرو بر اساس مولفه های بومی محدود به دو خودروساز بزرگ کشور و اجرای این روش نیست. همچنین در مورد هم افزایی در بخش خصوصی است. روند توسعه محصول شرکت کرمان موتور نیز نشان از برند داخلی و کسب حدود 80 درصد داخلی بودن در توسعه محصول دارد.

اما علاوه بر این، این سیاستمدار تأکید می کند که علاوه بر رویکرد پلت فرم و تولید محصولات جدید، خودروسازان در مراکز تحقیقاتی نیز در تجدید رویکردهای جدید در صنعت خودرو مانند توسعه خودروهای برقی، اتصالات، وسایل نقلیه خودران و حمل و نقل مشترک و نمونه های صنعتی این پروژه ها نیز ساخته شده و در حال انجام تست های پذیرش می باشد.

خودروهای جدید در حال تولید

وزارت امنیت در ادامه سیاست صنعت خودرو کشور برای این دو شرکت ایرانی خودرو و سایپا پروژه های راهبردی تعریف کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا و خودرو اقتصادی هر دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدول پروژه های استراتژیک منتشر شده است. ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای سواری. در این جدول تاکید شده است که خودروی شاهین CVT تولید شرکت سایپا از اول اسفند ماه سال جاری تولید خود را آغاز می کند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیشرفت 80 درصدی در اجرای پروژه حاصل شده است. همچنین بودجه عمومی و همچنین بودجه اختصاص یافته برای این پروژه 72.2 میلیارد تومان می باشد.

محصول دیگر شاهین پلاس است که بودجه آن در حال تهیه است و 30 درصد پیشرفت دارد. این خودرو در دو مرحله تا پایان امسال و تیرماه سال آینده وارد خط تولید می شود. تولید آریا نیز از 15 مارس آغاز خواهد شد. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. خودروی اطلس 404.3 میلیارد تومان ارزش دارد. شروع تولید این محصول 1 خرداد 1402 می باشد. سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون تامین مالی 34 درصد رشد داشته است. این خودرو یکم شهریور سال آینده به خط تولید خواهد رسید.»

خودروهایی که به زودی وارد بازار می شوند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا